mag je als christen varkensvlees eten?

Zo niet, waarom eten vele christenen het wel?
Vinden zij de regels uit de bijbel niet belangrijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
45.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Varkensvlees is voor iedereen slecht, maakt niet uit of je christen bent of niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin Wilcoooo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag als christen varkensvlees eten. Christen hanteren het nieuwe testament en daar staat niet in dat dit verboden is. Joden en Mohammedanen mogen dat in principe niet, omdat een varken geen herkauwer is en als een onrein dier wordt beschouwd. Verder dient hun slachtvee op een speciale manier geslacht te worden (kosher).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooralsnog vind ik het eten van varkensvlees
niet nodig, ze zijn zo lief en intelligent.
onschuldig en van geen kwaad bewust. geloven is van belang.
zowel voor christenen als niet-christenen,
evenals als de regels uit de bijbel.
het eten van varkensvlees is een keuze,
veel mensen eten het niet
en zij die dat wel eten, wat dan nog?
varkens zijn reine, liefdevolle dieren
ikzelf eet ze niet, maar in geval van nood
van overleven
dan zou ik het niet meteen weten. de regels uit de bijbel zijn door mensen gemaakt, vertaald.
doe, zo denk ik, wat je hart je ingeeft
wat je gegeven wordt

Antwoorden (8)

Ja hoor, als je het maar netjes betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en/of op de juiste manier slacht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja daar heb je gelijk in dirkhth
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch niet zo,dat je als consument zelf je varken gaat slachten? Trouwens ik ben tevreden met een zeer klein deel van het onderhavige varken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha! +1
gij zult geen varkens stelen!! lekker stukkie knorre meat sla ik ook niet af hoor :)
Kristal
13 jaar geleden
nee hoor, voor Christenen hoef je het vlees niet op een bepaalde manier te slachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, maar thuis slachten mag niet dus in die zin moeten christenen het wel op de juiste manier slachten (volgens de regels en gebruiken uit een heel ander boek... het wetboek :)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
het is moslims & het is halal & kosher want moslims eten geen kosher
De Israëlieten die onder de Wet van Mozes stonden mochten geen varkensvlees eten,omdat dit 'onreine dieren' waren.

Met de komst van Christus kwam deze wet te vervallen.
De eerste eeuwse christenen hadden in het begin het er nogal moeilijk mee,dit was een zeer grote aanpassing.
Daarom werd Petrus een visioen gegeven,het verslag kun je hier lezen:

(Handelingen 10:10-15) 10 Maar hij werd zeer hongerig en wilde eten. Terwijl men [iets] bereidde, geraakte hij in trance, 11 en hij zag de hemel geopend en een soort vat neerdalen gelijk een groot linnen laken dat aan de vier uiteinden op de aarde werd neergelaten; 12 en daarin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en vogels des hemels. 13 En er kwam een stem tot hem: „Sta op, Pe̱trus, slacht en eet!” 14 Maar Pe̱trus zei: „In geen geval, Heer, want nog nooit heb ik iets gegeten wat verontreinigd en onrein was.” 15 En de stem [sprak] wederom tot hem, voor de tweede maal: „De dingen die God heeft gereinigd, moogt gij niet langer verontreinigd noemen.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de Bijbel (Leviticus 11) is het eten van varkensvlees een gruwel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als God alle varkens gereinigd heeft, waarom doen de moslims dan zo moeilijk?
Ja, als christen mag je gewoon varkensvlees eten. Ik ben zelf christen en ik ken een heleboel christenen en niet
één daarvan eet geen varkensvlees omdat dat niet zou mogen. Voor zover ik weet zijn het alleen Mormonen die die dat verbod hebben.
De regels die in het Oude Testament staan werden en worden nog steeds toegepast door het Joodse volk. Christenen leven meer volgens de regels van het Nieuwe Testament. En daar staat bijvoorbeeld in Romeinen 14 vers 2-3: De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1/eet jij varkensvlees?
2vind jijzelf dat mensen met een zwak geloof alleen groenten eten, of citeer je hier slechts.
3/aanvaard god iedereen, ongeacht wat zij eten?
Amadea
13 jaar geleden
1. Omdat het voor mijn eigen gezondheid beter is om geen varkensvlees te eten (krijg er galbulten van) eet ik het alleen als het ergens al in verwerkt zit, en koop het zelf slechts sporadisch (bijvoorbeeld bij ineens reuze trek hebben in een heerlijk knapperig speklapje of een warme worst van het bekende warenhuis).
2. Het moge duidelijk zijn dat dit een citaat is en niet los mag worden gelezen van de zin die daarna komt.
3. God aanvaart iedereen, onvoorwaardelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zevendedags adventisten mogen geen varkensvlees. Mijn moeder was er zo een.
Bij het kerkgenootschap der Zevendedags Adventisten is het eten van varkensvlees uitdrukkelijk niet toegestaan.

Toegevoegd na 19 minuten:
Paardenvlees trouwens ook niet en ook geen bloedworst.

http://www.kerkzoeker.nl/zevendedagadventisten.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, behalve als oprecht Katholiek op vrijdag! Da's voor hen een 'onthoudingsdag'! Dan eten katholieken van oudsher vis, omdat het eten van vlees op die dag niet was toegestaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, je mag als Christen varkensvlees eten.
Christen hanteren het nieuwe testament en daar staat niet in dat dit verboden is. Joden en Mohammedanen mogen dat in principe niet, omdat een varken geen herkauwer is en als een onrein dier wordt beschouwd. Verder dient hun slachtvee op een speciale manier geslacht te worden (kosher).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer is iets beledigend? Als je het zo bedoeld hebt, dus je wilt beledigen of als iemand iets als een belediging opvat?
Je zegt dat mohammedanen een verouderd begrip voor moslims is. Was het vroeger dan niet beledigend?
Uit Jezus zijn eigen mond:

"'Niet wat de mond in gaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uit komt, dat maakt een mens onrein.’"

Dus het antwoord is 'Ja'.

En zie ook de andere geciteerde verzen van de andere antwoorden. Volgens het Nieuwe Testament gelden de (meeste) wetten van Mozes niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het oude testament mag het niet varkensvlees eten, dat is nog de wet van Mozes . (Dat was de wet in Israël toen) Maar het Christendom is pas ontstaan 40 jaar nadat de Here Jezus Christus was opgestaan en naar de hemel ging , daarom heet het ook het Christendom. Handelingen 15 vers 20.21 en Handelingen 15 vers 29.30 dat je geen vlees mag eten waar het bloed niet uit gelopen is en dat je bloed niet mag drinken en eten . Er staat ook stukje in Handelingen 10 vers 9 .16 over Petrus die een droom kreeg toen hjj honger had . En in 1 Korinthiërs 10 vers 23-33
Alles mag, zegt u. Maar niet alles is zinvol. Zeker, alles mag, maar niet alles is opbouwend. U moet niet uw eigen belang zoeken, maar dat van de ander. Wat op de vleesmarkt verkocht wordt, mag u zonder gewetensbezwaar eten. Het doet er niet toe of het aan afgoden is gewijd. Er staat immers geschreven: ‘De aarde en al haar rijkdom zijn van de Here.’ Als een ongelovige u uitnodigt bij hem te komen eten en u wilt dat, neem de uitnodiging dan aan. Eet alles wat u wordt voorgezet zonder u af te vragen of het soms aan een afgod gewijd is. Als echter een andere gelovige zegt: ‘Dat vlees is aan een afgod gewijd,’ moet u het laten staan ter wille van hem die u erop wijst. Anders zou hij last van zijn geweten kunnen krijgen. Het gaat dus niet om uw geweten, maar om het zijne. Maar waarom zou mijn vrijheid moeten worden beperkt door andermans geweten? Als ik God dank voor wat ik eet, hoe durft die ander er dan iets van te zeggen? Ik dank God toch! Wat u ook doet, doe het tot eer van God, ook het eten en drinken. Wees geen struikelblok voor Joden, heidenen of gelovigen. Ikzelf maak het iedereen in alles naar de zin. Het gaat mij niet om mijn eigen belang, maar om het belang van heel veel mensen, want ik hoop dat zij allemaal gered zullen worden.
Neem mij als voorbeeld en doe als ik .want mijn voorbeeld is Christus.
een jaar geleden