Waardoor stopt een mens met geloven in een god?

Mijn beeld is dat gelovigen door niets van hun geloof af te brengen zijn. Zelfs na 300 jaar experimentele wetenschap weet men bewijzen steeds weer in religieuze context te plaatsen. Toch zijn er mensen die het aandurven hun geloof te laten vallen. Wat brengt hen tot dit verstandige inzicht? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"verstandig" bedoel ik hier als "het gebruiken van je verstand" in tegenstelling tot "het geloven in een idee". Wetenschap koppel ik aan gebruik van het menselijke verstand. Geloof koppel ik aan het volgen van een niet onderbouwd menselijk gevoel. Ik kan me voorstellen dat je dit niet als prettig ervaart, maar eerlijk gezegd ervaar ik het zo. Ik bedoel niet dat het volgen van je gevoel minderwaardig is ten opzichte van het volgen van je verstand. Het is een keuze die ieder individu zelf mag en kan maken. Niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We bedrijven hier geen officiele journalistiek... Ik zie niet in waarom een vraag steller objectief moet blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicedinges, je hebt wel een beetje gelijk, ik heb mijn vraag bewust wat suggestief gesteld. Ik probeer echter altijd zo objectief mogelijk te zijn, maar religie is een heel subjectief fenomeen dus dat valt niet mee. Overigens is elk mens subjectief; alleen wetenschap is objectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius Oké, het is misschien wat provocerend, maar zoals je weet ben ik daar niet vies van. ;) Maar het was inderdaad niet nodig geweest.

Het beste antwoord

Gelovig opgevoed (Ned. Hervormd). Kerk, zondagsschool, catechisatie, christelijke scholen en alles wat daarbij hoort bezocht. Toch stopte ik op mijn negentiende jaar met geloven. Ik zat in die tijd op een Christelijke Pedagogische Academie (heet nu:PABO). Ik liep stage op uiteraard een Christelijke basisschool. Ik merkte dat ik heel veel moeite had met het geven van het vak: Bijbelse Geschiedenis. Ik ben toen bij mijzelf te rade gegaan waarom dat zo was. Toen kwam ik erachter dat ik er moeite had om het geloof voor 'waar' te onderwijzen, terwijl ikzelf vol twijfels zat en het met een heleboel dingen in de Bijbel oneens was. Ook het scheppingsverhaal kon volgens mij niet waar zijn, maar ik had het meeste moeite met de waarden en de normen. Ik vond dat je kinderen niet moest leren dat ze niet mochten stelen omdat God het zag en die het niet goed vond, maar dat je kinderen moest leren dat dit niet mocht omdat je van andermans spullen af moest blijven. Kinderen moesten niet opgevoed worden met de dooddoeners als: "Dat vindt God niet goed" en "Omdat dat van God moet", maar moeten zelf kritisch leren oordelen.
Toen het ongeloof begon, ging het best hard. Ik kwam steeds meer zaken tegen waar ik het mee oneens was. Ik ben van opleiding veranderd en heb mij uiteindelijk ook uit laten schrijven uit de kerk. Mijn kinderen heb ik niet gelovig opgevoed. Wel hebben ze alle drie de Bijbel gelezen en als ze er zelf voor kiezen om gelovig te worden, heb ik daar geen problemen mee. Ik vind dat een geloof je niet opgedrongen moet worden, maar dat dat iets is waarvoor je kiest. Mijn geloof was de keuze van mijn ouders en niet mijn keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He-le-maal mee eens!
Oprecht en doordacht antwoord!
+1 dus

Andere antwoorden (13)

Ik denk dat een van de problemen met religie is dat je er in moet geloven voor het werkt. De maatschappij wordt critischer, en drukker. Dus voor je je tijd besteed aan iets wil je zekerheid dat het nut heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken wel een aantal mensen die zijn gestopt met geloven. Dat kwam vaak gewoon opzetten tegen het einde van de puberteit. Wanneer deze personen zelf gingen denken en kritisch werden was de godsdienst binnen de kortste keren verleden tijd. Vele mensen zullen echter altijd naief blijven en blijven hun hele leven geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen maakt in zijn leven genoeg mee, dat hem aan het twijfelen kan brengen. Privé-problematiek, de ellende in de wereld, de puberteit of gewoon een bepaalde studie, kunnen een gelovige laten beslissen te stoppen met geloven.

Ook andersom gebeurt: sommige mensen gaan juist geloven door dezelfde oorzaken, al zijn er dit veel minder.

Vaak maken beide bovengenoemde groepen een weloverwogen beslissing. We kunnen dan ook niets anders dan beide groepen respecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die stoppen met geloven omdat ze iets naars hebben meegemaakt, bijvoorbeeld een sterfgeval. Ook kunnen plotsen veranderingen in iemand zijn leven er voor zorgen dat plots iemand van zijn geloof valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw geloof is dat er geen God is. Duidelijk. Jouw mening.

Maar iemand die gelovig is kan jouw vraag omdraaien.

Wat brengt mensen van het Atheistisch geloof tot het verstandige inzicht dat er WEL een God bestaat?

Zie je hoe "dom" de toon van je vraagstelling is?

Ik denk dat dit een probleem is bij fundamentalisten in het algemeen, een tunnelvisie en het claimen van de enige echte waarheid en het onvermogen mensen in hun waarde te laten.

Je had de vraag heel anders kunnen (moeten) stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, alleen is het geen antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste nietdetuinman, ik geloof helemaal niets, want ik ben niet (bij)gelovig. Het verbaast en intrigeert me oprecht dat zoveel mensen op aarde nog steeds geloven in een oppermacht, ondanks het succes van de wetenschap. Ik probeer het te begrijpen door "domme" vragen te stellen. Overigens ben ik niet tegen geloven, dus ik zou mezelf geen atheïst willen noemen. Van mij mag elk individu geloven wat ie wil en ik zal hem als mens respecteren. Ik ben wel tegen kuddegedrag in het algemeen, omdat kuddes zich vaak misdragen als kudde door hun wil aan anderen op te leggen. Hiermee doel ik niet specifiek op religie, maar dat is wel het meest in het oog springende verschijnsel, helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet mee eens. De vraagsteller gebruikte het woord 'verstandig' en schold gelovigen niet uit. Het is zijn mening dat het niet geloven in een god verstandig is; dat is geen 'fundamentalistisch' standpunt. Het is ook niet 'dom'. Het 'in zijn waarde laten' van de ander op het gebied van geloof zoals je dat blijkbaar graag ziet vind ik merkwaardig. Als ik op Groenlinks stem en iemand noemt dat onverstandig, dan ga ik graag met hem in discussie, maar ik ga hem zeker niet onrespectvol, dom en fundamentalistisch noemen. Dat getuigt nogal van lange tenen. Dus: don't get angry, get even. Leg maar uit waarom je denkt dat het geloof in God verstandig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magidinges, eens, ook deze kuddes hebben tot vervelende zasken geleid. Daarom ben ik ook tegen kuddegedrag. de mens moet blijven nadenken als individu en het eigen geweten volgen. helaas is de mens nu eenmaal een kuddedier, dus ik verwacht niet veel verandering de komende eeuwen. Het is overigens pas ontdekt dat de mens een soort kudde-gen heeft dat het gedrag verklaard. Mensen hebben een soort ingebakken behoefte aan leiderschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stellen dat iets "verstandig zou zijn"is duidelijk de aanname dat mensen die een ander mening zijn toegedaan "onverstandig" zouden zijn. Dan stel je geen vraag maar zet je mensen die wel geloven weg als zodanig, "onverstandig en niet durvend".. Nu stel ik dat jij je vraag anders had moeten stellen. Die laatste 2 zinnen zijn nergens voor nodig. Ik vind dat het niveau van nujij.nl og geenstijl.nl. Je provoceerd hiermee terwijl dit forum daar niet voor bedoeld is. Het lijkt me dat dit toch heel duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet dit soort vragen hier niet stellen, daar zijn andere forums voor. En het irriteert me dat overal zelfs bij kieskeurig.nl mensen het nodig vinden hun pijlen te richten op andersdenkenden door er met een bepaalde minachting over te schrijven. Als het in een antwoord had gestaan was het anders geweest. Nu staat het in een vraag die feitelijk geen vraag is. Of ik dan zelf in de heilige opperhamster geloof heeft daar niets mee van doen.
copy/paste van mijn antwoord op een vraag gisteren:

Ik denk dat hier meerdere redenen voor zijn, de belangrijkste:

- scholing
- andere interesses
- minder of geen sociale druk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat vooral scholing een hele belangrijke is. Hoe meer kennis van de natuurkunde en biologie aanwezig is, des te groter de kans dat geloof verworpen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oneens, ik ken geschoolde, hoogopgeleide mensen die religieus zijn. Er zijn ook religieuzen die de evolutie aanvaard hebben als bewezen feit, maar desondanks blijven geloven. Je suggereert dat religie met ongeschoolden te maken heeft en dat is echt niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@smurf: Je vraag was toch: Waardoor STOPT een mens met geloven in een god?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stolidus, missschien interpreteer ik je antwoord anders dan je bedoeld. Ik verwacht niet dat scholing nou zo'n bijdrage levert. Maar goed, je kan best gelijk hebben.
Simpel, als je de weg die religie heet niet meer gelooft. Andersom geldt dat ook; als een niet gelovige gaat geloven is dat meestal omdat hij/zij geen vertrouwen heeft in de weg van niet geloven. De persoon gelooft dat de nieuwe richting hem/haar meer biedt dan de oude richting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er eigenlijk heel veel redenen zijn om niet in God te geloven vallen mensen ook om heel veel verschillende redenen van hun geloof af.

Maarten 't Hart is een voorbeeld van iemand die eerst streng gelovig was maar door juist die bijbel zo goed te bestuderen van zijn geloof is gevallen. Zijn boek 't Schrift betwist is een boek vol redenen. Dan Barker (linkje hieronder), een voormalig predikant die nu een atheistenvereniging leidt is is op dezelfde wijze van zijn geloof gevallen. Ook in zijn boek wordt de bijbel als hoofdschuldige aangewezen waarom hij van zijn geloof is gevallen.

Dan is er natuurlijk het onverwachte verlies van een dierbare, of persoonlijke leed die vroom levende Christenen van hun geloof doen afvallen, omdat 'God' in die gevallen helemaal niets van zich laat horen.

En tenslotte hebben we daar de wetenschap. De evolutietheorie leert ons dat leven kan ontstaan vanuit uiterst primitieve organismen en dat daar geen 'god' voor nodig is. Microscopen en telescopen hebben ons getoond dat de wereld er totaal anders uitziet dan de bijbel ons heeft voorgehouden. Het boek 'God als misvatting' van Rochard Dawkins heeft ook al heel wat Christenen hun ogen doen openen, lees maar eens de commentaren op zijn boek op amazon.com.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan komen door een maatschappelijke verandering. Als je zegt dat gelovigen op geen enkele manier van hun geloof te brengen zijn, dan is wat er in de jaren '60 en '70 in Nederland gebeurde toch behoorlijk onverklaarbaar. Daarvoor geloofde nagenoeg iedereen of deed althans alsof (een enkele communist daargelaten), daarna liepen de kerken in rap tempo leeg, tot op het punt dat de Islam nu de meest actief beleden religie in Nederland is.

Het punt is en blijft dat religieuze mensen niet werken met 'bewijzen' op dezelfde manier dat wetenschappers dat doen. Religie is een wereldbeeld waar mensen in groeien. Als je daarna langskomt en vertelt dat hun God wetenschappelijk onmogelijk is, dan betekent dat niet zoveel voor ze en praat je langs elkaar heen.
Volgens mij moet je, kortom, om van je geloof te vallen, dus niet alleen de nadelen van je geloof zien (het kan niet kloppen, ik word bedreigd met de hel, ik vind kerkdiensten eigenlijk vervelend), maar ook de voordelen van je nieuwe wereldbeeld zien. (Moraliteit zonder God kan heel goed, ik kan nu op zondag een ijsje kopen zonder me schuldig te voelen, de regenboog is eigenlijk nog mooier als je weet dat'ie het licht breekt dan wanneer je denkt dat het het verbond met God moet voorstellen, etc.)

Voorts is, zoals bijvoorbeeld de Milgram-experimenten hebben laten zien, sociale autoriteit en sociale druk heel veel sterker in de meeste mensen dan persoonlijk waarheidsbesef en moreel besef. Als een geaccepteerde autoriteit je iets vertelt, zul je het ontzettend makkelijk aannemen. Daarom helpt het als mensen om je heen ook van hun geloof vallen. Dat zal het makkelijker maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen geven aan wel in "iets" te geloven, zonder aan een god te denken die vanuit "ergens" alles regelt en beslist. Als je naar het zootje kijkt wat we van de wereld maken, is het ook moeilijk voor te stellen, dat iemand onder het mom van enorme, allesomvattende liefde voor zijn schepselen of kinderen zorgt - zo van "laat ze maar aanmodderen met mijn mooie schepping - ik gooi er nog maar eens een hongersnood of een ongeneeslijke ziekte tegenaan - kunnen ze weer verzuchten dat het gods wil is, en dat het straks na hun dood in de hemel allemaal beter wordt".
Dit is geen wereld waar een wijs, liefhebbend iemand de touwtjes in handen heeft. Dit is een wereld waar iedereen zijn best doet het maar zo goed mogelijk te doen. En als een mens zijn kop té vaak gestoten heeft, geeft hij de moed op en gaat minder zijn best doen. Of gooit zijn kont tegen de krib en gaat "zieken" om er persoonlijk zo rijk en machtig mogelijk door te worden.
Iemand als Bush leek het gevoel te hebben een direkt draadje met zijn god te hebben....nou, lamaar.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die ofwel een heel dramatische gebeurtenissen meemaken, gaan ofwel heel intens om met het geloof ofverzaken het totaal omdat ze het niet kunnen aanvaarden dat er god is die dat toelaat. Ook mensen die door hun drang naar het materialisme (het geld om het geld) essentiele zaken als geloof en edelmoedigheid voor altijd uit hun woordenboek schrappen. dat heeft niets met durven te maken : dat is onverschilligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ken voorheen sterk gelovende mensen die wegens het verlies van een dierbare van hun geloof afgevallen zijn. Deze mensen zijn allesbehalve onverschillig. Je antwoord lijkt me onwaarschijnlijk.
Interessante vraag. En ik ga 'm anders beantwoorden. Van huis uit was ik katholiek, ik ging veelal elke zondag naar de kerk, heb mijn communie gedaan en in een kerkkoor gezongen. Toen ik ouder werd, merkte ik dat ik er niet vond wat ik zocht en dat het niet aansloot.

Vervolgens ben ik jarenlang moslima geweest. Ik kreeg antwoorden op andere vragen die ik in het katholicisme niet had gevonden, maar tevens kwamen er vragen die ook niet beantwoord werden. Ook van dit geloof ben ik afgestapt om dezelfde reden.

Nu ben ik boeddhist, gedeeltelijk soefi en interesseer ik me voor hindoeïsme. Daarnaast heb ik erg veel spirituele interesse in zeer veel uiteenlopende zaken.

Ik heb geleerd van alles iets mee te pakken en toe te passen op mezelf en met een open blik en 'mind' naar alles te kijken wat om me heen is. Maar met geloof in God. En dan niet op een 'traditionele manier' maar op mijn eigen manier. Ik haal het meeste uit de boeddhistische levensovertuiging: de wet van karma en het (onder)zoeken binnen jezelf, het achtvoudige pad.

Dus ik ben niet opgehouden te geloven in God, alleen is er voor mij niet 1 (juiste) manier om te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens stopt met geloven in god als hij weet dat god in hem spreekt en leeft...

Ja ik heb er ervaring mee... Waarvan akte...