Op wat voor manier kun je jezelf het beste verdiepen in religie en geloof?

Ik ben ongelovig opgevoed en er is bij ons nooit veel aandacht gegeven aan de onderwerpen geloof en religie. Toch wil ik me nu meer gaan verdiepen in deze onderwerpen. Niet omdat ik gelovig wil worden, maar omdat mijn kennis op dit gebied tekort schiet, en ik dit wil opvijzelen. Mijn gedachte was om boeken te lezen welke op een goede, eenvoudige manier uitleggen wat precies "het geloof" inhoudt, zodat ik mijn algemene basiskennis over deze onderwerpen kan vergroten.

Wat voor boeken zijn er geschikt om dit te verwezenlijken of zijn er andere, betere manieren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7.2K

Het beste antwoord

Je zult een keuze moeten maken, we leven te kort om alles wat er op dit gebied bestaat te leren.
Het meest voor de hand liggende is het christendom.
Dan heb je een basis om verder te gaan en je hebt een vergelijking met een ander geloof, religie, levensstijl.
Hierna zou ik me gaan verdiepen wat nu toch een moslem is, hoe dat ontstaan is en wat de basis is van dit geloof.
Op google is verders alles te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

zeker is lezen een goede
ook filosoferen erover
en, deed ik vroeger, diverse kerken/geloven bezoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
kwam tot de conclusie dat het Boeddhisme mij het meest aanspreekt. is niet echt een geloof. meer een levenswijze met veel respect en eerbied voor alles en iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
religie is niet iets zoeken wat bij jou past, maar iets waarin jij past, en waarin je (in mijn geval) God kan dienen. hoe jij het nu brengt lijkt het erg egoïstisch. (ik ga ff kijken wat mij het makkelijkst lijkt...) daarom -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raytje is zoekend beste minnaar zijlstra.
met eerbied en respect kijken kan gelukkig iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe doe je dat?
Je kunt ook (op school) het vak Levensbeschouwing gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
categesatie is wel leerzaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Catechisatie ga je pas volgen als je de keuze hebt gemaakt voor een protestantse kerk en daar belijdend lid van wilt worden. Als je nog maar begint met zoeken wat jij zou willen op religieus gebied is dit geen bruikbare tip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar vertellen ze allemaal dingen erover. En je hoeft toch niet eerst lid te worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Catechisatie kan wel, maar is wel erg eenzijdig.
Wat denk je van de bijbel lezen en naar de kerk gaan.
Of is dit te makkelijk, praat met gelovige mensen, bijv. theologie studenten of dominees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een preek kan misschien wel te moeilijk zijn
Raytje, een gelovige noemt zijn/haar geloof vaak "het geloof". Maar eigenlijk bestaat "het geloof" niet, wel "geloof" of "een geloof". Als je zonder een geloofsrichting opgevoed bent kan je nog alle kanten op. Als het je wat lijkt kan je naar de bibliotheek gaan en kijken bij religie en/of spiritualiteit. Kijk welk boek je aanspreekt, wat je nieuwsgierigheid wekt. Dan is dat voor jou de juiste informatie. Wat wel heel mooi is vind ik; omdat je zonder een geloofsrichting opgevoed bent kan je er ook heel open erin staan. Je kan ook op internet kijken of iets je aanspreekt. En probeer wat uit, ga naar een kerk, ervaar, onderzoekt, en behoudt het goede :-) En praat er met mensen over, je merkt snel genoeg welke er dogmatisch in het geloof staan of niet en ook waarbij je je het meeste op je gemak voelt. Succes en veel plezier bij je vindtocht.
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Het bevreemd mij dat je denkt dat ik Jezus woorden ontkracht. Dat je sowieso denkt dat ik dat kan. En dat alleen maar omdat ik andere woorden gebruik dan hij doet. Je weet wel beter Darts, zijn woorden kunnen niet zomaar ontkracht worden. en verder: Dit is wat ik altijd al jammer heb gevonden. In religieuze kringen is men zeer geneigd om bijbelteksten te gebruiken om de eigen menselijke boosheid en verontwaardiging te rechtvaardigen, om gelijk te krijgen. Persoonlijk vind ik dat misbruik maken van deze teksten die alleen hun waarde behouden door ze in de context te laten waarin ze thuis horen. De teksten zijn niet bedoeld om iemand mee te overschreeuwen die het niet met je eens is.
Want dan mis je de essentie weer: de Liefde
Kristal
13 jaar geleden
dank je Doepie
Wat ik een leuke manier vind om in aanraking te komen met religie en geloof is met religieuze mensen te praten. Zo kun jij je er op een leuke manier in verdiepen en leeft en voelt ook meer met de mensen mee waardoor je het beter gaat begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Religie voor dummies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt boeken die een resumé geven over bijna alle hoofdreligies.

Zelf vond ik deze de beste:

http://boeken.marktplaats.nl/godsdienst-en-theologie/421669897-de-mens-op-zoek-naar-god.html

Toegevoegd na 23 uur:
De inhoud;

1. Waarom geïnteresseerd zijn in andere religies?
2. Hoe is religie begonnen?
3. Gemeenschappelijke elementen in de mythologie
4. Op zoek naar het onbekende door magie en spiritisme
5. Hindoeïsme — Op zoek naar bevrijding
6. Boeddhisme — Op zoek naar verlichting zonder God
7. Tauïsme en confucianisme — Op zoek naar de weg des hemels
8. Sjintô — Japan zoekt naar God
9. Judaïsme — Een zoeken naar God via de Schrift en de overlevering
10. Christendom — Was Jezus de weg tot God?
11. De afval — De weg tot God geblokkeerd
12. Islam — De weg tot God door onderwerping
13. De Reformatie — Een wending in de speurtocht
14. Hedendaags ongeloof — Moet de speurtocht worden voortgezet?
15. Een terugkeer tot de ware God
16. De ware God en uw toekomst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een leuke vraag!

Zelf ben ik christelijk, maar ik vind het ook interessant om me in andere geloven te verdiepen. Op de PABO kreeg ik een boek te lezen dat 'De vijf religies van de wereld' heette. Met als ondertitel: 'hun oorsprong, bronnen, leer, leefregels, stromingen en verhalen'
Het boek is geschreven door Henk Schouten. Het leuke van dit boek vind ik dat je over de vijf 'grote' religies die je in ons land vind (hindoeïsme, boeddhisme, jodendom, christendom en islam) leest. Ik vind het boek een aanrader! Eventueel kun je het natuurlijk lenen bij de bibliotheek, maar het is ook leuk om te hebben.

Succes bij je 'onderzoek'!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het boek Wat Leert de bijbel echt dan zul je antwoord krijgen op de vragen als: Keurt God alle religies goed? Hoe kunnen we de ware religie herkennen? Wie zijn in deze tijd Gods ware aanbidders op aarde? en meer.

Neem daarbij de woorden van Jezus in gedachten onderzoekt alle dingen maar behoud het goede
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige religieuze groepering, waarvan iedereen kan waarnemen dat ze het geloven en in praktijk brengen van bijbelse beginselen, echt au serieux neemt zijn Jehovah's getuigen.

Deze wereldwijde gemeente en broederschap nodigt eenieder waar ook uit tot een onderzoek van de inhoud van de Bijbel zelf en het toetsen van die gegevens op het vlak van 'waarheidsgetrouwheid en betrouwbaarheid' met hetgeen in welke cultuur of omgeving zichtbaar is.

Neem de proef op de som, en stel voor uzelf vast
of ze getrouw zijn aan de bijbel
of ze de leer van de Christus in de praktijk brengen of niet
of ze gehoorzaam zijn gedurende hun leven en tot de dood aan wetten zoals 'gij zult niet doden; hebt Jehovah God lief; bemin uw naaste zoals uzelf; laat de bijbel uw gids blijken in uw leven...

Overal ter wereld nodigen Jehovah's Getuigen mensen uit, gratis en zonder verplichting, de Bijbel te onderzoeken en voor zichzelf vast te stellen of hij inderdaad van God afkomstig is. Ook jij bent dus uitgenodigd de proef op de som te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,

Ik begrijp dat je je er meer in wil verdiepen dus de volgende tips:

- lees boeken
- ga 'ns bij mensen op bezoek die er meer van weten
- en googlen, alleen maar googlen, daar komen vaak veel interessante sites uitrollen.

Gr. leeswonder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer om te beginnen waarom religie je fascineerd.Is het de vraag waarom mensen geloven in iets bovennatuurlijk of vind je de manier waarop mensen hun geloof beleven juist interessant?
Je kunt aan de hand hiervan ervoor kiezen om een specifiek geloof te onderzoeken of juist religie als geheel.

de manier waarop religie gestructureerd is hangt af van de cultuur waarin het ontstaan is en welke plaats het bovennatuurlijke daarin een plaats neemt.Het christendom is de grootste religie op aarde en het gelooft in beginsel dat er 1 god is.Het is net als de islam en het jodendom ontstaan in het midden-oosten en heet over de hele wereld vertakkingen.

Dan zijn er nog bijv.natuurreligies.Die geloven in een natuurgeesten/goden en dan moet je denken aan paganisme of sjamanisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou boeken van Karen Armstrong aanraden. Zij is expert op het terrein van de religie. Haar specialiteit is het christendom, het jodendom en de İslam. Haar boeken worden gekenmerkt door een vrijzinnige en syncretische kijk op het verschijnsel godsdienst. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het boek :in gesprek met god: van Neale Donald Walsch gaf mij veel antwoorden op mijn vragen.
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Ja klopt, het is heel informatief en goed leesbaar, goed idee van je.
Door diep naar je innerlijke stem te luisteren, waar alle wijsheid en kennis verborgen ligt.
Verder adviseer ik om de boeken van Hans Stolp te lezen, die je kan inwijden in het esoterisme.
Verder krijg je dan een nieuwe frisse kijk op de bijbel, en leer je te verstaan waar het werkelijk om gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees dit boek eens doelgericht leven van rick warren of koop een bijbel in een makkelijke vertaling of loop eens bij een kerk binnen.