Waarom lopen de kerken leeg?

Het is al jaren aan de gang, de leegloop van de kerken.
Zijn wij minder gelovig geworden of denken we er meer over na? Of denken we nergens meer over na?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waar geloof zit, zit geen verstand
Waar verstand zit, zit geen geloof

Het beste antwoord

Vroeger was het geloof niet alleen een geloof
maar ook onze cultuur.
Het hele leven en de samenleving was eromheen georganiseerd.
Dat is nu niet meer zo.

Kerken kunnen een rol spelen in 'helpen denken' en bepalen hoe je in het leven staat. Ze *denken* dat wel te doen, maar op de ouderwetse manier van voorschriften die je moet volgen. Je moet bepaalde feiten voor waar aannemen anders hoor je er niet bij. Bepaalde gedragsregels volgen anders idem dito.
Dus is het gevolg dat steeds minder mensen daar bij willen horen of ze negeren, er niet eens over nadenken.

Dat is geen erg vruchtbare omgeving om te leren na te denken. Er zijn wel degelijk uitzonderingen hoor, omgevingen die dat juist wel benadrukken en niet zo 'afrekenerig' zijn.

De nog wel 'gelovigen' die zo strak in de leer zijn, zijn een grotere bedreiging voor de kerk als instituut dan de kerverlaters. Er blijft een steeds minder vruchtbare grond achter....

Ik ben geneigd die 'gelovigen' niet eens als zodanig aan te willen duiden. Het zijn regeltjesvolgers en niet-nadenkers, en vaak ongevoelig voor anderen dan henzelf, hun eigen groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Het aantal gelovigen neemt af, een andere reden is er niet...

Toegevoegd op 24-06-2009 23:21:57
We willen niet meer bedot worden door leugens, dat speelt mee en dat blijkt wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Velen willen nog steeds bedot worden door leugens, alleen worden die leugens voortaan buiten de kerk verteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Melissa, dat klopt ook wel weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt heinie86, dat heb je goed gezien... mensenkennis heeft niet iedereen...
Ik denk omdat we het hier economisch goed hebben, een redelijk goed onderwijs systeem hebben en eigenlijk over het algemeen weinig te vrezen hebben in ons Nederlandse leventje. Mensen zien dus niet zo snel de noodzaak om je aan te sluiten bij een godsdienst. Degene die niet meer naar de kerk gaan, hebben liever een goed en open gesprek met goede vrienden over de vragen des levens dan dat een instituut deze voor men invuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel gelovigen hebben zich afgezet tegen het instituut kerk en zijn een gematigde weg gaan zoeken voor hun geloof. Andere gelovigen laten zich uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere geschiedenis herhaalt zich en we zijn wederom verwent en decadent geworden en denken dat we het eeuwige leven hebben. Soddom en Gomorra is weer terug. De kerk is niet langer van deze tijd en heeft te weinig te bieden. Mammon is onze god nou en die koesteren we met hart en ziel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooroordeel. Ik ben zeer bewust uit de kerk uitgetreden en heb me zelfs laten uitschrijven uit het doopattest, maar met alles wat jij noemt heeft dat NIETS te maken en zo zit ik ook helemala niet in elkaar.
Ik denk dat hier meerdere redenen voor zijn, de belangrijkste:

- scholing
- andere interesses
- minder of geen sociale druk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We denken er meer over na en bedenken dan dat we niet willen geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar de huidige geloofsovertuiging in Nederland kijkt is dit vrij logies:

None (42%) | Roman Catholic (30%) | Dutch Reformed (11%) | Calvinist (6%) | Muslim (5.8%

Ik denk inderdaad dat we minder gelovig zijn geworden. Aangezien meer dan 40% geen geloof heeft. En ik denk dat de mensen die wel een geloof hebben een stuk minder stikt zijn, en dus minder naar de kerk gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal mensen dat echt niet in een opperwezen gelooft is zeker toegenomen, maar daarnaast zijn er tegenwoordig veel 'ietsisten' en die laatsten zie je zo weer terug in de kerk als we door een oorlog of een ramp in de penarie zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we juist WEL na zijn gaan denken en dat daarom de kerken leeglopen. Tenminste, dat is bij mij het geval. Ik had ook klakkeloos door kunnen kerken, maar voldoende studie heeft daar een stokje tussen gestoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ben je het er niet mee eens ?? ZO is het bij mij gegaan en niet anders. Misschien vind je dat niet leuk, en dat begrijp ik, daar heb ik er meer van in mijn omgeving, maar ik zou niet weten hoe je het er mee onééns zou kunnen zijn.
Anderen komen tot een andere conclusie, dat kan, maar DIT is de mijne
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een paar woorden een duidelijk statement! +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn reactie kwamna je eerste respons ; we hebben mekaar gekruisd denk ik. En nee, ietsisme is voor mij dezelfde pot nat met een ander kaartje., Ik ben echt atheist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist door voldoende studie zou je elke zondag in de kerk moeten zitten... :)
Ik denk dat mensen de kerk steeds minder nodig hebben om hun religieuze gevoelens te uiten.
Mensen leren steeds beter om te gaan met hun spiritualiteit en de kerk speelt daar een steeds minder grote rol in.

Persoonlijk vind ik de kerk een verwerpelijk instituut, al ben ik absoluut geen atheist!
Kijk maar eens in de geschiedenis hoeveel er gemoord, afgewezen en uitgestoten is in naam van de kerk.
En wanneer ik de Paus in zijn satijnen holletje in Rome hoor oordelen over zaken waar hijzelf totaal geen ervaring mee heeft, lijkt mij het antwoord op jouw vraag dubbelop duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eigenlijk dat de grote denkers niet in een kerk terug te vinden zijn.Veel mensen van de generatie geboren voor de tweede wereldoorlog laten het denkwerk aan de priester over, omdat de tijdsgeest dat zo wilde.Bid en werk, luidde het gezegde.
Procentueel zullen er nu minder gelovigen zijn maar ze zijn er wel intensief mee bezig.
Ik vrees dat de groep mensen die nergens meer over nadenkt inderdaad groter wordt, hoe verklaar je anders het succes van al die onzin-programma's op de televisie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het instituut kerk en paus nogal negatief in het nieuws komt de laatste tijd keren mensen zich af van de kerkse rituelen.

Kindermisbruik blijkt behoorlijk structureel te zijn. De "kerk" verbant een moeder die een dochter van 9 laat aborteren, terwijl de verkrachter nog steeds welkom is in de kerk. De paus werkt condoomgebruik in afrika tegen, etc, etc.

De oudere generatie die nog is opgegroeid met de kerk sterft af; de jongere generatie denkt zelf na en komt tot de conclusie dat de kerk een poppenkast is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werden ze maar opgepakt en veroordeeld. Volgens mij koopt de kerk als het tot een rechtzaak komt gewoon af.
http://nl.wikinews.org/wiki/Paus_verzweeg_kindermisbruik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of deze ... http://www.seksueelmisbruik.info/rkkerk/?p=12
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat dacht je van deze ...http://www.nrc.nl/dossiers/misbruik_in_de_katholieke_kerk/nieuws_na_2003/article1640100.ece/Kindermisbruik_door_Ierse_priesters_bleef_jaren_onbestraft
Je hebt geen kerk nodig om je geloof te belijden. De vroegere generatie wel, omwille van conventies, omwille van opvoedingsnormen, omwille van kleinburgerlijkheid. Ik heb de periode nog gekend in de kerken waar de notabelen stoelen hadden met rood fluweel om te knielen. Waar priesters op de kansels de wijsheid in pacht hadden. Dit is voorbij. De kerk als instituut heeft zich even weten te moderniseren na het tweede vaticaans concilie. Sinds JP II en Benedictus 16 is de liturgie terugedraid naar 19 de eeuwse toestanden. Anderzijds heb je gelijk en zijn veel mensen atheistisch, agnostisch of helemaal onverschillig geworden. De kerk dient in hun ogen alleen nog als begeleidend ritueel voor geboorte, huwelijk en dood zonder enige diepgang.Een trend die niet meer te stoppen valt, tenzij een ethisch en kristelijke reveil(ontwaking) ooit de kerken terug doet vollopen. Dit fenomeen was wel waar te nemen in tijden van oorlog. God als laatste reddingsmiddel voor de crisis(...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord +1 "De kerk dient in hun ogen alleen nog als begeleidend ritueel voor geboorte, huwelijk en dood zonder enige diepgang." Zeker dit stuk ben ik met je eens. Veel mensen kennen momenteel alleen de kerk op deze manier, en alle eerlijkheid gebied te zeggen dat dit ook voor mij geldt.
ik weet zeker dat er een heleboel gelovige mensen zijn die toch niet meer naar de kerk gaan.Ik ben wel degelijk gelovig maar heb echt geen zin om in de kerk te gaan zitten.Ik bid wel elke avond voor het slapen gaan voor alles en iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het contingent niet gelovigen wordt langzaamaan steeds groter. Echter, waarschijnlijk belangrijker is dat onder de gelovigen ook steeds meer mensen huneigen invulling hieraan willen geven. Mensen doen - nu ze hier in de huidige informatiemaatschappij de tijd en de kans toe krijgen - graag onderzoek naar wat het is dat zij geloven, en laten zich misschien hierdoor minder makkelijk beïnvloeden door wat hun opgelegd wordt door kerkelijke dogma's. En wanneer je het niet eens bent met de dogma's, is het een heel kleine stap om de kerk links te laten. Bidden kun je tenslotte ook thuis, in de bus, in de bibliotheek, in het park...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen denken dat zij God niet nodig hebben omdat zij andere dingen veel belangrijker vinden,zoals geld en geluk. Daar is niets mis mee, maar als je dit het aller belangrijkste vindt in je leven dan zou je uiteindelijk van een koude kermis thuis komen. Misschien is het wijs om een studie te maken van Gods woord en dan kom je misschien tot het besef dat God het beste met jou en mij voor heeft.
Bronnen: