Waarom worden Moslima's onderdrukt?

Onderstaande citaat lees ik net op nu.nl:

''Want volgens de islam zijn vrouwen gelijk aan mannen. Dat is één vooroordeel dat we uit de weg willen ruimen.''

Waarom worden Moslima's dan in grote getalen onderdrukt door de Moslim mannen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Het beste antwoord

Met een westerse bril op is het makkelijk te zeggen en te vinden dat moslima's onderdrukt worden. Ik heb een tijdlang in het midden-oosten gewoond. Als je deze vraag daar stelt aan een moslimvrouw, zullen ze je niet-begrijpend aankijken.

Ik kan er een boek over schrijven, maar ik hou het kort en simpel. Wat daar als bescherming wordt gezien, wordt hier vertaald in onderdrukking en 'vrijheidsberoving'. Niet alles is zoals het lijkt, maar alles is wel zoals je het vanuit je eigen kader bekijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat het past in hun cultuur, anders deden ze dat niet...
Daar past het helemaal... dus zodoende...

En het enige ECHTE antwoord op een waarom vraag is: Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kom dan vechten
Je kan gelijk zijn volgens de Sharia, maar in de praktijk onderdrukt worden door mannen. Dit gebeurt ook in de Westerse wereld trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar moeten ze helemaal naar toe lopen dan?? is onderhand al 60 jaar later? hoewel er gelukkig veranderd is in die tussentijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja waar willen ze heen lopen... het aanrecht is niet zo ver..
Hun cultuur, zij denken dat vrouwen 'onder' mannen staan. Vrouwen zijn alleen goed voor andere dingen en mogen ook niet naar school (soms) omdat ze niet slimmer mogen worden :S Ik vind het maar gek, maarja het is hun cultuur en dat moeten we respecteren al is dat soms wel moeilijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kom dan wat is er
Door hun geloof... en ze zijn te laf om het in hun eigen gebieden te vertellen dus gaan ze maar tegen ons zeiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We moeten, om dit te begrijpen, veel dieper in de cultuur van de Islam duiken, vóór we vragen gaan stellen. Het is nog steeds volledig geaccepteerd, dat ouders en wijde familie-kring uitzoeken met welk meisje een jongen trouwt, en dat wordt uitgebreid gewikt en gewogen, kijkend naar de eigenschappen van zowel de jongen als het meisje. Als deze wijde kring beslist, dat een meisje 2e vrouw wordt van iemand, zal dat gebeuren, en daar zal ze vrede mee hebben, omdat ze weet, dat het met veel zorgvuldigheid gedaan wordt. Net zoals een jongen het heel normaal vindt, dat hij zijn toekomstige vrouw pas ziet op de vooravond van zijn huwelijk. Sexuele voorlichting is veelal niet voorhanden - zelfs vrienden, die elkaar al van jongs af aan kennen, waarvan één getrouwd is, zal de vragen over hoe het nou "moet", of hoe een vrouw er onder haar kleren uitziet, niet willen beantwoorden.
Ik heb deze informatie letterlijk zo gehoord van een Irakse man, die aan het inburgeren is.
Wat wij zien als onderdrukken, wordt door Moslims veel meer gezien als "beschermd zijn"......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren om de Koran te interpreteren, net zoals er verschillende manieren zijn om de bijbel te interpreteren. Sommigen vinden homoseksualiteit een zonde, anderen vinden het gewoon liefde, sommigen vinden dat vrouwen thuis voor de kinderen moeten zorgen, anderen vinden dat vrouwen net zo goed de kost kunnen verdienen.
Er is niet 1 islam, iedereen interpreteert alles zo'n beetje op zn eigen manier, en degene die graag vrouwen wil onderdrukken, kan vast wel wat vinden in de Koran om dat te ondersteunen. Het jammere is dat deze blik op de koran, en daarmee de vrouwenonderdrukking vaak ingebakken zit in de cultuur, waardoor het gebeurt zonder dat men erbij nadenkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat inderdaad in de Koran, terwijl er in de Bijbel wel degelijk ergens iets staat over horigheid van een vrouw aan haar man ; feitelijk is de Koran geëmancipeerder dan de bijbel.
Helaas zijn religies flexibel en passen ze zich aan aan de cultuur waarbinnen ze beleefd worden, (maar dat kan kan op de lange duur trouwens ook een voordeel zijn, en is zeker waar we onze hoop op moeten vestigen voor de toekomst van de Islam), en veel cultuurverschijnselen zijn daardoor nauwelijks te onderscheiden van de religie, óók voor de gelovigen zelf. Veel zogenaamde problemen net de Islam of de Radicale Islam zijn feitelijk niet meer dan problemen met de Arabische cultuúr ; dit is er daar één van. Vrouwenbesnijdenis is ook zo'n non-religieus issue dat onder een religieuze vlag wordt getrokken.

Dit zie je in meerdere macho-culturen, niet alleen in het Midden-oosten maar over de hele wereld en op zo ongeveer alle continenten ; feitelijk is het schandelijk dat bij dat wangedrag ook nog eens de religieuze geschriften worden betrokken. Want dat legitimeert het gedrag ook nog eens in een grote groep waar ongetwijfeld ook normale mannen van goede wil tussen zitten maar die zich dan weer 'niet kunnen laten kennen'.

Heel simpel gezegd zou je ook kunnen zeggen dat ze zich láten onderdrukken, en dat het tijd wordt voor emancipatie. Maar zo simpel liggen diepgewortelde misstanden niet ; daar gaat minimaal een paar generaties 'verlichting' overheen.

Tegenwoordig zie je ze bijna niet meer, maar ik ken ze nog wel van 'vroeger' (jaren 70 en 80) ; vrouwen die geen opleiding mochten volgen, niet mochten werken van hun man, of niet naar de moedermavo, of niet alleen ergens heen, laat staan een eigen hobby of eigen vrienden. En dan hebben we het in feite over 'gisteren'. Maar voor ons is het nu zo normaal, dat we eigenlijk een overmatige verontwaardiging vertonen bij mensen die nog dat stapje niet gemaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, dat je nog even terugverwees naar "gisteren"- waardevolle gedachten-aanstoot!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En moet je eens op de veluwe gaan kijken ; daar is het voor de meeste mensen nog stééds 'gisteren'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
niet alle moslima's worden onderdrukt maar in de meeste islamitische landen heerst een cultuur waar de man is de baas. niet heel vreemd voor de westerse cultuur wel te begrijpen,de westerse wereld is simpleweg paar 100 jaar verder. als je naar de vrouwen in afrika kijkt dan weet je ook dat die ook onder de controle van de man zijn en ze zijn niet allemaal moslima's.
ik denk dat de hijab of boerka is een synoniem voor de onderdrukking aan het worden helemaal niet gek natuurlijk het is opgelegd door de man uiteindelijk.
maar maak je niet wijs ,als je een vrouw ziet met korte rok en losse haren op straat lopen kan dat ook een verbloeming voor de realiteit zijn. onderdrukking is altijd geweest. en laat we eerlijk zijn als de vrouw de touwtjes in de handen had dan was de wereld ook niet beter geweest. zo te zien is de mens als een dier met hersens niet kan afwijken van zijn natuur maar kan mooie theatre spelen.