Roepen alle religies op tot een ascetische levenshouding?

Ascese is het streven naar of het beoefenen van een reine levenswandel door de eigen hartstochten en begeerten te beteugelen en zelftucht toe te passen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Het beste antwoord

Gaat het om religie in je vraag of om geloof cq levensovertuiging? Ik denk dat religie uiteindelijk draait om het maken van een sociale structuur die een bepaalde interpretatie van een geloof/overtuiging moet controleren. Ik denk dat op zich een ascetische levenshouding afhangt van de mens die een keuze maakt, niet een plotseling idee dat de juiste weg via een reine levenswandel is. Daarom zijn er ook zoveel verschillende geloven.

Dus, nee, religies op zich roepen geen ascetische levenshouding op, maar dwingen hem vaker af. Geloof en levensovertuiging geeft een bepaalde manier manier van naar de wereld kijken en hier kunnen bepaalde 'regels' komen die zorgen dat de manier van leven overeenkomen met de inzichten die het geloof of de overtuiging voorgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt een beetje aan je definitie van religie. De volgelingen van Raël doen bijvorbeeld absoluut niet aan het beteugelen van hartstochten, maar geven zich juist hieraan over.

Toegevoegd op 15-06-2009 22:10:32
En dat bedoel ik dan in de meest letterlijke, fysieke zin mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het Boeddhisme zeker niet. Boeddha heeft als asceet geleefd en ontdekte toen de middenweg, niet de uitersten volgen is zijn les.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De paar religies die een volledig ascetische levenshouding hebben gepropageerd zijn inmiddels uitgestorven omdat de aanhangers hiervan zich domweg niet voortplanten.

Een ascetische levenshouding komt in bijna alle grote religies voor maar het is niet zo dat alle volgelingen deze levenshouding ook ondersteunen of volgen. Het zijn meestal alleen een kleine groep extreem gelovige aanhangers van zo'n religie die zichzelf daartoe dwingen. Denk aan monniken (die de oproep van Jezus dat je hem alleen kan volgen als je je familie achterlaat serieus hebben genomen). Niet alle Christenen geloven dat je alleen tot Jezus kan komen als je je familie in de steek laat. En dat is maar goed ook, anders was de mens allang uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk doen ze dat allemaal... allemaal moet je iets doen, zonder uitzondering... En iets doen wat je niet zelf wilt, daar is al het begin van ascese...
Celibaat is ascese... en noem maar op... maar allemaal hebben ze dat wel zoiets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er mis met "Doe wat je wilt, zolang het niemand schaadt!" Om maar iets te noemen...

Dus nee...

Dit doen niet alle religies...

De religies die dit wel doen zijn eveneens dogmatiserend...