Kan je Christelijk zijn als je God niet kent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat bedoel je met kennen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je weet dat ie er is.

Antwoorden (12)

Moet je Christelijk zijn om oprecht, eerlijk en open te kunnen staan voor je medemens zonder te oordelen en te veroordelen? Nee doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Geloof heeft door de eeuwen heen al zoveel stuk gemaakt. Begin bij jezelf en doe de dingen maar niet onder de noemer van je geloof maar gewoon als mens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat lijkt mij niet, omdat (ze zeggen dat) Christus de zoon van God was. Als je niet in God gelooft, waarom zou je dan wel in Jezus Christus geloven? Er zijn vele gelovigen, die zeggen, dat als je niet in God gelooft, je nooit naar de hemel kunt/zult gaan. Kortom: Het lijkt me onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel is de tekst waarin voor de eerste keer in de christelijke geschiedenis de fundamentele doctrines van het Christendom werden vastgesteld. In principe wordt je met deze tekt opzeggen Cristen.:

Ik geloof in één God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is.
enz. enz.

Toegevoegd op 13-06-2009 08:22:47
Je ziet hoe dat lijkt op oude bezwerende rituelen. Daarom trekt het vooral jongere mystiek-gevoelige personen soms aan

Toegevoegd op 13-06-2009 13:06:33
Als je Jezus niet kent dan ben je geen Christen en kom je - hoe goed je ook doet - volgens de christelijke leer never ever in de hemel (als die zou bestaan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar geloven is toch niet 't zelfde als kennen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je wordt lid van de kerk. Dus je gaat daarmee over van reddeloos verloren heiden, naar potentiele inwoner van de hemel.
Maar ik ben zelf nooit zover gekomen, dus ik weet niet of je die woorden moet prevelen of dat de voorganger ze noem en jij 'Amen' zegt of zoiets.
Het klopt dius wel +1
Niemand kent God... Het is wel mogelijk Goddelijk te zijn, hij had namelijk de mens naar zijn eigen evenbeeld geschapen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, dan zit je weer in een ander 'dialect'. Christenen zullen het niet met jou eens zijn. Ik zelf vind het baarlijke onzin, maar be happy and smile. Geloof je geloof en als allen: tot stof zal ook jij wederkeren.
Je kunt je christelijk gedragen, maar dat wordt vaak Humanisme genoemd.
De vraag die beantwoord moet worden is hoe je God leert kennen.
Dat is voor iedereen anders.
Er zijn er die het hersenspinsels zouden noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je Christelijk kunt zijn als je God niet kent, als ik de vraag beschouw is het eerste waar ik aan moet denken gezang 75 van het liedboek der kerken, ik heb een link geplaatst naar de volledige tekst voor de geïnteresseerden, maar het eerste couplet wil ik hier toch even plaatsen:

U kennen, uit en tot U leven,
Verborgene die bij ons zijt,
zolang ons 't aanzijn is gegeven,
de aarde en de aardse tijd,
o Christus, die voor ons begin
en einde zijt, der wereld zin!

Zoals het hier omschreven wordt kijk ik er ook tegenaan, kennen is misschien niet geheel hetzelfde als bijvoorbeeld je moeder kennen, of je buurman kennen, maar God kennen is voor mij onlosmakelijk verbonden met geloof als zodanig en de manier van leven die daarbij hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennen is een lastig woord, zeker in religieuze zin. Wij stellen 'kennen' gelijk aan 'zeker' weten. Maar je hoeft niet altijd iets of iemand te kennen om zeker te weten. Als je denkt te weten wat God met je voor heeft, het denkt te begrijpen en het erkent en aanvaardt, de bijbel als waarheid en leidraad ziet, kan Gods woord voor een christen gelijk staan aan kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'het denkt te begrijpen'
Ik snap (nog) niet hoe iemand iets kan begrijpen wat op geen enkele manier voel- of tastbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm Dat is waar mensen die genoeg denken te weten/kennen overgaan in geloven.
Wat definieer je als christelijk? en wat als god?

Of je nou wel of niet in een persoonlijke god buiten deze wereld gelooft, je kunt onafhankelijk daarvan wel of niet de BEDOELING van het christelijk zijn nastreven.

Niet elke christen ziet dat zo, helaas. Velen denken dat je christelijk bent alleen maar door de opgelegde regels na te volgen. Een verschrikkelijke misvatting....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je wel als een christen zou kunnen leven. Dus eerlijk zijn, aardig zijn dat soort dingen. Maar waarom zou je naar de kerk gaan als je God niet kent? Waarom zou je bidden voor je eten als je niet geloof dat God bestaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geloof is onlosmakelijk met het 'object' van je geloof verbonden. Een christen is een volgeling van Christus, de Zoon van God. En als je God niet kent, als in, totaal niets over Hem weet en niet gelooft dat Hij bestaat, hoe kan je dan geloven dat Hij een zoon heeft, en deze zoon volgen? Dat gaat dus niet...

Om even in te haken op een eerder antwoord, veel christenen (oke, je hebt de mensen die dit niet geloven, maar veel dus wel) geloven dat God zo rechtvaardig is, dat Hij ook rekening houdt met of je wel of niet voor Zijn Zoon hebt kunnen kiezen in je leven. Ik denk persoonlijk dat Hij ook kijkt of je dat gedaan had mocht je die keuze in je leven gehad hebben - of Hij laat je alsnog kiezen, dat kan natuurlijk ook. Maar iedereen heeft bij God een eerlijke kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Christen, christelijk zijn woorden die afgeleileid zijn van Christus. Het woord (de naam) Christus betekent (afgeleid van het oorspronkelijke Grieks: Chri'stos en in het Hebreeuws: Masjiach): Gezalfde.
Het is dus niet louter een naam, maar ook een titel.
Het woord christen betekent: volgeling van de Messias.
Als je niet in Jezus en of God gelooft, hoe kan je dan een VOLGELING VAN JEZUS zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt alles zijn wat je wilt zijn en voelt. Je hoeft daarvoor God niet te kennen. Want of je nu christen bent of niet. Wat is er in een naam. Het gaat erom dat je beseft dat ook jij iedereen er niet is kunnen komen zonder een Hogere Macht. God of hoe je die Hogere macht ook noemt wil niet dat je christelijk bent maar dat je je tijd en lichaam hier gebruikt om de aarde te verrijken en beter te maken dat is zijn intentie met jou en iedereen. Maar de ene leeft erg vanuit een Ego (hebzucht)en beschadigd daardoor veel om hem heen en de ander is er meer vanuit de Ziel (liefde) en maakt de wereld daardoor een beetje mooier. Maar iedereen doet op zijn of haar manier in mens zijn zijn of haar best. Liefs Ilonka