waarom wordt een pentagram geassocieerd met de duivel?

Een pentagram heeft 5 punten (pent=vijf) en het "getal van de duivel" is de 6 en die van god is de 5.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
21.5K

Het beste antwoord

Het pentagram is oorspronkelijk een heidens, voor-christelijk symbool. Wiskunde of mathematica was in de middeleeuwen één van de zeven verboden kunsten. Door zijn band met de wiskunde werd het pentagram daarom een negatief symbool. Door sommige mensen wordt dit teken daarom ook wel gezien als het teken van Satan (de duivel) en het komt ook veel voor in Wicca-kringen. Het pentagram zou verworden zijn tot duivels symbool door Constantijn de Grote om "heidenen" te bekeren tot het christendom. Halverwege de 19de eeuw is hierin onderscheid gemaakt: met de punt omhoog zou goed zijn, gericht naar de hemel. Met de punt omlaag: naar de duivel.[1][2] De kracht van dit symbool komt tot uiting dat het in principe beide orientaties in zich heeft. In de vijf kruispunten van de ster past een kleinere ster die precies omgekeerd georienteerd is. Zodoende draagt het goede het kwade in zich en omgekeerd tot in oneindigheid. De esoterische opvatting van evenwicht in dualiteit komt men tegen in het Ying-Yang symbool, in de davidster, de links en rechts draaiende swastika en het kruis. Maar het pentagram heeft daarboven ook nog de verwijzing naar oneindigheid in zich doordat men steeds zich steeds weer een kleinere pentagram in het hart van de pentagram kan denken. Het is daarom bij uitstek het symbool van de mens die zich in de juiste verhouding tot het oneinidige weet te plaatsen met de beide benen op de vloer. Het werd ook alszodanig door de katharen gebruikt bij hun ritualen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Advies niet mee bezig houden voegt niks toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als onderdeel van het streven van het Vaticaan naar meer macht werden alle heidense symbolen systematisch geassocieerd met het kwaad, in de hoop zo de massa te bekeren naar het christendom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feitelijk onjuiste opmerking. De satanskerk heeft dit symbool zelf als symbool aangenomen (de omgekeerde versie), het was voor die tijd een geaccepteerd christelijk symbool. Door de voor de hand liggende associatie met satanisme is het in onbruik geraakt.
Het pentagram is van heidense geloven en heidense geloven staan tegenover de kerk en alles wat tegen de kerk is staat voor het kwaad dus de duivel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de vorm van het pentagram waarbij één punt naar beneden staat wordt gezien als gelijkenis met de duivel; sik, oren en hoorns.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het pentagram is een oud (vanaf circa 3000 v.chr) symbool dat in de loop van de geschiedenis door vele stromingen op verschillende manieren is gebruikt.

Het omgekeerde pentagram (zegel van baphomet) is het officiele symbool van de satanskerk. De punten worden gebruikt om een geit met sik en horens in af te beelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste je beschrijving is fout. 6 is het getal van de mens omdat het op de 6e dag geschapen is, ook staat het voor evenwicht en rede.

De 5 staat voor de vijf boeken van de thora, ook is het het getal van de kennis en is het symbool inderdaad de pentagram. Ook ziet men de 5 als het huwelijk. De som van 5 is het mannelijke 3 plus het vrouwelijke 2.

De huidige betekenis van “duivelsverering” is geenszins de eigenlijke betekenis maar is slechts de betekenis die de kerk toekende aan het symbool. Het pentagram is in de eerste plaats een voorchristelijk heidens religieus symbool dat betrekking heeft op de natuurverering. Onze verre voorouders stelden zich voor dat de wereld uit twee helften bestond, Yin en Yang, de mannelijke en de vrouwelijke helft. Als beide in evenwicht zijn zal er harmonie heersen in de wereld.

Ook werd het pentagram met magie en hekserij geassocieerd, dit was vroeger het werk van de duivel. Althans dat dacht men vroeger. Dit zou kunnen verklaren waarom de kerk de pentagram tot een duivelssymbool heeft verklaard.