Waar komt de term 'schietgebedje' vandaan?

En doe je zelf wel eens een schietgebedje en wat betekent dit voor jou, als je zowel gelovig als ongelovig bent?

(ik parkeer deze vraag even onder 'religie')

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
7K
AWM
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd of iemand nog echt de etymologische oorsprong gaat geven. Is namelijk niet met Google te vinden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Google biedt geen antwoorden inderdaad. Toch klinkt het antwoord van Kweenie erg aannemelijk. Ben benieuwd wat er verder nog aan reacties komt, je weet het tenslotte maar nooit hier ;)
AWM
14 jaar geleden
De ellende is dat ik niet weet waar ik mijn etymologische woordenboek heb neergelegd tussen al mijn andere boeken. Ik ben zoekende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek vooral verder en verras me ;)

Het beste antwoord

Hoi Marita, het schietgebed is ontstaan in de 16e eeuw en komt uit het strijdgewoel. Iemand die ten strijde trekt en een gevangene heeft kan je genade schenken of doden, als het doden is mag hij nog een schiet gebed. Een snel gebed meestal. Het gaat beslist niet om de snelheid van het gebed. Maar het werd zo genoemd omdat het gebed plaats vind voordat je gefuseerd bent. n onze tijd is het bij de gelovigen even snel een gebedje om dat de reden is date je moet bidden. Sommig oudsten (meestal de vader) gaan aan tafel voor in gebed. (geen schiet gebedje) want deze duurde vrij lang. Van een geheel andere zijde is dat het maar goed is dat er schietgebedjes zijn. Als ze zelfbewust zijn is het een rustmoment en mediatief. In onze jachtige wereld, zijn het vaak de rustpuntjes voor onze geest. En dat laatste staat me erg aan. Groeten Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Term voor een heel kort gebed. Komt van: zo snel als je kunt schieten. Dus je haalt de trekker over en het is gebeurd.

Toegevoegd op 06-06-2009 22:47:04
Ik denk wel eens bij mezelf;"Oh god als dat maar goed gaat". Is eigenlijk geen gebed, maar lijkt er wel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een vreemde associatie, de snelheid van schieten in combinatie met een gebed(je).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkwoord "Opschieten" dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opschieten ja, maar met jouw trekker van daarnet denk ik eerder aan afschieten ;)
Van Dale zegt "kort gebed in nood".

Waarschijnlijk was het oorspronkelijk een kort gebed voordat men de kogel kreeg, en is het later gebruikt voor een heel kort en snel gebed.

Toegevoegd op 06-06-2009 22:43:13
Oja, wat het voor mij betekent; nou ik bid nooit, dus het heeft geen enkele betekenis voor me.

Toegevoegd op 06-06-2009 22:52:42
Het woord "schieten" is ontstaan in 1254.
Rond het midden van de 14e eeuw verschijnen de eerste vuurwapens in Europa.

Toegevoegd op 06-06-2009 22:54:29
Het woord "gebed" is ontstaan in 1236.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt tot nu toe erg aannemelijk Kweenie, zeker met de jaartallen erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik heb nog wat twijfel en dacht aan "schootgebed", maar het woord "schoot" heeft etymologisch niets met schieten te maken. Ik denk niet dat ik nog iets beters kan vinden. Misschien morgen, of door iemand aanderss. Leuke vraag trouwens! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kweenie geschoten dan weer wel... ;) Dank je, ik wacht de verdere reacties met belangstelling af.
Schieten betekent niets anders dan snel met iemand spreken. Ons werkwoord aanschieten komt van hetzelfde woord. Ook de vorm schielijk heeft deze stam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen dat dit ontstaan is op het oorlogsslagveld als de aalmoezenier(legerpriester) van de ene naar de andere getroffene ging en er geen tijd was voor uitgebreid bidden. Hij deed dan gauw een schietgebedje(naast het feit dat er ter plekke veel geschoten werd..).