Welke taal sprak de slang in het paradijs?

Toegevoegd na 18 minuten:
Al zijn er hier mensen die bewerend dat Adam Hebreeuws sprak, houd ik het gezien de vermoedelijke locatie van de Hof van Eden in noord-Mesoptamië, op Sumerisch of Akkadisch.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Joodse versie (als mopje) of de slang wel of niet gepraat kon hebben: "Nee, de slang kon niet gepraat hebben want hij had geen handen".

Het beste antwoord

Leuk hoor, die vraag. Aangezien de slang een onderdeel is van de scheppingsmythe die ontstaan is tijdens de Babylonische ballingschap, kan het beest, als men er een toneelstukje van maakte, wel de taal van Mesopotamie toen, gesproken hebben.

In symbolische zin sprak de slang een taal die heel de mensheid kan verstaan, n.l. de taal van de verleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

geen, want slangen praten niet. Kijk maar eens in de dierentuin.

Of je moet Harry Potter verhalen geloven, daar konden slangen ook praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Parseltongue / Sisselspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat was het :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alles moet je letterlijk nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus ik moet het niet letterlijk nemen, maar er wordt wel letterlijk gevraagd welke taal een slang sprak..............
Het verhaal is niet waar gebeurd en het vertellen van een ware gebeurtenis is ook helemaal niet het doel van dit verhaal. Het verhaal is opgeschreven in verschillende talen. De oorspronkele taal van het oude testament was Hebreeuws met een paar passages in het Aramees.

De taal "sprak" dus ook die taal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel"De slang in dit verhaal".

Toegevoegd na 4 minuten:
Citaat Geert Mak"sluit hier goed bij aan:

"Onder theologen ... bestond al veel langer het idee dat een letterlijke uitleg van de bijbel nooit de bedoeling was geweest. In de visie van sommigen waren het eerder verhalen die, net als bij Homerus, oorspronkelijk dienden tot stichting , opbeuring en zelfs vermaak. En zeker was de bijbel nooit bedoeld als wetenschappelijk verantwoorde geschiedschrijving. In de wereld waaruit de bijbel afkomstig was, kent men het begrip ’objectiviteit’ zelfs helemaal niet. Zo’n letterlijk-historische uitleg ontnam bovendien het zicht op de diepere betekenissen die in allerlei teksten verborgen lagen, zo was een vrij gangbare redenatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eva sprak vanzelfsprekend Hebreeuws (de eerste mens was een Jood, zoveel is duidelijk) en de slang lang niet op zijn achterhoofd gevallen sprak haar natuurlijk niet aan in het Sanskriet, daar zou Eva geen kanen van hebben kunnen braaien.
Eva begreep volgens Genesis de slang heel goed; hieruit mogen we concluderen dat de slang ook Hebreeuws sprak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel is de enige historische bron die betrouwbare gegevens verschaft over de oorsprong van de taal die wij als Hebreeuws kennen.

Ze werd gesproken door de Israëlitische nakomelingen van „Abram, de Hebreeër” (Ge 14:13), die weer van Noachs zoon Sem afstamde (Ge 11:10-26).

Met het oog op de profetische zegen die God over Sem uitsprak (Ge 9:26), is het redelijk aan te nemen dat toen God de taal te Babel verwarde, dit niet van invloed was op de taal van Sem (Ge 11:5-9).

Bijgevolg zou Sems taal dezelfde zijn gebleven, namelijk de ’ene taal’ die van Adam af gesproken werd (Ge 11:1).

Dit zou betekenen dat de taal die ten slotte Hebreeuws werd genoemd, de ene oorspronkelijke taal van de mensheid was.
tot aan de spraakverwarring.

Daarom neem ik aan dat de slang Hebreeuws heeft gesproken. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+De enige "heilige taal is hebreeuws"
Het geestelijke schepsel dat via de slang tot Eva sprak, wordt in de bijbel geïdentificeerd als „de oorspronkelijke slang, die Duivel en Satan wordt genoemd” (Openbaring 12:9).

De hoorbare woorden waarop Eva reageerde,
werden ingegeven door Satan, die ’zich blijft veranderen in een engel des lichts’. — 2 Korinthiërs 11:14.

En ja hij had toen al het Hebreeuws onder de knie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)) zou hij veel knieen gehad hebben ?
Dit was voor de zondeval mens en dier konden elkaar verstaan en begrijpen en de taal was die door God was gegeven de taal van Godsgeest Tongen taal die Jezus belijdende gelovige en gedoopt zijn in de Heilige Geest ook spreken ,alleen tegenwoordig is het in een gebed voor je zelf of een boodschap voor degenen die het verstaat en dat kan gesproken worden in alle talen ...................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat was het doel van de doop in de heilige geest met pinksteren ? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2. In Joh 14:25-26 lezen we het volgende: Deze dingen heb Ik tot u gesproken, bij u blijvende.
Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren,
en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
Hier zien en weten we Dat de H.G. ons die dingen wil leren die Jezus gezegd heeft.
De heilige Geest heeft dan dus verstand. 1 korin 12 :[3] Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand die onder invloed van de Geest van God is kan zeggen: ‘Jezus is vervloekt’, en niemand kan zeggen: ‘Jezus is de Heer’, tenzij onder invloed van de heilige Geest.
[4] Er zijn verschillende gaven, maar de Geest is een en dezelfde. [5] Er zijn verschillende vormen van dienstverlening, maar de Heer is een en dezelfde. [6] Er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is een en dezelfde God, die alles in allen tot stand brengt. [7] Maar aan ieder van ons wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. [8] Aan de een wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven; aan een ander een woord van kennis, krachtens dezelfde Geest; [9] aan een derde door dezelfde Geest het geloof; en aan weer anderen schenkt diezelfde Geest de gave om ziekten te genezen, [10] de kracht om wonderen te doen, de gave van de profetie, de onderscheiding van geesten, het vermogen om in talen* te spreken of de betekenis ervan uit te leggen. [11] Dit alles is het werk van één en dezelfde Geest, die aan ieder zijn gaven uitdeelt zoals Hij het wil. Gods zegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor uw bijdrage, maar dit is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. ;-)
Wat was het doel van de doop in de heilige geest met pinksteren ? (zoals beschreven in handelingen ) En 2, waarom zond de vader volgens Johannes 14 de Heilige Geest of Trooster in naam van Jezus. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zag wel het antwoord, je snapt t niet ,om de wonderen te laten doen in de naam van Jezus ,en de Heilige Geest bid onophoudelijk voor ons ,we leven nu nog in een genade tijdperk, straks als de antichrist komt dan is de Heilige geest weg en wordt de wereld aan zijn lot over gelaten samen met het beest dan op de aarde heerst er komt zelfs een tijd dat er geen christenen meer zijn die zijn dan opgenomen en de gelovigen daarna zeg maar 2e generatie christenen zullen worden vermoord door het beest en zijn aanhang en dan wordt het lot van de wereld zowel van het beest als de mensen voltrokken
openb 14; De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en ’s nachts niet.’
[12] Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus.
[13] Ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: ‘Schrijf op: “Gelukkig zijn zij die vanaf nu in verbondenheid met de Heer sterven.”’ En de Geest beaamt: ‘Zij mogen uitrusten van hun inspanningen, want hun daden vergezellen hen.’
[14] Toen zag ik dit: een witte wolk, en daarop zat iemand die eruitzag als een mens. Hij had een gouden krans op zijn hoofd en een scherpe sikkel in zijn hand. [15] Uit de tempel kwam een andere engel, die hem die op de wolk zat met luide stem toeriep: ‘Laat uw sikkel komen om te oogsten. Want de tijd om te oogsten is gekomen; de aarde is meer dan rijp voor de oogst.’ [16] Toen wierp degene die op de wolk zat zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd geoogst. [17] Er kwam een andere engel uit de hemelse tempel, die ook zo’n scherpe sikkel had. [18] Bij het altaar vandaan kwam weer een andere engel, degene die zeggenschap heeft over het vuur. Hij riep de engel met de scherpe sikkel luid toe: ‘Laat je scherpe sikkel komen om de druiven te oogsten in de wijngaard op de aarde, want de druiven zijn rijp.’ [19] Toen wierp de engel zijn sikkel op de aarde, en hij oogstte de druiven in de wijngaard op de aarde en gooide ze in de grote perskuip van Gods woede. [20] De wijnpers werd buiten de stad getreden. Er kwam een grote stroom bloed uit, zestienhonderd stadie lang en zo hoog als het bit bij een paard.
zie vervolg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is best een zwaar stuk en niet goed om mee te beginnen je kan beter lezen over de liefde dat is het doel van de vader ,maar je weet zelf hoe wij mensen in elkaar zitten weinig goeds en daar help de H.G je ook mee als je iets doet wat God niet wil dan klaagt je hart je aan, God is liefde heeft z'n enige Zoon gegeven voor de zonde ,wat mensen niet meer snappen aan de wet kun je zien dat we geen lieverdjes zijn die maakt ons bewust wie we zijn maar die geeft geen genade en is ook niet rechtvaardig
Alleen Jezus kan je hier nog van af helpen en dat is het doel van de Heilige Geest die help je er bij als je Jezus toelaat in je leven je kan er beter voor zorgen dat je bij de opname zit
ps er mogen van verzekeringsmaatschappijen geen 2 christelijke piloten in een vliegtuig zitten vanwege de opname stel je voor ,zonder piloten wordt het moeilijk vliegen en het word uitbetalen ..................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je bijdrage, maar nogmaals is dit wederom geen antwoord op mijn vraag. ;-)
Kristal
13 jaar geleden
Ha Amadeus, ik denk dat het doel was van de doop van Jezus met Pinksteren om te laten zien dat ook hij, zelfs hij (als zoon van god) zich niet te groot voelde om gedoopt te worden. En mede om iedereen te laten zien die daar was dat Jezus inderdaad de zoon van god was, gezien de stem uit de hemel en de witte duif uit het verhaal. @Eddy, ik ben vroeger met de bijbel opgevoed, toen kon ik het al niet volgen, misschien begrijp ik het beter als je in je eigen woorden vertelt wat je bedoelt.
Daarbij heb ik zelf het gevoel dat de tijd waarover je het hebt, met de antichrist, allang aan de gang is en zelfs naar het einde toe loopt.
Maar goed, dat is weer een ander onderwerp :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk, De doop met water was om je rijn van zonden te wassen voor de vader en de doop met de Heilige geest zet gaven vrij voor de bediening met de heilige geest om Gods macht kracht wijsheid te gebruiken voor Gods de glorie en de ervan mensen te overtuigen van zijn liefde voor de mensen ,maar!!! de Heilige Geest is heel gevoelig voor dingen die niet uit God zijn als je dingen gaat doen die tegen de wil van God doet ,bedroef je de Heilige geest en gaat bij je weg K hoop dat dit antwoord je meer duidelijk is en dat je er wat mee kan Gods zegen
ps this al aardig aan de gang
[28] Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. [29] Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het einde nabij is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de doop in water maar je hebt ook de doop in Heilige Gesst zoels de 120 discipelen met pinksteren.
Wat was het doel van deze doop in Heilige Geest met pinksteren zoals beschreven in handelingen. ;-)
Wie weet gaan we op een dag allemaal weer de zelfde taal spreken, zoals voor de zondeval....en dat was hebreeuws, heel vroeger aramees(in de hebreeuwse bijbel komt ook veel aramees voor, ook in de gebeden)

En begrijpen we dan pas wat voor taal de slang sprak.

Maar om je een antwoord te geven op je vraag krijg je weer zo'n discussie van reacties, die vaak leiden tot verschil van geloof/mening. Daarom zal ik voorzichtig antwoorden en het bij het scheppingsverhaal houden, waar in wordt vermeld dat de slang gestraft werd voor zijn daden.

Mogelijk spraken alle dieren en mensen dezelfde (lichaams)taal...zo ook de slang die waarschijnlijk een listige taal sprak wat hem zijn kop kostte....(letterlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als de meeste slangen een beetje sissend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"God sprak"...staat overal in Genesis. God is in de Hemel, dus sprak(spreekt) Hij een Hemelse taal en zo ook de eerste mensen. Satan is een gevallen engel (ook uit de Hemel)...maar of satan (de slang) nou een Hemelse taal sprak of Aramees/Hebreeuws, wat maakt het uit? Laat je niets wijs maken door theologen die dingen beweren. Satan sprak toen en hij spreekt ook nu dezelfde taal, of je nou in Holland woont en Nederlands spreekt of je woont in Israël en je spreekt Hebreeuws...het is een en dezelfde taal, in verschillende klanken, maar het is een taal die iedereen verstaat.
Lees gewoon eens rustig de Bijbel een paar keer en nodig de HG uit om je te helpen om dingen te leren begrijpen. Als andere mensen hier durven zeggen dat de Bijbel slechts beeldspraak is of wat dan ook...trap er niet in want dat is nou juist die taal die satan je influistert en je wil leren...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Synode van de Gereformeerde Kerken ('71-'72) werd besloten dat het een allegorisch verhaal betrof waarin je de slang dus alle talen mag laten spreken die je kunt bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen taal want het feit heeft zich nooit voorgedaan. Men kan zich evengoed afvragen welke taal Sneeuwwitje sprak. Of waarom, als iedereen van Adam en Eva afstamt, we dan niet massaal in de gevangenis zitten wegens incest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon mensentaal het was geen slang maar de duivel die zich voordeed als een slang remeber....

Dus hij praat gewoon normaal mischien wel met een stemtonaliteit die je erg kan overtuigen ...

Toegevoegd na 1 minuut:
De taal die adam en eva toen spraken sprak de slang(duivel)

btw voor alle andere ik heb hier boven mij nog geen 1 antwoord gelezen dat duidelijk antwoord geeft op de vraag afgezien van kritiek..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de bijbel zijn talen pas ontstaan tijdens de bouw van de toren van Babel. Daarvoor sprak alles en iedereen toch dezelfde taal?

Als dat correct is dan betekent dat dus dat als je erachter kunt komen welke taal er vóór de bouw van de toren van Babel gesproken werd, meteen het antwoord is op je vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij sprak zoals slangen spreken: met dubbele tong.