Wat betekent dit "Het atheïsme is geen stroming met algemene richtlijnen en ze hebben geen algemene denkwijze" ?

Misschien dat iemand kan zeggen of dit ook wel klopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1K

Het beste antwoord

Het atheïsme zoekt geen "spiritualiteit" en zeggen er was "niets ". Geen richtlijnen aangezien ze niet bidden en zich weerhouden van bepaalde regeltjes dat meestal in elke religie verboden is zoals overspel,stelen,doden.

Maar: anderzijds spreekt het tegen,want het is een stroming op zich omdat je ongelovig moet zijn om in die groep te horen en ook zondigen. Ze hebben eigenlijk wel een algemene denkwijze. Ze denken dat het universum door niemand geschapen is. Dan hangen ze de apen uit door uit te kramen dat apen onze verre neven en nichten zijn. Ze zijn ook individualistisch vind ik aangezien ze niet echt bekommeren om hun eigen families en hun gedrag is brutaal en de meeste tonen ook geen respect van iemand anders hun geloof. Het is algemeen bekend dat mensen die geloven in God of religieus zijn ,gelukkiger zijn dan mensen die niet in God geloven.

Hoe dan ook het 1ste alinea is de meest begrijpbare definitie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Atheïsme is niet georganiseerd en heeft geen doctrines. Ik ben tenminste nog nooit een atheïst tegen gekomen die bij een atheïstenclubje hoort en gezellig samen atheïstenregeltjes opstelt of atheïstenbijeenkomsten bezoekt. Ik sluit overigens niet uit dat er wel fanatieke hardliners zijn in de V.S. die dit soort clubjes hebben.

Het enige dat atheïsten met elkaar hebben, is de wetenschap dat er geen god bestaat en de afwijzing van alle religies (in plaats van de afwijzing van alle religies minus de zogenaamde 'ware').
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies +
Atheisme is het ontkennen van het bestaan van god of goden.
Levensbeschouwing die ervan uitgaat dat er geen eerste oorzaak der dingen - zeg maar God - is. Er is dus ook geen schepper van het universum.

Atheïsme is
1] de afwezigheid van geloof in één of meerdere godende 2] aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.
In het eerste geval is atheïsme het tegenovergestelde van theïsme.

Het niet geloven in een god is het enige wat atheisten gemeen hebben. Verder zijn er geen algemene richtlijnen over hoe zo iemand dat zou moeten leven. Die richtlijnen zijn er bij gelovigen vaak wel, afhankelijk van het geloof.
Atheisten hebben daar geen algemene, samen gedeelde, denkwijzen over.

Een impliciete atheïst heeft geen weldoordachte mening over het geloof in god(en); Expliciete atheïsten kunnen dan het geloof in goden bewust negeren/vermijden (zwak atheïsme) of er bewust voor uitkomen dat goden niet bestaan (sterk atheïsme).

Er zijn dus wel verschillende "gradaties" in het niet geloven of het ontkennen van het bestaan van een god, maar er zijn geen vaste benoemde stromingen die zeggen dat je zus of zo moet denken, dus geen algemene denkwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan geen goden en er hebben er nooit bestaan. Wie zich hierin terugvindt is een a-theïst (zonder god). Een atheïst kan geen anti-theïst (tegen goden) zijn, want dan zou hij erkennen dat er goden bestaan. Atheïsten hebben het wel moeilijk met de invloed die religies hebben op het dagelijks leven van de mensen, zelfs van de ongelovigen. Onverdraagzaamheid tegenover andere religies of ongelovigen is ingebakken in (vooral monotheïstische )godsdiensten. Er zijn wel meerdere belangenverenigingen die de belagen van atheïsten verdedigen vb de Atheïstisch Seculiere Partij probeert thans door te starten op de scheiding Kerk en Staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Atheisten (afwezigheid in Godsgeloof) zijn door het bewuster denken over natuur, mens en maatschappij, tot de conclusie gekomen dat er geen God kan bestaan. In het algemeen zijn ze kritisch en wars van alle opgelegde dogma's die vraagtekens oproepen: vooral door hun oncontroleerbaarheid. Het geloof in Goden is ontstaan pas na de opkomst van natuurreligies en geestenverering. De atheisten zijn zeker geen heidenen, maar gewoon individuele mensen die het zonder een stroming met algemene richtlijnen en God, aan hun leven een zinvolle invulling proberen te geven.