Waarom vieren Atheïsten kerst, terwijl het een katholieke feestdag is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.6K

Antwoorden (16)

Omdat kerst niet allee een religieus maar ook een cultureel feest is. Ik vier ook kerst: groen en lichtjes in huis, familie bezoeken etc. Maar wat ik niet vier, is de geboorte van de zogenaamde zoon van een god waar ik niet in geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dag van het licht is een fijn feest heerlijk genieten van de sneeuw en niet weg moeten
13 jaar geleden
omdat het eigenlijk het midwinterfeest is , en de kerk het heeft gebruikt om er zelf iets moois van te maken .
voorbeeld ; de kerstboom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kerst is een samenvoeging van het lichtfeest en de geboorte van Christus. Toen de katholieken hun eigen feestdagen wouden invoeren hebben ze de bestaande (als ik het goed heb) Germaanse feestdagen gebruikt om deze onder het volk te brengen. Men viert het lichtfeest met een kerstboom en kaarsjes. van de geboorte van Christus is niet exact bekend waneer die plaatsvond en is dus samengevoegd met het kerstfeest. Een Christen viert dus de geboorte van Christus en kerstmis en een atheïst viert alleen kerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat kerst een midwinterfeest is.
Dat het door de vroege christenen is gekaapt daar kunnen de heidenen ook niets aan doen en atheïsten al evenmin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben er een katholiek feest van gemaakt. Kerst werd al veel eerder gevierd. Ver voordat Christus werd geboren. Het is namelijk het feest van het licht: de dagen worden weer langer. In Scandinavie wordt het nog steeds zo gevierd. Mensen gaan met kaarsen de straat op en voeren hele rituelen uit. Het is een oud feest waar mensen iets katholieks overheen hebben geplakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. +1
En de terugkeer van het licht, is een prachtig gegeven om te vieren, ook zonder religieuze betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, geen katholiek feest, een Christelijk feest is ervan gemaakt. Let wel, het is niet het ervan gemaakt gedeelte van je antwoord waar ik een probleem mee heb. In de vraag zit echter een foute aanname besloten over een katholiek feest en die bevestig jij hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het nu christelijk of katholiek, want bij de opmerkingen bij mijn antwoord staat het tegenovergestelde. Ik dach took christelijk
Omdat deze discussie vorig jaar ook uitgebreid aangekaart is, kan ik prima de antwoorden van toen aanhalen:

Het midwinterfeest, Saturnalia, en vele andere feesten hebben zich genesteld in deze periode van de kalender. Omdat de dagen langer worden, wel te verstaan. De kerk heeft de datum slechts overgenomen en er een extra betekenis aangehangen, maar wat een kerstboom met de geboorte van wie dan ook te maken hebben is natuurlijk een raadsel.

Hetzelfde is gebeurd met het vruchtbaarheidsfeest - het feest van het voorjaar waarin de geboorte van nieuw leven gevierd wordt, met symbolen als eieren (waar jonge vogels uit komen) en konijnen (zeer bekend om hun vruchtbaarheid). Overgenomen en gekerstend door de kerk. Ondanks die passages in de bijbel die zeggen dat je dit expliciet niet mag doen.

Is het eerlijk tegenover god om te zeggen dat je hem volgt, maar vervolgens zijn wetten zo lijkt te negeren? Ook al komt dit door een schrijnend tekort aan historisch besef over je eigen religie en tradities?

Bovendien: Gezamelijk feest vieren bevorderd het algemeen begrip en is dus goed voor integratie. Als alleen gelovigen van een gelovig feest zouden mogen genieten, zonder uitzondering, en dit wordt hard nageleefd, krijg je verzuiling, onbegrip, xenofobie, en ander gerommel.

Laten we dat vooral proberen te voorkomen, we moeten het tenslotte allemaal doen met de beperkte tijd en ruimte die we hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is het meer een eetfestijn met veel cadeautjes, en een familiegebeuren.

Ik vind dat ze de naam 'KERSTFEEST'aan moeten passen, 'EETFEEST' klink beter!

Maar op je vraag terug te komen Atheisten, christenen, katholieken, iedereen viert kerst in Nederland, iedereen met zijn eigen redenen, en op zijn eigen manier...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Kerstfeest heeft een heel andere invulling gekregen dat het oorspronkelijk feest. Het is een groot commercieel gebeuren geworden: de meest dure aankopen worden met Kerst weggegeven (of aangeschaft).
Het is een eetfestijn geworden dat meer een verplichtend gebeuren is, je móet eraan meedoen.
Gelukkig doet niet iedereen aan Kerst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kerst kan zijn je vieren vanwege je geloof, maar het wordt ook gevierd vanwege de gezelligheid.
(Het kan natuurlijk ook om beide redenen zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord 'kerst' is uit het woord christus ontstaan.
Dus als je het op het woord (kerst) Gooit is het christelijk.

Niet te maken met seizoenen, kerst heeft te maken met christus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope mensen vieren wat ze zelf vieren, niet wat jij graag zou willen dat ze vieren. Etymologie (de verwantschap tussen het woord 'kerst' en de naam 'Christus') creëert geen gelovigheid waar die er niet is. Mensen die niet in Christus als de zoon van een god geloven, vieren met kerst niet de geboorte van Christus. Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het creëert geen gelovigheid. Maar onbewust eer je een beetje mijn Heer. Pas als je zegt dat je kerst viert,zegt je eigenlijk ik vier christus, en dat is goed SuzyQ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, als jij er zó blij van wordt om jezelf voor de gek te houden, van mij mag je. Maar als de realiteit ook nog iets voor je uitmaakt: nee dus, ik eer niet jouw heer. En ik zeg niet 'ik vier Christus'. Ook niet een beetje en ook niet eigenlijk. Dat jij dat graag zou willen, maakt het nog niet waar. Eer jij de godin Freya als je 'vrijdag' zegt? Of de god Saturnus als je 'zaterdag' zegt? Aanbid jij de maan op maandag en de zon op zondag? Gedenk je een Romeinse keizer als je vertelt wat je hebt gedaan op je vakantie in augustus? Erken je het bestaan van Februus, god van purificatie, als je een afspraak maakt in februari? Nee? Nou, op dezelfde manier vier ik met kerst niet de geboorte van Christus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wou je een beetje op de kast jagen ik weet wel dat je christus niet eert. Maar wat me opvalt, je bent wel bekend met het christelijke geloof,hoe kan dat? Soms lijkt het ook een beetje of je ons als christenen wil bekeren. Beetje de omgekeerde wereld. Maar ik ben echt benieuwt wat je inhoudelijk buiten de bijbel kan zeggen waarom God niet bestaat.. Of waarom je niet zou kunnen indenken dat God wel bestaat.. Ik ben benieuwt naar je reactie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van SuziQ ,is gebaseerd op algemene kennis hebben...en staat los van geloven of een geloof hebben.
De naam Kerst komt dan misschien wel van Christus. Het feest zeer zeker niet. In de link die ik heb toegevoegd als bronvermelding is onder het kopje ‘geboorte en jeugd’ toegelicht dat Jezus waarschijnlijk 6 of 7 jaar voor Christus is geboren. Voor de datum 25 december als geboortedag is ook geen bewijs. De algemeen heersende opvatting onder wetenschappers is dat de kerkbestuurders het feest van de winterzonnewende, dat door oudere religies werd gevierd, is omgeturnd in een christelijk feest. Het feit dat je deze vraag stelt toont aan dat dit zeer succesvol is geweest.

De redenen dat atheïsten Kerstmis vieren zijn, zoals hier al eerder is gesteld, cultureel van aard. Het wordt nu beleefd als een gezellig samenzijn aan het einde van het jaar. Bij atheïsten spelen zowel de winterzonnewende als de vermeende geboorte van Jezus Christus hierin geen rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vele mensen zijn tegen GOD of iets wat er mee te maken heeft , ze zetten zich af tegen alles wat christelijk is, geen bijbel geen kerk enz enz. maar delen wel mee in de voordelen kerstdagen paasdagen enz. ze hebben wel een geloof want ze geloven en hopen dat er geen GOD is en dood is dood, het zijn gezellige dagen vaak familie dagen lekker vrij uit eten enz enz. dus profiteren van die christelijke feestdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat je begrepen hebt hoe atheïsten denken. persoonlijk ben ik helemaal niet tegen god of iets wat er mee te maken heeft. ik vind alleen dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat zoiets dergelijks bestaat. ook mogen de kerst- en paasdagen van mij per direct vervangen worden door vrij op te nemen dagen. dan kunnen onze islamitische vrienden vrij zijn met het suikerfeest en ik neem dan liever vrij op het moment dat het beter uitkomt.
Kerstviering is een heidense gebeurtenis en dus voor iedereen en zeker voor atheisten.
En de katholieken hebben er een slaatje uit geslagen. Eerst niet een boom en toen weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kerst is een christelijk feest, dat het toevallig rond de tijd wordt gehouden dat er ook een heidens midwinterfeest of zoiets was maakt het kerstfeest niet tot een heidense gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is juist geen toeval. de kerkbestuurders hebben 25 december als geboortedag van jezus uitgekozen terwijl hiervoor geen bewijs is. tegenwoordig gelooft men dat de geboortedag van JC eind oktober/begin november van het jaar 7 of 6 voor christus is geweest. de oorsprong is wel degelijk heidens, maar het midwinterfeest is gekerstend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feest is in grote delen van de Westerse wereld in hoge mate geseculariseerd en veel elementen in de wijze waarop men Kerstmis viert gaan terug op prechristelijke en Germaanse tradities. In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijdde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd[1], zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs[bron?] - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als Kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën. Alles geprogrammeerd, daar waren en zijn de katholieken goed in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik beweer ook niet dat de gelegenheid van dat zonnefeest niet is aangegrepen om het te vervangen door een ander feest. Wat ik wel beweer is dat het desondanks nu, voor de kerk, geen heidense bedoening meer is, omdat nu, ondanks gebrek aan bewijs van de daadwerkelijke geboortedatum, de geboorte van Christus wordt gevierd tijdens kerst. Daarmee zou je bewering: "Kerstviering is een heidense gebeurtenis" uit je antwoord niet meer opgaan. Dan komt dat zowel in de vraag als in je antwoord en de reactie hierboven over Katholieken wordt gesproken. We hebben het rond die tijd (3e tot 4e eeuw) natuurlijk ook nog over de verschillende Orthodoxe kerken, de Assyrische kerk etc. Het gekaapte heidense feest is nu dus een christelijke feestdag en niet zozeer een katholieke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je erover nadenkt is het best grappig. eerst hebben de gelovigen het feest gekaapt van de zgn heidenen. en nu kaapt de commercie het weer terug van de christenen. pfft, 2000 jaar verder en weer terug bij af haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk gevonden dubya, zo had ik het nog niet bekeken. Overigens "kapen" ze het niet terug, maar gebruiken ze als een aanleiding de mensen tot kopen te stimuleren, onder het mom van we moeten goed voor elkaar zijn. Dat is pas commercie vind je niet.
En dan te bedenken dat onze commerciele mensen het weer "gekaapt" hebben van de Amerikanen. Oude tijden herleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach mlodewijk, je kunt hier heel lang over discuseren net als bij de politiek.
Als niet gelovige die het bestaan van God ontkent, blijft in dat licht gezien ook het de christelijke viering een "heidens" gebeuren.
Omdat ze het gezellig vinden. Net zoals sommige Moslims Kerst gezellig vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen die zichzelf 'atheïstisch' noemen, zijn dit eigenlijk niet. De meerderheid van de mensen is - zoals ik het meestal noem - 'commercieel katholiek'.

Dit wil zeggen dat ze niet geloven in een god of enig ander opperwezen en dat ze dus ook niet vasten of elke zondag naar de kerk gaan. Maar ze vieren wel Kerstmis, Pasen en vaak kiezen ze er voor om bijvoorbeeld hun kinderen te laten dopen.

Als je erover nadenkt is dit heel gek, want deze mensen vieren bijvoorbeeld niet het Suikerfeest (van de Islam) of de Chanoeka (van het Jodendom).

De hoofdreden waarom mensen dit doen heeft dan ook niets te maken met godsdienst, maar met traditie. Het christendom is hier al vele eeuwen de belangrijkste godsdienst, en alhoewel in de loop van de jaren veel mensen 'atheïstisch' zijn geworden, doen ze uit gewoonte toch nog mee aan bepaalde feesten.

Het is vaak moeilijk om niet mee te doen met bekende feestdagen omdat het heel commercieel is geworden. Verkopers spelen in op de gevoelens van hun klanten en zoals je vast al hebt gezien, heeft dat succes. Zowat iedereen loop deze periode haastig rond om leuke kerstcadeautjes te kopen.

Godsdienst en geloof is zeer subjectief en het is moeilijk om daarop algemene antwoorden te geven, want die zijn er meestal niet.

Ik zie mezelf bijvoorbeeld als atheïst en vier helemaal geen Kerst of andere godsdienstige feestdagen uit respect voor wel-gelovigen, maar veel mensen die zich ook atheïstisch noemen doen dit dus wel. Het is maar hoe je het beziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou wel zo vriendelijk zijn van diegene die mijn antwoord als 'niet waardevol' aanduidt om even uit te leggen waarom hij of zij dit vindt. Het is niet omdat je het niet eens bent met iemand zijn antwoord dat het daarom verkeerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hun kinderen dopen? Ik ken werkelijk niet één atheïst die dat zou overwegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken er toch heel veel die dat effectief doen en hebben gedaan. Daarom vind ik het ook zo hypocriet dat ze zich dan 'atheïstisch' noemen. Ik weet dat het uit traditie is en niets met godsdienst te maken heeft, maar toch vind ik het heel vreemd. Het is een lak aan respect voor wel-gelovigen.