Waar in de Bijbel staat staat homoseksualiteit verkeerd is? En bestaan er in de Bijbel ook passages die juist het omgekeerde beweren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7.7K

Het beste antwoord

In het Nieuwe Testament is mij ook niets bekend over dit onderwerp.
Volgens de link die ik gevonden heb over dit thema, bestaat in het Jodendom het etiket homo- en heterosexualiteit niet. Ieder mens heeft zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van God en zijn naaste.
Er zijn wel voorschriften om rein, oftewel gezond te leven.
Ik heb even gezocht waar de reinheids en de kuisheidsvoorschriften staan. nl in het boek Leviticus.
In Leviticus 18: 22 staat:
En gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, een gruwel is het.

Ik wil wel aanbevelen het gehele hoofdstuk te lezen, en te bedenken dat hygiene in die tijd nog niet was uitgevonden, maar dat er wel ervaringen waren over ziekmakend gedrag.

Het gedrag wordt dus veroordeeld, niet de persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet er niet bij te zeggen welke straffen er op de daad staan: Lev 20:13: "Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten." Dit is misschien relevante informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gold misschien in het oude testament, maar nu zeker niet meer!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die tekst in leviticus ja... dat is wat we vroeger leerden over homosexualiteit... het is Hem een gruwel. Zo denkt de christelijke kerk er nog steeds over trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, kimberley, dus het hele oude testament kunnen we weggooien? Pleepapier, want als je christen bent, doet alleen het nieuwe testament ertoe? De tien geboden, weggooien die hap? Dit is precies wat ik in mijn antwoord ermee bedoel dat dit stuk van de bijbel voor veel christenen blijkbaar een inconvenient truth is, zoals er trouwens vele in de bijbel staan. De bijbel is voor veel christenen blijkbaar een vrijblijvende verzameling van-alles-en-nog-wat waar je naar believen de leuk klinkende stukjes uit kunt pikken. Hier is een stukje nieuw testament: Matteüs 5:17-19
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouwe testament is niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ SuzyQ
@ carlosmith Helemaal mee eens!
Ik hoorde van iemand die de bijbel regelmatig leest dat er ook stond dat homo's gestenigd moeten worden. Het ligt er maar net aan welke druk je in je handen hebt. En welke regels je aanstaan.
Als christene volg je de regels van de bijbel, toch? En het 1e testament blijft toch de eerste en de echte bijbel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nieuwe testament in debrief van romeinen word er over gesproken.rom 1vers24 tot 28
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het nieuwe testament is de vervulling van het oude testament. de verwachte messias dat is Jezus die door het hele ouwe testament beschreven word.. De joden hebben op hem gewacht maar niet herkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie allemaal voor jullie uitgebreide antwoorden!

Andere antwoorden (9)

Het is niet mijn persoonlijke mening, maar hier kun je het een en ander vinden tegenhomoseksualiteit.
http://www.uwkeuze.net/Islaam%20Christendom/De%20Bijbel%20als%20getuige/Homoseksualiteit%20in%20de%20Bijbel.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Johannes 13:23 zou je met wat goede wil en fantasie homo-erotisch kunnen duiden:
"En een van Zijn discipelen was aanzittende in den schoot van Jezus, welken Jezus liefhad."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Homoseksualiteit kwam alleen ter sprake in het oude testament. Jezus repte er nooit een woord over.

Waar in het oude testament weet ik niet precies, dan moet je even wachten totdat de Christelijke delegatie online komt.
Ik denk dat je tot de morgenvroeg moet wachten gezien ik vermoed dat die allemaal al op bed liggen, op dit onchristelijke tijdstip ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze site kun je een heleboel vinden van wat de Bijbel zoal zegt over homosexualiteit. Met name in het Nieuwe Testament laat Paulus zich in zijn brief aan de Romeinen 1:18-32 negatief uit over homosexualiteit.
13 jaar geleden
Leviticus 18:22 en 20:13. En nee, niet zoiets wolligs als de daad afkeuren maar niet de persoon. Die versie hoor ik tegenwoordig wel vaker, blijkbaar is wat in de bijbel staat een inconvenient truth voor veel christenen. Op homoseksuele seks tussen mannen (ik ken geen plek waar vrouwen worden genoemd) staat in de bijbel de doodstraf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het oude testament hebben wij toch niets te maken. En zoals je zegt het gaat alleen maar over mannen en lesbo's zijn dus wel ok in de bijbel.
Maar het belangrijkste punt is misschien wel de fantasieën en misvattingen van gelovigen. Misvatting 1: anale sex wordt alleen gedaan door homo's. Iedere deskundige zal je kunnen vertellen dat absoluut het aantal hetero's dat anale sex bedrijft veel en veel groter is
Misvatting 2: homoseksualiteit en anale sex is hetzelfde. Ieder deskundige kan je vertellen dat anale sex weliswaar relatief veelvuldiger voorkomt bij homo's maar dat ook in die groep anale seks niet echt populair is.
Misvatting 3: In het oude testament wordt homoseksualiteit volledig afgekeurd. In de Islam, is homoseksualiteit alleen verboden voor volwassenen, omdat met bang was dat de arabieren zouden uitsterven. Ten slotte 'who cares' wat er in een of ander vergaan document gezegd wordt over zaken van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja...maar dan werd het gedrag gestenigd, niet de persoon, hehehe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Who cares? Ik mag aannemen degenen die dat vergane document zien als het woord van hun god. En dat geldt voor zowel oud als nieuw testament, die vormen immers samen de bijbel. Mocht het je ontgaan zijn, ik ben niet één van die mensen. In tegendeel, ik ben erg blij dat de god die geschetst wordt in de bijbel (net als al die andere goden) niet bestaat. Over je misvattingen: 1: Had ik het daar dan over?
2: Had ik het daar dan over?
3: Wat heeft de islam ermee te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk naar de huidige homo scenes,gay parade bv.
Mannen lopen half naakt rond,nou God wou dat israël serieus werd genomen. En het was het begin van Gods weg met de mens dus er moest en duidelijke regels zijn omdat Gods naam er aan verbonden was,en moest rein zijn tegen over de rest van de wereld..Jullie zien alleen maar een ding dat de wet het niet toestaat dat het gebeurd,Maar jullie zien niet dat het volk tegen over anderen volken schoner waren en reiner waren dan anderen volken,minder ziektes. Als je het gewoon op de daad zelf bekijkt en helder er over na denkt,hoort het gewoon ook niet .. wat je in die tijd veel zag dat er orgies werden gehouden door homo's,Gewoon weg smerig.
Je zag ook dat het in israel veel minder gebeurde omdat die regel er was. Het zou een zooitje worden 2 miljoen mensen op stap , er moest en gewoon duidelijke regels zijn klaar,ik snap niet dat jullie dat niet snappen.... HET MOEST GEEN ZOOITJE WORDEN......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, het moest geen zóóitje worden! Had dat dan gezegd! Nee, nou is het helemaal logisch hoor, om de doodstraf op homoseksualiteit te zetten. Wat ben jij een eng mannetje, Carlos. Dank dat je er geen geheim van maakt maar het zo duidelijk aan de wereld toont. Ik ken graag de vijanden van de vrije samenleving, dan zijn ze gemakkelijker te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niks tegen homo's,ik ben mischien wat te radicaal geweest. geef ik wel toe en ik vind de dood straf ook hard.
Maar je moet het wel in de tijd plaatsen waarin het zich afspelden in andere volken,waar het zeer ernstig was. Ik ben geen vijand van de vrije samenleving. Met geen zooitje worden op heb in het ook over andere wetten,bv overspel,niet alleen de homo's..bv niet stelen. heb je problemen met de weten of de straffen die er op staan. Ik zelf vind de straffen.. Ik zal nooit zeggen dat homo's de dood straf verdienen
dat moet je van me aannemen,ik probeer het alleen begrijpelijker te maken. Ik vind zelf nu ik het na lees te kortzichtig verwoord,en een tunnel visie blik er op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij dat je zegt dat je niets tegen homo's hebt. Wel een vraagje: ik begrijp nog steeds niet dat je homoseksualiteit dan nog steeds wél vindt vallen onder 'geen zooitje worden', waarbij je het ook nog in één categorie plaatst met diefstal. Je hebt helemaal niet uitgelegd waaróm homoseksualiteit, in wélke tijd dat ook, überhaupt een misdaad zou zijn. Twee (of voor mijn part meer, als je denkt dat het om orgies ging) mannen die vrijwillig seks met elkaar hebben; ik zie geen misdaad. Wat is de misdaad dan volgens jou? Wat is het 'zooitje'? Wie is het slachtoffer van deze 'misdaad'? Wat is de schade voor de maatschappij? Met andere woorden: wat is er überhaupt mis mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal nieuwe hiv-besmettingen bij homoseksuele mannen is tussen 1 juni 2009 en 1 juni 2010 fors gestegen. In totaal zijn er 1200 nieuwe HIV-infecties geregistreerd, waarvan er 850 zijn gevonden bij homoseksuele mannen. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting HIV Monitoring (SHM), die morgen worden gepresenteerd tijdens de Nederlandse Conferentie over de pathogenese, preventie en behandeling van HIV. Het aantal nieuwe infecties bij homoseksuele mannen is meer dan tijdens de piek aan het begin van de jaren tachtig. Toen was er sprake van naar schatting 800 nieuwe diagnoses per jaar. Frank de Wolf, directeur van de Stichting HIV Monitoring: “Ik schrik ervan dat het aantal nieuwe infecties per jaar onder homoseksuele mannen nu hoger is dan bij het begin van de epidemie.” Hij stelt ook dat er nog steeds veel aandacht nodig is voor preventie om de alsmaar verdergaande epidemie te kunnen voorkomen. Orgies wat is er mis mee... Jij denk, dat alles maar kan, als het maar de maatschapij geen kwaad doet. We zijn mensen in de schepping en we zijn geroepen voor de heiliging,en we horen volgens God met vrouwen te trouwen en daar sex mee te hebben.dat is gewoon logische,zo is het bedoelt. En waarom God het niet goed vind is omdat ie het zo niet bedoelt heeft simpel
je bent gewoon niet gemaakt om sex te hebben met het zelfde geslacht,dat is ook duidelijk.. Maar jij geloofd niet eens in God dus bij jouw is niks verkeerd als het maar goed voelt,en je er niemand kwaad mee doet. Ik zie het anders dan jouw ik zie het als de vergiftiging van sex,net als porno,vreemd gaan,funzigen vernederende dingen,naar de hoeren gaan,Al die smerigen romp slomp. En als jij het anders ziet, lekker zelf weten. Ik snap niet dat je het niet snapt, ook zonder God als je nuchtere verstand gebruikt weet iedereen ook wel dat het niet hoort. Ik beschuldig of klaag niemand aan of zeg dat hun slechter zijn,maar ontken ook niet dat het tegennatuurlijk is,en ik val mijn God ook niet af door te zeggen alles is geoorloofd als je er maar niemand kwaad mee doet.. sorry zo zie ik het gewoon..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is je punt? Dat het slim is om een condoom te gebruiken als je meedoet aan een orgie? Ik zie namelijk niets dat het morele oordeel rechtvaardigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij snapt best wat me punt is SuzyQ. Je bent intelligent genoeg,maar je wil het niet zien..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Carlos, jij wilt het niet expliciet maken wat je morele oordeel rechtvaardigt. De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat je geen rechtvaardiging hébt. Jij kunt bewijzen dat ik dat mis heb.
je hebt hier allemaal sites, dus ik ga het kort houden:

een van de bekendste zinnen (naar mijn idee) is:
gaat heen en vermenigvuldigt u.
dit gaat moeilijk naar mijn idee (alhoewel tegenwoordig is niks meer onmogelijk :])
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in Romeinen 1 staat het volgende:

26.Daarom heeft God hen overgegeven † aan oneervolle hartstochten, want ook hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke.

27. En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf.

Genesis 2:

24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn.

lastig taalgebruik maar wat bedoelt wordt is duidelijk. zo zijn er nog andere teksten te noemen die duidelijk maken dat God het huwelijk met daarin seksualiteit bedoelt heeft voor man en vrouw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lev 20:13 is vrij duidelijk:

"Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten."

Dit is onderdeel van de oude (Joodse) wet.

Jezus zegt nergens dat homoseksualiteit een gruweldaad is en met de dood bestraft moet worden.

Christenen die zich op de bijbel baseren inzake de afkeur van homoselsualiteit, baseren zich op het Joodse en niet op het Christelijke deel. Het zou hen veel Christelijker maken wanneer ze zouden zeggen: "Wij hebben onze naasten lief als onszelf."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee er zijn geen passages die anders beweren,dat ten eerste:

Ten tweede ik ben geen haar beter dan iemand met homofiele gevoelens.

Als ik met een vrouw van een ander naar bed ga is dat ook
met de dood te bekopen.
Ik heb ook behoeftes die niet goed zijn,bv dat ik met iedere mooie vrouw naar bed zou willen, ik mag het ook niet klaar.

Wat je gewoon ziet in de bijbel,als God aan het begin staat van een nieuwe tijd waar zijn naam aan verbonden is, dat God wil dat het serieus genomen word. Als iemand een bedrijf begint er is binnen een week een schandaal op,word het moeilijk om nog serieus genomen te worden door anderen bedrijven. Israel diende ook als voorbeeld voor de rest van de wereld.

Je ziet het ook in handelingen 5 ananias en saffira er breekt een nieuwe tijd aan,het begin moet goed en sterk staan in de opbouw van iets. Anders neemt niemand het meer serieus. Ik hoop dat jullie dat begrijpen..

God was op pad in het ouwetestament met 2miljoen mensen,met verschillende intenties,het moest geen zooitje worden.Het moest radicaal en het heeft zijn vruchten geleverd,Israel over leefde ziektes waar vele andere volken bezweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Romeinen 1:27 En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf.

Leviticus 18:22
U mag niet slapen met een mannelijk persoon, zoals u met een vrouw slaapt. Dat is een gruwel.

Leviticus 20:13 Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, – beiden hebben een gruwel gedaan, zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen.