Op welk moment komt de ziel in mijn ongeboren kind?

De vraag: wat is een ziel is eerder gesteld http://www.goeievraag.nl/vraag/ziel.44613 In vervolg daarop vraag ik mij af: op welk moment komt de ziel in mijn ongeboren kind?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Antwoorden (8)

Vanaf 28 weken. Dan is je kind levensvatbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult dan eerst moeten weten wat een ziel is.

Voor de wetenschap is een ziel de "persoonlijkheid" van een mens. Een vage definitie, maar voor zover ik weet hebben we het niet beter kunnen omschrijven dan dit.

Voor een "persoonlijkheid" moeten de hersenen een bepaald niveau van ontwikkeling hebben bereikt. Men gaat ervan uit dat dit zo rond de 6e of 7e maand van de zwangerschap is.

Vanaf dat moment "rijpen" de hersenen. Hiermee wordt ook de persoonlijkheid (de ziel dus) rijper, beter ontwikkeld, duidelijker aanwezig. Het kleine mensje wordt steeds minder een soort "machientje", en steeds meer een mens - je ziet steeds meer een unieke persoonlijkheid ontstaan.

Zo rond de tiende maand (na de bevalling dan) zie je bij de meeste kinderen een soort sprong in de persoonlijkheid. Kennelijk zijn de hersenen dan tot meer in staat dan voorheen.

Maar ook daarna zie je nog een ontwikkeling. Die gaat gedurende de hele kindertijd door, vooral tot een jaar of vier. Daarna gaat de ontwikkeling nog steeds verder, maar dan langzamer. Uitontwikkeld ben je eigenlijk nooit.

--

Vanzelfsprekend zijn bovenstaande momenten slechts heel globaal. Ze verschillen per persoon. Het zijn ook geen echte momenten, dus geen plotse overgangen in de zin van "daarvoor" en "daarna". Het zijn allemaal geleidelijke ontwikkelingen.

Zie het als een pup die een hond wordt. Wanneer is het geen pup meer maar een jonge hond? Dat kun je ook niet van de ene op de andere minuut zeggen. Op dezelfde mannier moet je de hierboven genoemde momenten interpreteren: niet meer dan ruwe richtlijnen.
13 jaar geleden
in de nacht 26 december ................. tenminste toen gebeurde het bij een ander baby .
let op de hemel voor een zeer heldere ster !

Toegevoegd na 30 seconden:
in de nacht VAN 26 december
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is een ziel het zelfde als levensadem, en die heb je al gelijk meegekregen in het beginstadium van de zwangerschap.

Ik denk ook dat het los gezien van de wetenschap, religie hier ook om de hoek komt kijken, want voor iedereen heeft het een andere betekenis. Natuurlijk hebben we allemaal een ZIEL maar de betekenis van het woord ligt voor iedereen anders, zo ook de uitleg.

Maar de ziel is al in het lichaam in het prille begin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziel gaat vooraf aan het lichaam en bestaat al lang voordat de eicel bevrucht is [of zelfs maar ontstaan is]. Een eicel kan niet zonder ziel bevrucht worden. Om dit nieuwe mensje te maken, moet er Goddelijk leven zijn. Dit leven bepaalt welke eicel vrijkomt, en zelfs welke spermacel 'als eerste aankomt'. Dan begint de celdeling van de bevruchte cel, snel gevolgd door de specialisatie van die cellen [die tot dat moment nog gelijke kopieën zijn]. Dit alles gebeurt onder invloed van de ziel, die ook wel Godsvonk genoemd wordt. Zonder dat is er geen leven, geen ongeboren kind.

Eigenlijk kun je beter vragen: op welk moment komt het ongeboren kind in de ziel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf het moment van de bevruchting v/d eicel. vanaf het moment dat het kind ontstaat. het is niet zo dat je kunt zeggen, in bijvoorbeeld week 24 heeft het kind geen ziel, in week 25 is de ziel er opeens.

Daarom is het ook zo erg dat er duizenden kinderen mét ziel d.m.v. abortus vermoord worden. zomaar, legaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nou maar hopen dat jij geen drieling verwekt op je 17e :)
misslobe
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat wil je daarmee zeggen? stel dat dat zou gebeuren, dan doe je dat toch ZELF, en dan ben je zelf verantwoordelijk voor wat je deed. nooit mogen hulpeloze kinderen daarvan de dupe worden!
op precies dat moment
dat de ziel mogelijkheden ziet
dingen uit te werken tussen jou en de ongeborene.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf het moment dat er samensmelting heeft plaats gevonden. Vanaf DAY moment is de aanleg al aanwezig van een nieuw menselijk wezen!

Toegevoegd na 47 seconden:
Vanaf DAT moment...
Bronnen: