Een Begijnhof heeft veel weg van een klooster, dit is het alleen niet. De kerk was bedoelt voor diensten, net als bij een katholieke kerk

Hier een citaat:

Vanaf ongeveer 1150 begonnen vrouwen een vorm van religieus leven buiten alle kloosterverband om. Zij deden veel aan ziekenzorg. Men kan zeggen dat dit de eerste Begijnen waren, hoewel de naam Begijn pas later ontstond.

Begijnen waren dan ook geen nonnen! Zij woonden niet in de beslotenheid van een klooster. Zij hadden geen ordestichters en geen eeuwige kloostergeloften. Wel moesten zij ongehuwd zijn, een gelofte van kuisheid afleggen en waren ze gehoorzaamheid verschuldigd aan de pastoor. Ook hadden zij geen gelofte van armoede afgelegd en dus konden zij de beschikking houden over hun eigen bezit.

Ze konden hun geloften op ieder moment opzeggen en het Begijnhof verlaten, bijvoorbeeld om in het huwelijk te treden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze werd gebruikt door de begijntjes

Toegevoegd na 16 minuten:
Begijntjes zijn gelovige mensen dus die kerk werd door hen gebruikt om te bidden en overige gelovige zaken leek me duidelijk
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt hoor, maar je geeft eigenlijk antwoord op de vraag 'door wie' en niet 'waarvoor'. Toch bedankt :D +
vroeger werden die gewoon gebruikt voor de kerkdiensten

ze zijn tientallen jaren verwaarloosd maar nu zijn ze zeer in trek om in te gaan wonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voornamelijk als kerk voor begijnen en bogarden.(begarden)
Het was ook een ontmoetingsplaats tussen begijnen en burgers , omdat begijnen zoveel mogelijk van de buitenwereld werden afgescheiden.
In moeilijke tijden werd er ook handel gedreven , omdat bogarden en begijnen in hun eigen behoeften moesten voorzien.
Vele begijnhoven waren op gegeven momenten niet verbonden aan een bisdom.
In het begin waren er ook broeihaarden voor 'ketters' (Albigenzen)...of werden zo aanzien.
e kerk deed er alles aan om terug greep te krijgen op die lekengenootschappen...en dat lukte.
De laatste begijn in Vlaanderen is ongeveer 100 jaar .
(info heb ik van de gids va et begijnhof van Diest , dat ik onlangs bezocht)

Toegevoegd na 14 minuten:
Marcella Pattyn : ene voor het Guinness boek.