Verschil Calvijn - Luther
De mening over de redding van de mens.
Johannes Calvijn vertegenwoordigt de tweede generatie van de kerkelijke hervormers. De eerste Hervorming of Reformatie is begonnen met Maarten Luther. Luther leefde van 1483 tot1546. In 1517 uitte Maarten Luther zijn kritiek op de katholieke kerk, op dat moment de enige kerk. Luther verwoordde zijn kritiek in zijn vermaarde 95 stellingen. Tussen Maarten Luther en Johannes Calvijn ligt het grootste verschil in de mening over de redding van de mens. Volgens Luther had de mens zelf invloed op zijn redding. De mens zou behouden blijven door het geloof in God,het lezen van de Bijbel en het verrichten van goede werken. Maar Calvijn was aanhanger van de leer van de predestinatie. De predestinatieleer stelt dat God voor de geboorte van iemand al heeft bepaald of deze in de hemel komt of niet. Volgens Calvijn wordt de verlossing niet dichterbij gebracht door het doen van goede werken. De mens is slechts rechtvaardig voor God door het verzoenende werk van Jezus Christus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja...
Het verschil is bijvoorbeeld dat Luther eerst leerde dat bij het heilig avond maal het brood echt het lichaam van Jezus werd en de wijn werd bloed. Hij hielt meer aan de Rooms katholieke gebruiken vast dan Calvijn die het heilig avond maal echt als symbolische handeling zag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Luther was een groot voorstander van de scheiding van kerk en staat. Calvijn was hier juist voor.

2. Ze dachten allebei anders over de redding van de mens. Luther dacht dat de mens zelf invloeden had op de redding. Hij geloofde dus dat als je goed leefde, de bijbel las en in god geloofde je in de hemel zou komen. Calvijn geloofde in predestinatie. Dat houd in dat voor je geboren was god al had bepaald of je in de hemel zou komen of niet.

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry, ik bedoel: Calvijn was hier juist tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luther wilde niet dat een volk in opstand kwam tegen een vorst, want die was door god gekozen. Verzet tegen de vorst, zou dus ook verzet tegen de keuze van God zijn. Calvijn was het daar niet mee eens, want hij vond de kerk zouden Dat er gewerkt moest worden voor het krijgen van Gods eer.