Stel, iedereen ter wereld gaat in de evolutietheorie/bigbang geloven. En er is dus niemand meer "gelovig".Zou dat een mooie wereld zijn of juist niet?

Ik heb het idee dat dat heel veel geweld zal schelen. Geen Moslims met zelfmoord aanslagen, geen afrikaanse kerkenoorlogen meer. Gewoon geen kerkelijk geweld meer.

Echter hebben veel mensen ook geen houvast meer, waaraan ze zich kunnen optrekken als het even tegenzit. Ook dan is het geloof erg belangrijk, dus er zullen ook mensen die zonder geloof geen "zin" in het leven hebben denken ik en er een puinhoop van maken.

Welke kant zal het op gaan, weegt het geweld dat verdwijnt zwaarder of het feit dat mensen eerder opgeven, hen doelen te bereiken, wanneer ze zich niet kunnen optrekken/steun kunnen vinden in hun geloof.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer heb je geloof nodig om je in te zetten om je doelen te bereiken ?? Het is eerder een rem, die de noodzaak voor eigen inspanning wegneemt, omdat 'god' toch wel 'bepaalt' of je gaat slagen of niet. De illusie van het geloof ontsláát mensen van hun eigen verantwoordelijkheid, het motiveert juist NIET.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt het niet nodig. Maar het schijnt een (voor veel mensen) groot hulp middel te zijn om je doel te bereiken.
Voor de mensen die geloven motiveert het juist wel neem ik aan. Als ze zelf toch zien dat het demotiveerd stoppen ze er toch mee neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan je nu de motivatie vinden om je doel te bereiken als je gelooft dat je lot vaststaat ?? Dat je uiteindelijk geen invloed hebt op je slaagkansen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg niet dat ze denken dat hun lot vast staat?!
Ik denk dat ze denken dat ze voorbestemd zijn om iets te doen maar ze moeten het wel doen. Echter als hun geloof wegvalt zijn ze dus niet meer voorbestemd iets te doen en zouden ze mogelijk gewoon niks gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik juist niet ; als je niet voorbestemd bent, kun je alle kanten nog op en heb je zelf een enorme invloed op de uitkomst. Hooguit kun je achteraf of halverwege concluderen dat iets niet voor je is weggelegd, en dat je je wellicht beter op iets anders kunt gaan richten.
Evenzo is je verzoenen met je 'lot' niet iets dat je per se religieus hoeft te interpreteren, omdat pech en geluk nu eenmaal ook gewoon bij het leven horen, en het leven niet per definitie eerlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snap ik ; ik ben het volledig met je eens, maar de vraag gaat niet over u of mij, maar over anderen. Mensen die wel een god nodig hebben om een doel te bereiken. Mensen die steun nodig hebben "van hogere hand". Alle gelovigen van tussen de 14 en 25 die moeite hebben zichzelf te motiveren. Ik denk dat die mensen stil vallen wanneer ze denken geen voorbestemming te hebben. En gaan denken wat heeft het voor een zin, waardoor er een nog grotere puinhoop ontstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik dus niet, of liever gezegd : ik zie er totaal geen reden voor ( en nee, ik denk daarbij niet alleen maar aan mezelf). Jonge mensen moeten juist leren dat alle mogelijkheden voor ze open liggen, en dat je voor een groot deel zelf beslist hoe je leven er uit gaat zien, aan de handvan je eigen inspanningen, en niet van je lot of doel of roeping.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zitten de jongeren van tegenwoordig helaas niet in elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmm, de meeste wel hoor ; die deugen prima. Maar waar het scheef gaat, kun je de vinger niet (alleen) naar religie wijzen dat heeft veel en veel meer oorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, mensen plegen geweld en doen onrecht jegens andere mensen. God niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het gewoon handiger, 1 geloof te hebben waar iedereen in gelooft, niet speciaal god of iets anders. Wetenschappelijk OF zoiets als boeddhisten, weetniet of zoiets zou werken, maar wie weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat alleen het Humanisme uiteindelijk daar aanspraak op zou kunnen maken, omdat het NIET een per definitie atheïstische of agnostische beweging / levensbeschouwing is, maar juist aan alle religies en het ontbreken daarvan ruimte geeft, hoewel de nadruk wel ligt op het zelf denken en zelf handelen en dus primair areligieus is. Komt wel voort uit verschillende religies (met name het Jodendom) en is aanvankelijk gevormd door religieuze / gelovige denkers, maar kan volledig los van religie gezien worden. Humanisme plaatst de verantwoordelijkheid voor je leven binnen dat ene leven. Of je in meer levens of een hiernamaals gelooft, is voor de humanistische levenswijze / levensvisie eigenlijk niet relevant. Je hebt gewoon één leven tot je beschikking, en daar moet je het mee doen. Boeddhisme spreekt me an sich ook zeer aan op het vlak van normen en waarden , maar stoelt natuurlijk primair op het idee van wedergeboorte / reïncarnatie, waarbij het streven naar een ' goed leven leiden' weer terug te voeren is op het straf/beloningssysteem buiten het (huidige, aardse) leven dat we in alle religies tegenkomen, zij het zonder God. Daarmee kun je ook bij Boeddhisme toch spreken van een vorm van religie.

Antwoorden (14)

Geloof is zelden de oorzaak van het geweld; het wordt bijna altijd als middel ingezet om een oorlog te rechtvaardigen. Als er dus geen geloof/religie zou zijn, worden andere gronden gevonden en gebruikt (angst, geld, noem het maar op) om tot geweld aan te zetten / een oorlog te voeren. De wereld bestaat uit mensen; dat is mooi, verandert door het wegvallen van geloof/religie, maar wordt er daardoor niet per se beter door; hooguit nog harder.

(Japanse Kamikaze piloten pleegden ook geen zelfmoord vanwege religie/geloof; hooguit vanuit het geloof in hun land).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En 11 september ? was dat vanuit het geloof ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en of !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aanslagen zelf waren wellicht grotendeels politiek getint, maar veel van de Amerika-haat heeft en religieuze ondertoon, en zonder religieuze beloning in het vooruitzicht vind je ook niemand zo gek om zijn eigen leven en dat van vele anderen op te offeren voor een politieke zaak. Bovendien is de politiek in dergelijke landen volledig doorwrocht van religieuze waanzin. Was rond de middeleeuwen de Islam niet in die contreien ontstaan, dan had het hele middenoosten wellicht zelfs nooit zijn leidende rol in wetenschap en wereldeconomie verloren ; dankzij de religie leven ze al sinds de middeleeuwen...in de middeleeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Worden met die religieuze beloning de 7 maagden bedoeld? Volgens mij zijn die ondertussen doorgewinterde prostituees geworden... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan je toch stellen dat het zonder het geloof een mooiere wereld was geweest ?
Je kunt gelovig zijn en toch overtuigd zijn van evolutie en big bang. Ik geloof dat er een God was die alles in werking stelde inclusief alle natuurwetten waaronder evolutie. Alleen voor Genesis en Jezus als God's zoon en alle poespas van kerken en zo is daarin geen plaats
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pff.. dat kan ook nog ?! Daar had ik niet aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat (Intelligent Design) is een redelijk algemeen aanvaarde 'theorie', ook bij mensen die zich wel verbonden voelen met een kerk. Ik noem het liever een geforceerde religieuze verklaring voor mensen die te intelligent zijn om wetenschap terzijde te schuiven, maar toch kostte wat het kost willen blijven geloven. In die ´kringen´ ben ik ook min of meer opgevoed. Wél de evolutietheorie aanvaarden maar de mens daar als iets deels goddelijks buiten plaatsen en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hanson, dat lijkt er meer op! In mijn ogen zijn religies door mensen in elkaar geflanst en niets meer of minder dan machts instituten. Ik geloof ook in een universele energie (wat je God kunt noemen) dat sinds het ontstaan van alles op onvoorwaardelijke/neutrale manier het hele universum laat Zijn/ontwikkelen zoals het is/wordt. Omdat het 'beestje een naampje moet hebben', wordt het aangeduid als God. Heel jammer is dat wanneer er een naam aan gegeven wordt (geldt voor alles) worden er tegelijk menselijke kwaliteiten aan toegekend. En daar wordt dan de fout mee ingegaan.
Sorry voor mijn relaas, vette + voor jouw antwoord.
Ik ga voor een prachtige wereld. Mensen zouden kunnen leren hun kracht en antwoorden in zichzelf te vinden, want heus, daar ligt de bron. En ik denk dat mensen die krachtbron dan ook duidelijker in anderen zien, dat er meer verbinding tussen mensen zal zijn.
Er zijn natuurlijk genoeg filosofieën die de mensheid daarin zouden kunnen ondersteunen. Die bevechten elkaar niet.
En misschien kan de mensheid er gewoon mee leren leven dat het leven totaal niet zinvol is, maar dat jij het voor jezelf elke dag als zinvol kunt ervaren. Omdat jij als deel van de mensheid contact hebt met anderen en daar iets voor kunt betekenen, hoe klein dat ook is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, jij hebt het begrepen. Plusje daarvoor.
Ten eerste valt er in dergelijke theorieën niet te 'geloven' zoals je dat in een bovennatuurlijk wezen doet. Dergelijke theorieën zijn zeer goed beredeneerde en onderbouwde modellen, die je juist grip op de wereld geven, ZELFS als later de wetenschap zichzelf achterhaald en met een nieuwe of aanvullende verklaring komt - een kenmerk van wetenschap in tegenstelling tot geloof : het is altijd veranderlijk want aan te passen aan de nieuwste stand van zaken. Waarbij ik wil aantekenen dat evolutie allang bewezen is, en de big bang-theorie voornamelijk een wiskundig model is waar nog een heleboel onzeker in is en veel andere theorieën naast bestaan.

Daarnaast is een leven zonder religie beslist geen zinloos of doelloos leven, zoals onder andere het humanisme (waar veel atheïsten en agnosten zich prima bij thuis voelen) duidelijk laat zien.

'Imagine no religion' is inderdaad een prettig vooruitzicht, dat de angel uit veel problemen zou trekken die we nu op de wereld hebben (waarbij je overigens wel in aanmerking moet nemen dat dat meestal gaat om georganiseerde religie, die meer met macht dan met geloof te maken heeft). De film 'the root of all evil' (zie link) opent er zelfs mee. Sterker nog, het uitroeien van alle vormen van religie en mensen weer de zeggenschap en de verantwoordelijkheid geven over hun eigen leven en dat van hun naasten, ze de ruimte geven om kennis te vergaren en zelf na te denken en altijd overal in openheid over te kunnen discussiëren zonder op lange tenen te trappen, zou uiteindelijk resulteren in een wereld waar het een heel stuk prettiger toeven is. Niet zozeer voor ons, wij leven in een tamelijk seculier land, maar voor het overgrote deel van de wereldbevolking zou het een zegen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een tegenvraag voor je... Waarom zouden mensen eerder opgeven om hun doelen te bereiken als ze geen steun kunnen vinden in het geloof?

Ik geloof niet in een god, in iets meer of in geluk. Ik geloof alleen in toeval en daar is het menselijk leven er in van. En daarom weet ik dat als ik iets wil dat ik het zelf zal moeten doen zonder hulp van wat voor bovenmenselijke kracht dan ook. Dat is niet verlammend dat legt juist de gehele verantwoordelijkheid in mijn handen en empowered mij om voor mijn doelen te gaan. In plaats van bij tegenslag te denken "god heeft het zo bedoeld".

Als voorbeeld van dit laatste moet je denken aan bijvoorbeeld gelovigen die hun kinderen niet laten inenten. Zij proberen onheil niet zelf te voorkomen maar gaan er vanuit dat al het onheil een straf van god is.

Maar hoe je omgaat met tegenslagen ligt aan je karakter, zoals dat nu ook al het geval is. Wat dat betreft denk ik dat er weinig verschil is tussen onze wereld en een wereld waarin niemand meer gelooft in wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het idee, ik ben zelf niet geloof dus het is slechts een vermoeden, dat mensen die geloof altijd denken God staat mij bij, God helpt mij hierbij. Als dat weg valt heb je dus je God niet meer die je helpt/steunt. Het lijkt mij dat je dan eerder opgeeft. Ik geef ook eerder op zonder steun van mijn vrienden/familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar die bestaan echt, dus het is helemaal niet zo raar om daar steun bij te zoeken. Verder is het juist de bedoeling dat je de kracht vind in jezelf, want dáár zit-ie. Anders zou je op je gat kunnen blijven zitten tot God je ergens neerpoot, want daar heb je dan toch geen invloed op.
Kijk in landen als Noord-Korea, waar religie verboden is. Natuurlijk zijn daar wel religieuzen, maar die zijn ondergronds. Daar geldt de religie van het communisme. Alles voor iedereen en alles gezamenlijk (om het maar even simplistisch te zeggen). En wat heeft dat gebracht? Een leider die zichzelf verrijkt over de rug van de bevolking en uit is op absolute macht. En ik neem niet aan dat Kim Yung Il christen of moslim of wat dan ook is, behalve het geloof in zichzelf en in de partij.

Dat brengt mij tot de volgende conclusie: iedereen heeft behoefte aan een religie, een geloof. Of het nu het christendom, het communisme, het atheisme enz. enz. is. En die overtuiging zal men willen uitdragen en mensen zullen het daarover met elkaar nooit eens worden. Dus zolang er mensen zijn is er discussie, strijd en oorlog. Dit zit nu eenmaal in een mens. Is dus helaas niet uit te roeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een misvatting dat alleen geloof zorgt voor geweld.
Denk daarbij zelfs maar aan de rara in Nederland....
Elke ideologie waarvoor mensen zich inzetten kan leiden tot geweld jegens andersdenkenden.
En vooral als een groep dezelfde ideologie aanhangt en een andere groep een daarmee tegenstrijdige is de basis voor strijd al gelegd.

Big bang en evolutie heeft met deze tegenstellingen niets te maken. Het eens zijn op dit punt is nu eenmaal iets anders dan het eens zijn op alle punten. Los daarvan: evolutie, oa. survival of the fittest, is zelfs een argument om te zorgen dat jouw groep die "fittest" is.

Dat is buiten de rote armee en rara ook bewezen door bv. Stalin, Pol Pot, Mao . Dezen hebben nog harder andersdenkenden afgemaakt dan de religies.

ps. In Afrika zijn er al zolang we weten stammen oorlogen. Dus ook VOORDAT de blanken daar kwamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als reactie op je ps: alsof de blanken het geloof en religie de wereld in hebben gebracht! Er zijn veel meer en oudere religies als enkel het christendom of de islam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt...alleen neem ik niet aan dat die stammen allemaal andere goden aanbaden. 2000 jaar geleden vochten germaanse stammen ook onderling maar ze hadden wel dezelfde goden vzv mijn kennis reikt.
Het grote probleem met religie zijn de volgers. Enig onderzoek naar een religie resulteert in meer bewijs tegen het bestaan dan voor. De volger onderzoekt niet, maar accepteert wat hem van hogerhand wordt voorgeschoteld.

Dit probleem kan ook ontstaan met atheïsme en dan in combinatie met evolutieleer. De overtuiging zelf is het probleem niet maar er is altijd nog die halve zool, die zich nergens in wilt verdiepen en blind maar achtervolgt en accepteert wat hem verteld wordt. Daarover ontstaan vervolgens misvattingen van een grotere halve zool zonder zelfkritiek, met een iets grotere bek en je hebt al weer twee groepen die een andere stroming volgen. (heel zwart-wit even hoor)

Niet ieder mens is bestand tegen de vrijheid die atheïsme herbergt. Sommige mensen hebben hun volledige identiteit verleent aan het aanbidden en volgen... van wat dan ook. Op die manier zal je bij een massa-overtuiging van het de evolutieleer zien dat men Darwin opeens gaat vereren.

Het probleem ligt hem altijd in het tekort aan verdieping, wat je ook aanhangt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Over een mooiere wereld ben ik niet uit. Een mens zal altijd voor iets durven vechten op het moment dat hij in zijn bestaan wordt aangetast. Haat en geweld ontstijgt geloof en religie, dat zit hem meer in de mens. Zeggen dat er dus minder geweld zou zijn is niet de meest-reële, rationele conclusie. Tamelijk naïef zelfs.

Het feit is juist dat op het moment dat jij denk dat evolutieleer de wereld een veel betere plek zal maken, je blijkbaar overtuigt en bereid bent, daar wat voor te doen. Vanuit dat perspectief zijn vele oorlogen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou wezenlijk niet veel uitmaken,want de mens zit nu eenmaal op een bepaald,nog vrij primitief,niveau van haar evolutie,dat de noodzaak om te overleven in de zich omringende wereld nog áltijd een drijfveer is voor het voeren van (onderlinge) strijd,dus : oorlog.

of het nu gaat om grondstoffen,stukken land,water,het bestrijden van vermeende "inferieure" ideeën of volken
( om zo de vermeende eigen superioriteit ,of die nou religieus of politiek wordt geïnterpreteerd,uit te dragen/te laten prevaleren),helaas zal er altijd wel --zolang de mensheid niet op een hoger,geavanceerder niveau van intellectuele,sociale,technologische,fysieke en bewustzijnsevolutie komt te staan-- een excuus worden gevonden om oorlogen te blijven voeren...

Toegevoegd na 13 minuten:
toelichting: wanneer een bevolkingsgroep (etnisch,religieus,politiek,e.d.) zich als superieur beschouwt,is dit ook een manier om trachten de overlevingskansen t.o.v. de tegenstander te "vergroten" : het geeft nl. een excuus om die zgn. tegenstander te mogen bestrijden en zelfs te doden/uit te roeien,zodat er weer méér "leefruimte" en er weer meer grondstoffen e.d. overblijft voor de winnaars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waaruit leidt je af dat mensen op een primitief niveau zitten qua evolutie? Ik snap dat het een mooie hoop is dat op een gegeven moment iedereen lief met elkaar kan samenwonen/werken en leven, maar er is geen indicatie dat de huidige evolutie ons die kant in beweegt. Het is net zo mogelijk dat volgende generaties van mensen meer agressief worden en minder vredelievend.
Het zou helemaal niks uitmaken .
Teneerste zijn het geen "moslims"die een zelfmoord aanslag plegen maar mensen die zich verschuilen achter die naam "moslim" .
Net als iemand met een kruis om zijn nek geen katholiek of christen is .
En als er geen godsdienst zou zijn zoeken dit soort mensen wel een andere reden om geweld te gebruiken.

De godsdiensten zijn wel makkelijk tegen elkaar op te zetten door de "macht"maar je kan ook huidskleuren, landen en van alles tegen elkaar opzetten .
Zolang de mens in angst leeft en niet in liefde blijft het een puinhoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat blijft een beetje een vraag denk ik.
maar als iedereen hetzelfde zou geloven, zou iedereen waarschijnlijk ook in vrede leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uw vraag is een stelling en hoort hier dus niet, ze is best interessant maar moet eigenlijk door de moderators verwijderd worden, zo heb ik het alvast meerdere keren mogen ervaren. Blijkbaar hanteert men niet altijd dezelfde normen, of is men niet altijd even attent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dit is geen antwoord op de vraag, maar een reactie. Ik plaats geen stelling.
Ik schets een situatie en vraag mij af hoe deze wereld eruit zal zien. Ik vraag andere daarbij om advies.
Geloof is mooi waneer je ergens in kan/wil geloven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen geloof zou bestaan zou er weer iets anders komen waar ruzie over gemaakt wordt, vroeger rusland tegen westen nadat dat afgelopen was Moslims tegen christenen als dat afgelopen zou zijn weer iets anders.