Ze trachten te leven op de manier als ze leefden. Maar in onze wereld van eigendom , grenzen, grondbezit en overbevolking is dat niet gemakkelijk.Een aantal hebben zich daarbij neergelegd ,anderen niet.
Er zijn vele soorten nomaden , maar de belangrijkste trekvolkeren waren degenen die met hun dieren meetrokken op zoek naar verse weilanden .(soort herders)
Anderen zijn kooplieden , zigeuners , seizoenarbeiders , vluchtelingen

Toegevoegd na 7 minuten:
Er bestaan ook zee-nomaden en zee-zigeuners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat de mens de landbouw had uitgevonden leefde iedereen min of meer nomadisch; als het eten op was moest je het eten achterna trekken.
Pas als je grote investeringen doet zoals in landbouw is het mogelijk om op de zelfde plaats te blijven wonen.
Het nomadische bestaan is dus de oudste bestaansvorm en er zijn nog altijd mensen die op die traditionele wijze willen blijven leven, gewoon omdat ze dat gewend zijn en die vorm van leven bekend is, maar ook omdat ze b.v. geen vast werk kunnen krijgen en telkens naar nieuw werk op zoek gaan.
Er is vanoudsher een conflict tussen nomaden en sedentairen (landbouwers e.d.) omdat landbouwers moeten investeren en nomaden dat niet doen (geen landbouwer wil natuurlijk dat zijn slakroppen worden opgegeten door de kuddes van de nomade).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze van de handel enzo leven,met karavanen reizen of van hun vee dat steeds naar andere plekken moet,om vers gras of zo te kunnen eten ,want anders zouden die koeien enzo dood gaan.

En omdat die mensen dat al zo lang doen(eeuwen) en hun voorouders dat ook deden ,zijn ze aan die tradities gewend + kunnen ze niet zomaar alles opgeven en in een stad in huizen gaan wonen.