Gelovig wordt over het algemeen gebruikt voor een vast godsdienstig geloof hebbend, van zulk een geloof blijk gevend: een gelovig christen, gelovig vertrouwen.
•vast en innig gelovend in een god of goden.

Religieus is horend bij een godsdienst, oftewel een religie.
Dat kan elke religie zijn. Oftewel elk geloof waarbij men gelooft in een god of een levensbeschouwing.
Of in het geval van een non-theïstische religie: Dan is er wel geloof in een stroming, zoals Boeddhisme of Hindoeisme, maar niet in een externe god.

Van religie, dat van het latijn re-ligere afkomstig is, dat zoveel betekent als her-verbinden, het opnieuw leggen van een band. Iemand die religieus is weet zich verbonden met iets dat het gewone alledaagse en waarneembare overstijgt.

Spiritueel is misschien nog veel breder.
Het is meer: bezig met het geestelijke, onlichamelijke.
Dat wat wij geweest zijn en waar we naar toe gaan.
Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik geloof niet in religiën die spiritueel zijn.
Geloven, dat kan je overal in doen, ikzelf geloof dat het vlees beter is dan de botten.
Religie is mijn inziens het geloven in een hogere macht, die er volgens mij dus niet is.
Spiritualiteit heeft volgens mij te maken met geesten en dat soort onverklaarbare dingen, waar ik ook nog al sceptisch tegenover sta.
13 jaar geleden
Gelovig en religieus worden doorelkaar gebruikt, en betekenen eigenlijk hetzelfde. Als je wilt, zou je kunnen zeggen, dat je gelovig kunt zijn zonder een bepaalde religie aan te hangen, en wèl in een hogere macht gelooft, en dat hetzelfde geldt voor iemand die religieus is, maar dan aangesloten is bij een religie. Maar dat is een beetje scherpslijperij.

Iemand die met spiritualiteit bezig is, kan religieus zijn, maar kan zich ook bezighouden, met allerlei andere zaken waar geen nuchtere en objectieve verklaring voor is. Zo iemand kan op zoek zijn naar zijn innerlijke ik, aan astrologie doen, of o.a. een liefhebber zijn van reiki, hekserij, tarot, of bioritme.

Vroeger waren omroepen als NCRV en KRO, bezig met het protestantse en Rooms-Katholieke geloof, tegenwoordig houden ze (vooral KRO) zich meer bezig met spiritueel denken. Een wat ruimere invulling zo je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede vraag, want het zijn wel degelijk drie verschillende dingen.

Gelovig: men gelooft in iets. In God, Allah of iets anders. Nog een stap verder, iemand die hun leven beïnvloedt en bestuurt. Er bestaat een relatie tussen de hogere macht en de persoon die erin gelooft.

Religieus: is bezig zijn met de godsdienst. De kerkgang, de liturgie, het denken erover. Religie kan los staan van de relatie met b.v. God. Voor veel mensen is zelfs de religie, de regels en de wetten belangrijker dan de relatie met b.v. God.

Spiritueel: is een (hoger) gevoel. Als iemand spiritueel is dan is het aanvoelen, voelen en beleven heel belangrijk. Dit hoeft niets met God te maken te hebben of met religie. Vaak juist niet met religie. Soms gelooft men nog wel in een hogere macht. Maar in spiritueel leven staat het mediteren, stilte, overdenken, new age, centraal. Belangrijk is hoe jij je voelt, wat je er zelf aan hebt, of het je innerlijke ruimte geeft om te kunnen leven en om goed te kunnen functioneren in deze maatschappij.