Wat waren de Urim en de Tummim ?

Beschreven in onder andere:

(Exodus 28:15) ...En gij moet het borststuk der rechtspraak maken, als borduurderswerk. Op de wijze waarop de efod vervaardigd is, zult gij het maken. . . .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.9K

Het beste antwoord

Het zouden 2 rakelstenen zouden het zijn (geweest) die in een borstschild/-tas/-lap bewaard werden. De namen Urim en T(h)ummin betekenen Waarheid en Klaarheid. Ook al zag ik ergens anders weer de vertaling: licht en donker en "lights and perfections" or "revelation and truth".
Het orakel blijft omgeven met vele mysterie.

"Urim en Tummim zijn vermoedelijk voorwerpen die zich bevonden in het borstschild op de efod van de hogepriester van Israël met een waarschijnlijk voorspellende functie, waarbij getracht werd een beslissing van God te vragen. Ze werden verondersteld een vraag met ja of nee te kunnen beantwoorden, maar ze konden ook zwijgen."

Zie bronnen voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit waren voorwerpen waarmee om Gods beslissing gevraagd kon worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de kanttekeningen bij de statenvertaling zie ik dit staan:

een borstlap des gerichts maken,

Aldus geheten, omdat de hogepriester dien aandeed, als er zwaarwichtige, doch twijfelachtige zaken voorvielen, waarin hij God raad vroeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze tijd gaan veel mensen naar een helderziend iemand toe, om raad en advies te vragen.
Dit gebeurt door pendelen, kaarten leggen, koffiedik kijken enz.
In de tijd van mozes gebeurde dat door middel van stenen die gedragen werden in een orakeltas.
Door middel van het lot, werden er belangrijke beslissingen genomen, waarvan de uitkomst bindend was.
Helemaal zeker ben ik daar niet van, maar het vermoeden bestaat dat dit zo gebeurde.