Waarom wordt atheïsme zo vaak verward met blasfemie?

God en legoblokjes. Minduimpjes als je aangeeft te geloven. Religie een sprookje noemen.

Op een of andere manier lijkt het vandaag religiedag dus doe ik ook een duit in het zakje. Waarom zoeken sommige mensen echt neerbuigende opmerkingen richting gelovenden? Sommigen die zichzelf atheïst noemen, kunnen het niet uitstaan dat sommige mensen respect willen voor hun geloof. Maar atheïsme is het ontkennen van een godheid, niet het beledigen van een godheid, zoals men mij dit geleerd heeft.

Van mij hoeft niemand in God te geloven; het lijkt me stom dit van een ander te verwachten. Maar waarom zo blasfemisch? Waarom mensen proberen te beledigen?

Is dit de sfeer die we wensen op GV? Waarbij mensen die eerlijk voor een geloof, welk dan ook, uitkomen, zichzelf ongewenst beginnen te voelen? Is de atheïst dan niet even onverdraagzaam als de orthodoxe gelovige?

Veel vragen die niet apart beantwoord hoeven te worden. Laten we het bij de hoofdvraag houden. Ik moet echter eerlijk zeggen dat de sfeer me tegen begint te staan, ofschoon ik het concept van GV geweldig vind.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Goeie vraag... Misschien een rare parallel die ik nu trek, maar ik zie wel een vergelijking met het supporter zijn van een voetbalclub: als je voor club A bent is dat voor sommigen niet genoeg, nee, je moet dan automatisch ook tegen club B zijn en dat zo veel mogelijk laten merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Geloof heet niet voor niets zo: "geloof". Je kan niemand dwingen om iets te geloven. Als ik bijvoorbeeld zou zeggen dat ik geloof in kaboutertjes dan zou niemand zich daaraan moeten storen. Hooguit kan iemand dat vreemd, bizar of onzinnig vinden, maar ook dat is een mening.

Zolang gelovigen zich niet opdringen aan mij heb ik geen problemen met geloof. Maar ook andersom moet dat zo werken. Als gelovigen (van welk geloof dan ook) vinden dat ik minderwaardig ben omdat ik dat geloof niet heb vind ik dat storend. Ik vind dat iedereen moet geloven hoe en wat hij/zij wil, zolang dat geloof maar niet wordt opgedrongen. Leven en laten leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zichzelf heb je gelijk vind ik. Die hoeven niet zo nodig verward te worden.

Maar zoals fundamentalistisch gelovigen de atheisten niet kunnen volgen in hun denken, zo kunnen atheisten ook niet volgen hoe een mens erbij kan komen om zonder enig bewijs al die verhalen zomaar te geloven.

Het is een puur onbegrip voor elkaars mens- en wereldbeschouwing. Wat wel jammer is.

Ik heb voor veel gelovigen (niet de fundamentalistische) veel respect in hoe zijn in het leven staan en hoe ze met bepaalde dingen omgaan.
Soms meer als bij sommige atheïsten. Zodra er echter DWANG komt bij feiten die ik MOET geloven of gedrag wat ik MOET doen, dan gaat bij mij het licht uit.

Respect voor elkaars denken, en beoordeel elkaar op DADEN en op wat je voor elkaar kunt betekenen!
En laat dan ieder zijn eigen verhaal, zijn eigen motivatie aanhangen, waar hij zich prettig bij voelt.

Elke gelovige en atheïst die dit wil, DIE respecteer ik!!!

De rest kan me wat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn regel was oa: respect voor ELKAARS denken. Het is inderdaad zo dat als iemand GEEN respect voor andermans denken heeft,
hij dat ook van mij NIET hoeft te verwachten.
(op dat punt) is daar iets mis mee dan?
"Is de atheïst dan niet even onverdraagzaam als de orthodoxe gelovige?"

Om die vraag er even uit te pakken: ja. Dat is het grote probleem met het atheïsme. Men zegt: religie is onverdraagzaam, het is onlogisch, dus het moet weg. [basic atheism for dummies - les 1]. Maar dat zou dan weer niet onverdraagzaam zijn?!
Ik heb het verscheidene keren meegemaakt dat iemand tegen me zei: 'Christenen dringen hun mening aan anderen op, en dat is verkeerd.' Maar wat doet zo'n persoon in kwestie zelf? Juist... zijn mening opdringen, namelijk die mening dat je mening opdringen verkeerd is. Atheïsme kan alleen een goed alternatief zijn voor geloof als ze dat ook respecteert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwestie van actie en reactie.
Maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben het er al uitgegooid, zag je dat?
Ha, die Magicegidius;

Ik denk dat het komt omdat mensen in (on)geloofszaken van beide kanten neigen tot overgevoeligheid. Men verlangt over en weer respect voor elkaars standpunt en dat werkt nu eenmaal niet; respect krijg je doordat je het geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij komt dit vooral door de toon waarop gelovigen zichzelf uitdragen. Alsof zij het aan het goede eind hebben, en de gene die niet gelooft komt in de hel.
En door van die kleine dingentjes, zoals wat jij nu zegt atheisme is het ONTKENNEN van een godheid. DIT HAALT HET BLOED ONDER MIJN NAGELS VANDAAN. HOE KUN JE NOU IETS ONTKENNEN WAAR TOTAAL GEEN NUL KOMMA NUL BEWIJS VOOR IS.
Geloven is het ontkennen van de feiten, daarom heet het ook 'geloof'. Capice?

De houding van de meeste gelovigen dat het aan de ongelovigen is om maar aan te tonen dat wat er door de jaren heen op een paar papiertjes geschreven is niet de waarheid is. Daar erger ik mij ook kapot aan. Misschien heb je het zelf niet in de gate, maar zo is het gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet ook niet dat niet elke Bijbelgelovige naar de hemel gaat. Als ik nu zou sterven ga ik ook naar de hel deboender. En denk ook niet dat ik me beter voel dan jij. Eerder andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey bvb, ik had wel een beetje gelijk met mijn vooroordelen ofniet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius, helaas begrijp ik je niet. Kun je dit nader verklaren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender, 1. lelijk - klopt.
2. jong - klopt ook.
3. eerlijk - klopt niet. Niemand is te vertrouwen.
4. maagd - klopt niet, heb een dochter van 1.
5. ontzettende zeurpiet - het is net hoe je het opvat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met jong kun je weer twisten waar de grens ligt. Die hou ik voor me ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké dan had ik toch inderdaad een paar vooroordelen. Maarja dat jij tijdens dat abortus vraagstuk onthouding promoot. Is natuurlijk een beetje hypocriet.
"Waarom mensen proberen te beledigen?
Is dit de sfeer die we wensen op GV?"

Als iemand beledigende taal bezigt op GV: gewoon rapporteren. 10 tegen 1 dat 't verwijderd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt denk ik per ongeluk -1 aangeklikt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij dan mmm ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij dan mmm ;)
Ik ben zelf geen atheïst. Vervelend hoekje om in geduwd te worden. Maar ik ben ook zeker geen volger van wat voor bijbel dan ook. Wel heb ik vooral de laatste jaren erg veel last van mensen die mij hun religie willen opdringen. Niemand wil me bekeren hoor, zeggen ze, maar daar komt het wel op neer.

Een of andere pief een paar eeuwen geleden moest met het bewijs komen dat god zou bestaan en na maaaaaanden zichzelf opgesloten te hebben kwam hij tot de conclusie: "Als je maar diep genoeg nadenkt kom je vanzelf tot het bewijs dat god bestaat." En dat was het.
Nou, ik kan je vertellen, hoe dieper ik nadenk, hoe meer twijfels er bij mij worden weggenomen en hoe zekerder ik weet dat al die bijbel verhalen pure onzin zijn.
Er zijn ook kruistochten nodig geweest om volwassen mensen zo bang te maken dat ze niet eens hun kinderen durfden te vertellen dat god misschien wel eens niet zou bestaan. Als je dat toch deed dan werd je gestenigd of iets anders ergs.

De grootste belediging die er is in verband met religie komt vanuit degenen die de religie beleiden en verspreiden. Een belediging tegen het gezonde verstand van de mens!

Overigens, ik heb nog nooit iemand minduimpjes gegeven omdat ie gelooft. Sowieso nog nooit op dit forum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over die pief waar jij het over hebt was de conclusie anders dan dat jij hier aangeeft. Ik ben even zijn naam kwijt, maar zijn conclusie was: "hoe langer ik er over nadenk des te moeilijker kan ik God begrijpen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan weer een andere pief. Ik zal het even opzoeken en dan kom ik bij je terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, en je laatste reactie: "Overigens, ik heb nog nooit iemand minduimpjes gegeven omdat ie gelooft. Sowieso nog nooit op dit forum." http://www.goeievraag.nl/vraag/puur-nieuwsgierigheid-plaatje-beledigend-gelovigen.10394
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp waarom een hoop mensen je minduimpjes hebben gegeven, maar ik zat daar echt niet tussen hoor. Beste man, ik lieg niet. En daar heb ik geen god voor nodig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof je ;)
Ik ben Atheïst en kan absoluut respect hebben voor mijn medemens met wat voor geloofsovertuiging dan ook. Het gaat er mij om hoe we met elkaar omgaan.

Dat mensen hoop putten uit goden, het goddelijke en daarmee hun vragen op het leven beantwoord proberen kan ik ook helemaal begrijpen. Naar antwoorden zoeken we allemaal, alleen de weg ernaar is zo verschillend.

Ik ben leraar en breng mijn kinderen veel bij over geloofs- en levensovertuigingen zonder daar mijn mening in te mengen. Proberen een zo objectief mogelijk beeld te geven voor wat geloof betekende en nog steeds betekent. Niet geromaniseerd, maar wel met als doel het respect bij te brengen voor deze overtuigingen

Mijn aversie bij geloven op zich gaat over de institutionalisering ervan en wat voor invloed die instituten nog steeds op de maatschappij hebben. Naast de geldende normen en waarden worden ons (gelovig of niet) allerlei regels over goed en kwaad vanuit het geloof opgelegd en dat wordt onze cultuur genoemd. Als ik kijk naar de aidsproblematiek, homoseksualiteit, abortus, euthanasie, stamcelonderzoek, acceptatie van ander geloof etc. Dan hebben we in de westerse wereld nog heel wat om over na te denken.

Kinderen vieren in deze tijd hun eerste heilige communie, maar als ik aan ouders vraag waarom ze het doen dan krijg ik een enkele keer als antwoord dat het vanuit overtuiging is. Het plaatje is dan belangrijker.

Als ik bij een mis in de basiliek van Meerssen in de preek een grote afkeur hoor richting mensen die abortus laten plegen en dit vergelijken met de Jodenvervolging in WO II, dan vallen mijn schoenen werkelijk uit. Er wordt geoordeeld en veroordeeld voordat het hele verhaal gehoord is. Leuk voor de gelovige vrouw die ongewenst zwanger is geraakt en naar die preek aan het luisteren is.

Blasfemie is in mijn ogen godslastering. Als ik het bestaan van een god ontken, hem beledig (als je niet gelooft, wie beledig je dan?) of tegen tradities inga, dan ben ik blasfemisch, maar als ik mensen die geloven beledig, dan heeft dat in mijn ogen niets met blasfemie te maken. Als gelovigen iedere kritiek zien als een persoonlijke belediging, dan weet ik niet zo goed wiens probleem het is.

Ik ben dus zeker van mening dat gosdslastering niet in een wetboek beschreven mag worden en verboden mag worden.
Ik vind het willens en wetens kwetsen van bevolkingsgroepen of individuen veel kwalijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelovigen en atheisten geloven allebei in iets ..dat hebben zij gemeen. daarom heet het ook ''geloven'' de 1 gelooft dat het bestaat, de ander gelooft dat niet..in principe zitten ze dus op dezelfde lijn ''het niet zeker weten.''..is dus: het ''geloven''...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat hebben ze niet gemeen. Er wordt niets aan feiten bewezen in een geloof.
In atheisme wel... Het gaat over verschillende dingen.
Feiten en ratio
Gevoel en intuitie Pas als je een geloof rationeel gaat benaderen, wat nogal veel gelovigen doen, (Alle feiten ZIJN waar, is een rationele benadering) dan ga je fout. Andersom zijn wetenschapper veel beter in gevoel gebruiken in hun rationele wereld. Elke stelling is iets wat gevoelsmatig mogelijk waar is. Daarna proberen ze dat rationeel te bewijzen of te ontkrachten (Karl Popper)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ze dus gemeen hebben is ''het niet zeker weten''..dat is dus:'' het GELOOF''.. je gelooft het, weet het dus niet zeker..heeel simpel..
Respect voor een ieder, dat is wat ik graag zie op GV !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat veel 'blasfemische' opmerkingen voortkomen uit het feit dat sommige gelovigen (hier en elders) met zo'n air spreken en schrijven, dat je geneigd bent om ze uit de tent te lokken met een opmerking die eigenlijk net te ver gaat.
Sommige gelovigen vinden het nou eenmaal moeilijk om te begrijpen dat anderen geen rotsvast vertrouwen in die geschriften hebben, wanneer je dan gaat argumenteren door puur dingen te citeren dan gaat het mij ook wat op de zenuwen werken.
Kortom, ik hoop gewoon op open discussies, met meningen die verder gaan dan 'dat staat in de bijbel dus dat is zo', en ik hoop op wederzijds begrip. Want eerlijk gezegd vind ik het tegelijkertijd wel heel interessant dat er mensen zijn die er zo anders over denken dan ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is dat:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat 'sommige gelovigen'. Ik heb moeite met mensen die een tekst letterlijk nemen en die in discussies alleen gebruiken om mee te schermen en als absolute waarheid aannemen, in plaats van toe te geven dat zij dat gebruiken om iets op een bepaalde manier te interpreteren. Dat zijn gelovigen. Er zijn ook veel gelovigen die dat niet doen, en daar kan ik dan wel goed mee discussieren. Zoals met jou bijvoorbeeld :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@krullenkoppie, ben erg nieuwsgierig aangelegd :)
Schijf ik met air?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi BvB, toen ik het stukje schreef had ik het eigenlijk ook wel over jou inderdaad. Ik vind het jammer dat je antwoorden soms lijken te bestaan uit dingen die ergens geschreven staan, in plaats van dat het een door jouw geformuleerde mening betreft. Het geeft me het gevoel dat jij het zo vindt omdat het daar staat, in plaats van dat je zo goed vindt wat daar staat omdat je het zo vindt..
Daarnaast heb ik af en toe stukjes gezien waarin je zegt dat bepaalde mensen niet in de hemel komen o.i.d. Het is dan vaak allang duidelijk dat die mensen daar anders over denken dan jij, en het komt dan soms over of jij je superieur voelt. Daar kan ik niet zo goed tegen.
Die mensen willen groot zijn en gelijk hebben. Hiervoor hebben ze iemand nodig die in hun ogen klein is en ongelijk heeft. Ik noem het onvolmaaktheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het zo lekker makkelijk is een ander te beledigen en af te kraken. Omdat het zo makkelijk is om te denken dat wat jij vindt en gelooft 'beter' is en het zo dom is dat de ander dat niet ziet. Omdat het zo makkelijk is om ons groter en beter te voelen wanneer we een ander klein laten voelen...

Triest en het leidt (lijdt) tot niets... Ik heb het al vaker aangegeven op GV, discussiëren tussen gelovigen en niet gelovigen of over geloof op zich heeft geen énkele zin! Wees tevreden met jezelf en je eigen (on)geloof, je hoeft niemand te overtuigen van je eigen overtuigingen/gelijk. Laten we eens energie steken in het openstaan en proberen te begrijpen van anderen, wellicht leren sommigen daar nog iets van.