Wat is de juiste benaming voor een 'lesbische vriendin'?

Omdat ik haar niet bij haar naam wil noemen maar wel regelmatig naar haar verwijs, zeg ik doorgaans: mijn vriendin. Maar dan zegt men: hoezo, je hebt toch geen vriendin? Die mensen bedoelen het dan in de zin van een partner of vaste relatie met wie ik een seksuele verhouding heb. Maar zij is een vriendin waar ik geen seksuele betrekkingen mee heb. Dus tegenwoordig zeg ik dan wel eens mijn lesbische vriendin maar dat klinkt ook een beetje raar vindt men dan (en ikzelf ook). Hoe kan ik het best naar haar verwijzen dan, zonder een naam te gebruiken?

een jaar geleden
in: Relaties
2K

Antwoorden (2)

Als je als (heteroseksuele) man over een vriendin spreekt met wie je geen seksuele relatie hebt, benoem je haar meestal met de woorden 'een vriendin van mij' of 'een goede vriendin van mij'.

Bij de woorden 'mijn vriendin' denken velen dat je je (seksuele) partner bedoelt, dat klopt.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Uitstekend antwoord!
Utrecht
een jaar geleden
Precies, niet "mijn vriendin" maar "een vriendin".
Geen enkele reden om (ongevraagd) de geaardheid van die vriendin te benoemen.
Inekez1
een jaar geleden
+
En dat geldt natuurlijk niet alleen voor mannen, maar ook voor hetero-vrouwen en voor lesbische vrouwen. Als 2 vrouwen niets met elkaar hebben op seksueel gebied maar wel vriendinnen zijn, dan is het ook logischer om te praten over 'een vriendin' of 'een vriendin van mij' dan over 'mijn vriendin'.
Goeievraagstell
een jaar geleden
Ik zei aanvankelijk ook 'een vriendin' maar ik refereer telkens weer naar diezelfde en dan voelt het niet juist om 'een vriendin' te zeggen. Of moet ik dan 'die vriendin (van mij)' zeggen?
Antoni
een jaar geleden
Ja, @Goeievraagstell, als je opnieuw naar de vriendin refereert, kan je het beste 'die vriendin (van mij)' zeggen.
In plaats van vriendin kun je haar ook een goede kennis noemen. Dan heb je het ook niet direkt over de sekse.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Goede kennis is toch wel iets anders dan een goede vriendin.
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. Bedoel je dat 'goede kennis' meer (= intiemer) is dan 'goede vriendin'?. Of dat 'goede kennis' minder (= minder intiem) is dan 'goede vriendin'?
In Nederland kan 'kennis' een geheel andere betekenis hebben dan in Vlaanderen.
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda kennis staat verder weg dan vrind of vriendin
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda
Vrienden
Kennissen
Bekende
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda de vraag komt uit Nederland
Utrecht
een jaar geleden
In Nederland: een kennis is een bekende maar verder weg dan een vriend(in).
Maar kennis hebben met iemand is juist weer meer close: vergelijkbaar met verkering hebben.
Het ligt er dus aan hoe je "kennis" in je zin gebruikt, wat de betekenis is.
ronron1212
een jaar geleden
Kennis hebben met iemand is iets anders dan een kennis zijn van iemand.