Wat betekent "mijn regering" in een overlijdens tekst?

In de overlijdenstekst staat: "Mijn lieve vrouw, mijn regering en onze lieve moeder, etc."

een jaar geleden
in: Relaties
2.1K
SentWierda
een jaar geleden
@adank. In elke overlijdenstekst?

Antwoorden (2)

Een verouderde betekenis van regering is "menselijke leiding ten aanzien van ondergeschikten". Gaat het over kinderen dan betekent dit opvoeding. Aangezien zij in de tekst al moeder genoemd wordt was zij kennelijk voor nog een ander persoon dan haar kinderen de leidinggevende.
een jaar geleden
'Mijn regering' betekent in dit geval: mijn voogd.
Regeren heeft hier de betekenis: gezag uitoefenen over. Gezag uitoefenen over een of meer minderjarigen.
Het woord 'regeringskind' heeft hier mee te maken. Regeringskind = kind dat bij rechterlijk vonnis ter beschikking, onder de voogdij van de regering is gesteld..
Bron: Van Dale.
een jaar geleden