Hoe laat je iemand psychiatrisch onderzoekeb?

Ik zou graag iemand naar mijn stiefvader laten kijken. Hij valt mij lastig. Als ik met mijn moeder aan het bellen ben luistert hij onze gesprek af en schreeuwt ertussen. Ik heb hem geblokkeerd maar hij belt en appt mij met mijn moeders telefoon als zij slaapt. Hij is ook fysiek aggresief. Hij heeft mij meermaals op de grond geduwd en aan mijn haar getrokken. Ze drinken samen met mijn moeder om de dag. Hij wilt er alles over mij weten en bemoeit zich te veel met mijn leven. Ik heb de begeleiding gevraagd wat ik moet doen en ze zeiden dat ik aan mijn moeder moet zeggen dat ik zijn gedrag niet fijn vindt en dat hij moet ophouden. Ze ontkent dat hij schreeuwt en verzint allerlei excuses voor hem. De begeleiding vindt zijn gedrag ook ver van normaal. Ik denk dat hij misschien een of andere stoornis heeft en misschien is het van belang dat er iemand die verstand van heeft de situatie beoordeelt. Ik dacht in de eerste instantie van een psychiater maar misschien zijn er andere personen die zich met dat soort verhalen bemoeien. Wat kan ik eraan doen. Ik ben er hartstikke klaar mee.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Relaties
1.3K
Rieneke1
2 jaar geleden
Ik zou overleggen met je huisarts of met maatschappelijk werk in je woonplaats. Sterkte!
Thecis
2 jaar geleden
En wellicht aangifte doen.
tinus1969
2 jaar geleden
Welke begeleiding heb je?

Antwoorden (2)

Niet.

Je laat niet iemand onderzoeken, zo werkt het niet. Iemand kan nog zo gestoord zijn, er is niet zomaar een mogelijkheid om iemand te laten onderzoeken op jouw aandringen/aanwijzing.
Of iemand moet zelf overtuigd zijn dat deze hulp nodig heeft, maar dan moet deze dat zelf bij een huisarts aangeven en zo in een traject komen van psychische hulpverlening met vast allerlei onderzoek.

Wat jij kan doen is

-bewijs verzamelen (smartphone = camera/voice recorder)
-aangifte doen bij de politie.
-kijken of je je leefsituatie kan veranderen (lees verhuizen, of iig zorgen dat je zo min mogelijk in zijn buurt alleen bent)
-je moeder uitleggen dat je niet meer in zijn buurt wil zijn
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Zeker het laatste punt zal een heleboel rotzooi gaan geven (ook de aangifte). Het is wel het meest verstandige maar wees er op bedacht dat ze het slachtoffer een hoop verwijten gaan maken.
Je kan niemand laten onderzoeken. Iedereen die 18+ is moet dit zelf willen.

Nu weet ik niet of je nog thuis woont en hoe oud de ouders zijn. Ook begrijp ik dat er alcohol in het spel is?
Ik zou niet meer gaan als je uitwonend bent. Je moeder vragen te komen of ze op te halen en dan elders samen wat drinken.
Het zou fijn zijn uit te vissen of je moeder miss mishandeld word door deze man geestelijk of lichamelijk.

De huisarts van je moeder kan er niets mee maar ik zou er wel een gesprek aanvragen. Hij mag je geen info geven over je moeder maar jij wel aan hem. Mocht het dan zo zijn dat hij je moeder ziet met een blauw oog dan valt het kwartje. Ook heb je het dan aangegeven en staat het in een dossier bij breuken of huisartsenpost bezoeken kunnen ze dat inzien.
Praat vooral met je moeder! Laat weten dit niet te accepteren en confronteer. Dreig nooit met dingen die je niet waar kan maken die verzwakken je positie en dan blijven mensen over je grens heen gaan. Als je zegt dat je 6 weken niet komt vanwege zijn gedreig dan moet je ook 6 weken niet komen en niet na wat telefoontjes ofzo denken aah zielig want dan ga je van de regen in de drup.