Kun je je meisjesnaam officieel laten verwijderen tijdens het trouwen?

De vraag is of wanneer je als vrouw zijnde trouwt met een man en krijgt zijn naam , dan zie je meestal dat ze haar meisjesnaam als tweede achternaam gebruikt , maar kan dat ook helemaal verwijderd worden ? En is dat duurder ?

2 jaar geleden
in: Huwelijk
3.1K
TurfGraver
2 jaar geleden
Wel in naamgebruik.
Niet op je paspoort.
crispy
2 jaar geleden
In Nederland kan dat niet. Je kan eventueel wel je achternaam wijzigen, daar zijn regels voor en het is een dure grap.
Er zijn wel andere landen waar de regels anders zijn, soms kan je dan kiezen en soms is het automatisch dat je meisjesnaam verdwijnt. Maar daar heb je niets aan als je in Nederland woont.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Als je je geboortenaam of meisjesnaam officieel wilt veranderen is trouwen niet voldoende, maar moet je een verzoek om naamswijziging indienen. Dat gebeurt bijv. wel als er sprake is van incest.

Antwoorden (2)

Als je trouwt, krijg je nooit de naam van je man of vrouw, je blijft altijd je eigen achternaam houden. Gehuwden mogen wel de achternaam van hun partner gebruiken, als ze dat willen. In je paspoort wordt dan vermeld: E/V (echtgenote van) of W/V (weduwe van) en vervolgens de achternaam van de partner. Je eigen achternaam laten verwijderen kan dus niet, want dan zou je helemaal geen achternaam hebben.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Grappig... De COMBINATIE van de antwoorden van @BertvN en @teusvh is het juiste en volledige antwoord.
Als je gaat trouwen wordt vooraf door de ambtenaar gevraagd welke achternaam je wilt aan gebruiken. Beide partners kunnen kiezen uit de volgende vier mogelijkheden.
- eigen naam
- naam van partner
- eigen naam, gevolgd door die van de partner
- naam van partner, gevolgd door eigen naam
Die keuze is in principe éénmalig. De overheid zal de door jou gekozen naam gebruiken in alle correspondentie.
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Vraagstelster vraagt of zij haar eigen achternaam kan laten verwijderen als zij trouwt. Dit antwoord geeft hier geen antwoord op.
teusvh
2 jaar geleden
Jawel, bij de tweede mogelijkheid die ik noem is haar 'meisjesnaam' helemaal verwijderd.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@teusvh: de naam is niet verwijderd, maar wordt door degenen niet meer gebruikt. Die (meisjesnaam, geboortenaam) "bestaat" nog wel, en zal ook in officiële situaties worden gebruikt
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Grappig... De COMBINATIE van de antwoorden van @BertvN en @teusvh is het juiste en volledige antwoord.