Mogen partners van naam wisselen als ze trouwen?

Vroeger nam de vrouw de naam van de man aan bij het huwelijk. Dus als Saskia Schilder met Vincent Verhoef trouwde, kon Saskia kiezen of ze Saskia Verhoef ging heten, of Saskia Verhoef-Schilder. Vincent bleef Vincent Verhoef heten.

Tegenwoordig is veel meer mogelijk. Saskia mag nog steeds Saskia Verhoef gaan heten, als ze dat wil. Maar Vincent mag nu ook Vincent Schilder gaan heten.

Wat ik mij nu afvraag: mogen de partners van naam wisselen? Dus mogen Saskia Schilder en Vincent Verhoef na hun huwelijk als Saskia Verhoef en Vincent Schilder door het leven gaan?

5 jaar geleden
in: Huwelijk
2.3K

Antwoorden (1)

Ja, je mag ook van naam wisselen.
Maar: het gaat hierbij om dagelijks gebruik, je eigen officiële achternaam wijzigt niet. Op officiële documenten, zoals paspoort, identiteitskaart of rijbewijs, blijft je eigen achternaam staan. Je kunt wel bij de aanvraag van een paspoort of identiteitskaart aan je gemeente vragen ook de achternaam van de partner in je paspoort of op je identiteitskaart te vermelden. Deze komt dan onder je eigen naam te staan.