Waarom is het homohuwelijk niet toegestaan in Oostenrijk?

Vanaf 2019 wordt het homohuwelijk toegestaan in Oostenrijk. Het hebben van een partner met hetzelfde geslacht was hiervoor echter wel toegestaan. Maar waarom mocht dat dan wel, en trouwen niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huwelijk
2.1K
dudemeister
6 jaar geleden
die Oostenrijkers zien er als een berg tegenop :)

Het beste antwoord

Homoseksualiteit is in Oostenrijk lang getroffen door discriminerende wetgeving en vervolging, vooral tijdens de periode van het nationaal-socialisme en in de eerste twee decennia na de oprichting van de Republiek Oostenrijk. T
In de Oostenrijkse wet staat dus nog steeds dat het huwelijk niet bestemd is voor mensen van hetzelfde geslacht.

In 2009 werd het geregistreerd partnerschap goedgekeurd om de discriminatie van paren met hetzelfde geslacht te verminderen. Vanuit "traditionele opvattingen" bleef er wel een duidelijk onderscheid met het huwelijk.
Maar het onderscheid tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap schendt volgens een recente uitspraak van een rechter het discriminatieverbod.
Het Constitutioneel Hof in het land heeft daarom bepaald dat mensen van hetzelfde geslacht vanaf 2019 met elkaar moeten kunnen trouwen.