Mag ik op 16 jarige trouwen en samenwonen?

Ik ben 16 jaar en me vriend 21 ik wil graag weten of je vanaf 16 kan trouwen en samenwonen. Zonder me ouders de toestemming ? En als het kan wat moete we daarvoor doen graag veel info aub
En ookals trouwe niet kan nog dan samenwonen tenminste ? Met zn moeder hij zn broertje en ik ? Kan dat aub graag veel infi

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huwelijk
12.9K
Erna55
6 jaar geleden
Waarom wil,je zo snel trouwen ?
Zie de antwoorden en reacties op je vorige vraag.
https://www.startpagina.nl/v/relaties/vraag/639247/minderjarig-mn-vriend-meerderjarig-ouders/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ten eerste lijkt het me niet verstandig. Ten tweede moet je van je ouders toestemming hebben voor alles tot je 18e.
tinus1969
6 jaar geleden
Samenwonen kan, trouwen niet. Verder is het probleem dat je minderjarig en dus handingsonbekwaam bent - wil je je volledig afhankelijk maken van je vriend?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor samenwonen van een minderjarig meisje met een (jong) volwassen man is toestemming van de ouders nodig.
Tot aan het 18de jaar kunnen ouders het woonadres bepalen van het kind.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" dat je minderjarig en dus handingsonbekwaam bent"
Handelingsonbekwaam heeft er niks mee te maken, dat geldt vanaf 18 jaar, en wordt per rechter opgelegd wanneer is gebleken dat je het eigen belang niet goed kunt verdedigen, zoals drugs verslaafden, mentaal uitgedaagde personen, personen met een psychische stoornis etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben benieuwd waarom je zonder toestemming zou willen trouwen. Als dat is omdat je een slechte band hebt met je ouders, dan zou die situatie aanleiding kunnen zijn om thuis weg te willen. Trouwen kan dan de oplossing lijken. Realiseer je, dat als je jong zou samenwonen of trouwen - dat kan pas vanaf 18 - je een groot probleem kan hebben als je toch uit elkaar zou gaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zoals ik het nu hoor heb ik 1 tip voor je: verbeter je situatie thuis, het moet wel heel erg thuis zijn als je zonder toestemming van je ouders wilt trouwen en ook nog verhuizen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
afgezien van het feit dat het niet mag; heb je een diploma, en werk; en heeft je vriend dat ook?
je zult toch ergens van moeten rondkomen. Als je dat voor elkaar hebt en je bent 18 jaar, kun je eens verder kijken.
dat scheelt je een hoop zorgen!

Antwoorden (2)

Trouwen beneden de 18jaar zonder toestemming van de ouders of voogd kan in geen geval, er zijn geen uitzonderingen meer.
Als er toestemming door de overheid wordt verleend (huwelijksdispensatie), maar de ouders of voogd geven deze toestemming niet, zelfs dan kan er niet worden getrouwd.
Trouwen voor meisjes van 16jaar tot aan het bereiken van de 18jarige leeftijd, die zwanger zijn om als minderjarige in het huwelijk te treden, is sedert 5 december 2015 niet meer mogelijk doordat de Wet tegengaan huwelijksdwang in werking is getreden.
De toenmalige staatssecretaris Teeven heeft deze mogelijkheid geschrapt omdat hij het ongeloofwaardig vond, op zijn minst zeer twijfelachtig, dat een minderjarige de gevolgen van deze handelingen kan overzien.
Een meerderjarigheidsverklaring die via de rechtbank kan worden afgegeven aan een jonge moeder van 16-18jaar maakt een huwelijk dus nog niet altijd mogelijk zonder de toestemming van de ouders. Voor de rechtbank overgaat tot de afgifte van een meerderjarigheidsverklaring is een degelijk onderzoek en een advocaat vereist. Waarschijnlijk zal een rechter gelet op jouw leeftijd, je gefixeerd zijn op een huwelijk of samenwonen zonder het hebben van voldoende financiële middelen en het hebben van niet reële ideeën, een meerderjarigheidsverklaring niet verlenen. Dat zou inhouden, dat zelfs als zou je zwanger zijn, je niet eens zelf voor het kind zou mogen zorgen, en trouwen beneden de 18jaar al helemaal niet.
Je blijft tot je 18de jaar onder de kwalificatieplicht vallen. Voor die startkwalificatie is minstens een diploma mbo2 niveau vereist. Dat minimaal behalen geldt als de hoogste en enige prioriteit.
Wat je vraag over het inwonen betreft kan ik heel kort zijn.
Als jouw ouders daar geen toestemming voor geven dan dient de moeder van jouw vriend én jouw vriend rekening te houden met de wettelijke bevoegdheden van jouw ouders en deze te respecteren. Met andere woorden, het zou zeer onverstandig zijn om mee te werken aan jouw wens, tegen de wens van jouw ouders in.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dus met hun wonen kan niet ? Kan je aub meer duidelijk zijn als ik bijvoorbeeld wel bij hun gaa wonen zonder toestemming van ouders kan dat ? En wat moet ik doen daarvoor
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt niet bij de moeder van jouw vriend gaan wonen, want dat vindt zijn moeder niet goed. Doe je het toch dan wordt Jeugdzorg ingeschakeld en ben je verder van huis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neee kijk zijn ouderss vinden hett goed alleen de mijne niet. Kan t dan nog steeds niet ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Lalalaj123, neen ja mag niet buiten de wil van jouw ouders ergens anders gaan wonen. Jouw ouders hebben het laatste woord. Jouw ouders vinden het niet goed en dat is dat. Dat is het einde van het verhaal. Als zijn moeder het toch doet, terwijl jouw ouders het niet willen , is zijn moeder strafbaar.
Gewoon wachten tot je 18jaar bent.
Nee, dat kan niet. Men gaat er van uit dat je op 16-jarige leeftijd nog niet in staat bent om de gevolgen van je handelingen helemaal te kunnen overzien. Ook word je tegen jezelf beschermd dat je geen keuzes maakt waar je later spijt van krijgt. Sterker nog, dit blijkt ook uit het feit dat men overweegt om de leeftijd van het jeugdstrafrecht te verhogen naar 23 jaar, omdat het brein (en met name de gewetensontwikkeling) dan pas volgroeid is.

Ik gun je alle geluk van de wereld. Als de liefde sterk is, dan lukt het vast echt om twee jaar te wachten. Dan kan je ondertussen sparen voor een mooi huisje en zoveel mogelijk opleiding doen om een leuke baan te krijgen.