Wat is mijn percentage bloedlijn/afkomst?

Ik zat na te denken over de wat mijn percentage van bloedlijn zou zijn, het zit zo..

Mijn opa en oma van mijn moeders kant zijn allebei in Turkije geboren.... mijn moeder is in Nederland geboren.

Mijn opa en oma van mijn vaders kant zijn in Turkije geboren... mijn vader is ook in Turkije geboren.

Ikzelf ben gewoon in Nederland geboren. Hoeveel procent ben ik Turks en hoeveel Nederlands?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.4K
crispy
3 jaar geleden
Je hebt het over bloedlijn... dat is dus niet de nationaliteit zoals die in je paspoort staat, maar je afkomst. Als ik zie dat alle 4 de grootouders Turks zijn, zijn dus jouw beide ouders ook Turks. En als jouw ouders beide Turks zijn, ben jij ook 100% Turks.
Maar in je paspoort kan iets geheel anders staan, dat is de nationaliteit die je op dit moment hebt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je moeder is 100% Turks (ookal is ze in Nederland geboren) en als je opa en oma van je vaders kant ook Turks zijn is je vader dat ook dus dat maakt jou 100% Turks ookal ben je in Nederland geboren♡

Antwoorden (2)

Als je puur kijkt naar bloedlijn, zou je verder terug moeten kijken dan opa en oma. Dan kunnen we zien of de opa's en oma's "100% Turks" zijn. Laten we hier dan wel even van uit gaan.

Beide ouders zijn genetisch 100% Turks. Dat maakt hun kinderen, jij dus, genetisch ook 100% Turks.

Wat betreft afkomst, dat is veel lastiger. Dan zou ik zeggen dat je 50/50 Turks / Nederlands bent (want vader komt uit Turkije, moeder uit Nederland).

De laatste vraag die niet gesteld is, en die wij ook niet kunnen beantwoorden, is hoe je je voelt. Voel je je Turks of voel je je Nederlands (of beide of iets daartussen). Voor ons is het ook niet belangrijk, maar ik kan me voorstellen dat iets is dat voor jou wel speelt.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Vader en moeder zijn turks kwa bloedlijn dus hij is ook turks. Dat hij de nederlandse nationaliteit heeft heeft niets met de bloedlijn te maken. @Thecis
kierkegaard47
3 jaar geleden
Dat ligt niet aan Thecis, maar aan het feit dat in de vraag deze begrippen door elkaar gegooid worden. Een term als "van Turkse bloedlijn" is nu eenmaal bijzonder vaag. Het 'Turks zijn' is niet iets dat via de bloedlijn overgedragen wordt - natuurlijk wèl het (gedeeltelijk) behoren tot een bepaalde etnische groep, maar hoe staat dat _precies_ in relatie tot "Turkse bloedlijn"?
Je moeder is 100% Turks (ookal is ze in Nederland geboren) en als je opa en oma van je vaders kant ook Turks zijn is je vader dat ook dus dat maakt jou 100% Turks ookal ben je in Nederland geboren♡