Latino's omvatten de mensen die alleen afkomstig zijn uit Ibero-Amerika, terwijl hispanics afkomstig zijn uit zowel Spanje als Spaanstalig Amerika.

'Hispanic' noch 'latino' is een onomstreden term. De bevolkingsgroep zelf spreekt voornamelijk over een latino (mannelijk) en een latina (vrouwelijk). De term 'hispanic' is beter ingeburgerd in de Oostelijke Verenigde Staten, terwijl men in het Westen sneller over latino's spreekt.
.
Hispanic
• Deze term wordt gebruikt om de cultuur en mensen van landen aan te duiden die vroeger door het Spaanse rijk werden geregeerd, meestal met een meerderheid van de bevolking die de Spaanse taal spreekt..
• Deze definitie staat collectief bekend als Latijns-Amerikaans Amerika en omvat Mexico, de meerderheid van de Midden- en Zuid-Amerikaanse landen en de meeste van de Grote Antillen.
• De landen die vroeger betrekking hadden op het Spaanse Oost-Indië worden soms losjes in deze definitie opgenomen, omdat hun culturen een aantal Spaanse of Latijns-Amerikaanse elementen hebben.

Latino
• Latino verwijst specifiek naar mensen in de Verenigde Staten die de Latijns-Amerikaanse nationaliteit hebben; de term verwijst ook naar hun in de VS geboren afstammelingen. Latijns-Amerika verwijst naar landen in Zuid-Amerika en Noord-Amerika (inclusief Midden-Amerika en de eilanden van het Caribisch gebied), waarvan de inwoners voornamelijk Romaanse talen spreken, hoewel er ook Indiaanse talen worden gesproken.
• De term Latino is beperkt tot immigranten en hun nakomelingen uit ofwel Spaanse, Franse, Italiaanse, Roemeense of Portugees sprekende landen in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, en het omvat de Franstalige gebieden van Haïti, Frans-Guyana, Franstalig Canada en het Franse West-Indië.