Stamt iedereen vroeg of laat uiteindelijk af van de adel of de koning?

Dat lijkt altijd zo in die stamboom programma's.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K
ronron1212
4 jaar geleden
Dat is toeval.
bamibal
4 jaar geleden
Voor zover bekend zijn er momenteel maar drie mensen die afstammen van de koning.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn nicht heeft al flink gegraven. Ieder zijn hobby. Ik ben nog geen blauw bloed tegengekomen. Wel zigeunerbloed :-)))))
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is geen toeval, vroeg of laat is bijna iedereen wel een afstammeling van een adellijke familie of koninklijke familie(ik neem aan dat dat is wat de vrager voor ogen heeft). Hier een simpele maar leuke uitleg omdat in te zien hoe dat werkt op kleine schaal.
https://www.youtube.com/watch?v=Fm0hOex4psA&t=226s
SentWierda
4 jaar geleden
Vroeger kon je niet een DNA-test doen, dus zeker weten is niet mogelijk. Er waren echte kinderen (althans dat werd verondersteld), er waren 'officíële' bastaarden en er waren onbekende bastaarden. Het is één grote puzzel.
Bovendien is 'adel' of 'koning' op een bepaald moment bedacht; 'adel' en 'koning' zijn er niet altijd al geweest..
Pieterke
4 jaar geleden
Leuke vraag! Leuk ook om de antwoorden te lezen. Het is overigens ook zo dat adellijke titels vaak gekocht konden worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En ook leuk te weten, dat de struikrovers uit de eerste eeuwen uiteindelijk kastelen gingen bouwen en landheer werden. Dat gedurende een aantal eeuwen de Europese criminelen werden gedeporteerd naar Amerika en Australië én dat in de Middeleeuwse herbergen de bedstee werd gedeeld met vaak veel meer dan twee.

Antwoorden (2)

Historicus Maarten van Rossem heeft het feit dat iedereen ooit belangrijke mensen onder zijn voorouders lijkt te hebben gehad eens uitgelegd in het programma De Slimste Mens. Dat is met name te verklaren door de wet van de grote getallen. Ouders zijn er twee, grootouders vier, overgrootouders acht, enzovoort. Het aantal voorouders binnen één generatie eeuwen geleden wordt zo heel groot. Daar zit altijd wel iemand tussen met een belangrijke of 'hoge' baan of functie, of met 'blauw bloed'. Dat is natuurlijk interessant om expliciet te noemen in zo'n televisieprogramma, want dat maakt het programma extra boeiend. Uiteindelijk gaat het bij zo'n televisieprogramma immers alleen maar om de kijkcijfers.

Dus het antwoord is ja, uiteindelijk is er bij iedereen wel een belangrijke of hooggeplaatste persoon of iemand met 'blauw bloed' tussen zijn verre voorouders.
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Dit is de zogenaamde kwartierherhaling: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwartierherhaling Kwartierherhaling is onvermijdelijk: per generatie verdubbelt het aantal voorouders. Gaat men tien generaties terug, dan heeft men al meer dan 1000 voorouders. Gaat men twintig generaties terug, dan zijn het er al meer dan een miljoen, en na dertig generaties een miljard. Zo veel mensen leefden er een paar eeuwen geleden nog niet op aarde. Bovendien zijn iemands voorouders meestal beperkt tot een vrij klein gebied. In een gesloten gemeenschap (bv dorp) is iedereen familie van elkaar, en zal iedereen dus wel een voorouder hebben die de voorouder is van iedereen in die gemeenschap. De betachterkleinzoon trouwt dan ongemerkt met de betachterkleindochter uit een andere tak.
tinus1969
4 jaar geleden
het gevolg is ook, dat de meest recente voorouder van iedereen op aarde betrekkelijk kort geleden heeft geleefd, mss pas in 300 v Chr.
https://en.wikipedia.org/wiki/Most_recent_common_ancestor#TMRCA_of_all_living_humans
anneliez
4 jaar geleden
en zo heeft ook iedereen wel een dief of moordenaar in de familie.
En ik hoorde van iemand die met zijn stamboom bezig was, dat hij ook dacht ergens een adelijke voorouder te hebben,wegens het slot waar een voorouder gewoond had. Bleek dus een bediende te zijn. (en ja die kan ook best afstammen van de slotheer)
Het kan haast niet anders of iedereen stamt vroeg of laat uiteindelijk af van adel of de koning. Neemt bijvoorbeeld ons koningshuis aan de hand van twee voorbeelden.
De directe voorvader van onze Koning was Jan VI (1536-1606), een broer van Willem van Oranje. (De tak van Willem van Oranje is uitgestorven.) Deze Jan VI de Oude (graaf van Nassau, Katzenelnbogen en Dietz) had drie echtgenotes (Elisabeth, Cunigonda en Johannetta) en in totaal 24 kinderen. Dat telt flink aan. (Bron: Margriet nr. 18, 1980.)
En neem koning Willem III (1817-1890), van wie een (zeker niet complete) lijst bekend is van 23 minnaressen en in totaal 20 kinderen. Bron: De bastaarden van koning Gorilla door Hanno de Iongh (2007; uitg. Aspekt).