Die komt uit de schutterswereld.

De plaatselijke schutterij hielt een maal per jaar het koningsvogelschieten.
De schutter die dat jaar de vogel afschoot was de schutterskoning voor dat jaar.
Hij mocht het een jaar lang het schutterszilver dragen liet een zilveren schild maken, waarop zijn naam en het jaar van zijn koningschap stonden.

Als een persoon er drie jaren in slaagde de vogel af te schieten werd hij keizer.

Het was (en is nog altijd) een geweldige eer om koning of keizer te worden.

Toen de familienamen nog niet vast waren werden deze personen, met koning en keizer aangesproken en hun zoon of dochter werden met hun familienaam Konings of Keizers genoemd. (2e naamval levert een "s" op)
Onder die naam waren ze het beste bekend binnen de lokale gemeenschap.

Konings betekent dus "van de koning"
Als het kind Jan heette werd Jan Konings genoemd
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dankjewel, hier heb ik de beste informatie uit op kunnen halen. Als je nog meer informatie hebt wil ik dat graag horen!