Als je "van" in je achternaam hebt staan, betekent dit dan dat je adellijke voorouders hebt?

Bijv. als je achternaam "van Dalen" is..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Wat jij, denk ik, bedoelt is wanneer je het woordje ''von'' in je achternaam hebt.
Vroeger namen Duitse/Oostenrijkse adellijke grondbezitters een achternaam die verwees naar hun grondbezit. Deze achternaam gaven ze mee aan hun kinderen, waardoor zij ook deze adellijke achternaam kregen, zoals in de naam ''Frederick von Anhalt'', ''Franz Albert von Oberndorff ''of ''Josef von Beieren''.

Tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen van adel, laat staan ook met het woordje ''von'' in de achternaam. Er zullen meer Nederlandse adellijke mensen zijn waarvan je het niet in hun achternaam kan zien. Zo zijn er Nederlandse adellijken die eenvoudig ''De Jong'' of ''De Boer'' heten.

Maar, ken jij iemand (in Nederland) met het woordje ''von'' in de achternaam, dan is er wel de mogelijkheid dat ergens in de stamboom een adellijke Duitse grondbezitter voorkomt, die voor die achternaam heeft gezorgd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mmesman
9 maanden geleden
en het woordje van?

Andere antwoorden (1)

Nee. Het kan ook betekenis geven waar je vandaan komt. Bijvoorbeeld Kees Van Dongen. Dalen bijvoorbeeld is een plaats tussen Coevorden en Emmen.

Toegevoegd na 53 seconden:
En met waar je vandaan komt bedoel ik natuurlijk je voorouders.
9 jaar geleden
mmesman
9 maanden geleden
is Kees van Dongen dan van adel?