Hoe noemt men de relatie met mijn oudovergrootouders?

Als je deze rij verder afmaakt:
zoon - vader
kleinkind - grootvader
achterkleinzoon - overgrootvader
...?..... - betovergrootvader
...?..... - oudvader
...?..... - oudovergrootvader
enz.
In deze formulering: Hij is de ......?....... van Willem van Oranje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

achter-achterkleinzoon of betachterkleinkind - betovergrootvader

De rest weet ik niet zeker. Oudkind en oudachterkleinkind klinkt me gek in de oren.
Maar je kunt makkelijk zeggen: Hij is een voorvader van Willem van Oranje/hij is een nakomeling van Willem van Oranje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de vijfde generatie (=betovergrootouder) zijn het achter-achterkleinkinderen.
Bij elke, volgende generatie zou het woordje "achter" er nog een keer voor moeten komen, maar dat ben ik nog nooit tegengekomen.