Is Dirk Pelgrim (zoon van Dirk VI) op 12 jarige leeftijd overleden of is hij de stamvader van het huis Renesse?

beide versies kom ik tegen in verslagen van bronnen en kronieken.
Maar er kan maar ;e;en mogelijkheid zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

hij is zeker niet overleden op jonge leeftijd:
Dirk Pelgrim van Holland
Geboren: Na 1151
Overleden: 28 aug 1197

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij had een dochter:
vrouwe N.N. van Sayn (geboren van Voorne,van Renesse,vanHaamstede)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het is wat toegevoegde informatie. De vraag echter blijft open en had misschien beter kunnen luiden: in welke oorkonde staat vermeld dat Dirk Pelgrim op 12 jarige leeftijd stierf? Want het gaat niet voor niets de ronde.

Andere antwoorden (1)

Dirk Pelgrim was geen "van Renesse", Dirk Pelgrim van HOLLAND, heer van Voorne, burggraaf van Zeeland, geboren na 1131, gedoopt te Palestina, in de rivier de Jordaan, overleden op 28-08-1197 te Pavia, was getrouwd met Walburge van RENESSE van MOERMONT, vrouwe van Renesse, Moermont en Haamstede. Dirk was een zoon van Dirk VI van HOLLAND, graaf van Holland, en Sophia van SALM RHEINECK.
Dirk Pelgrim was dus niet de stamvader, dat was Jan IV van Renesse (geboren in Renesse in 1303 - overleden in Utrecht in 1348), een zoon van heer Hendrik van Renesse, heer van Renesse, broer van Jan III van Renesse en Costijn IV van Renesse.