Ik heb heel wat Noor's in mijn genealogiebestand, de oudste die ik heb, Jan Alberts Noor, werd geboren in 1731 in Hornhuizen (dat ligt in Noord-Groningen). Zijn ouders waren Albert Alberts en Koertje Rijpkes Boykema (Beukema). Niets buitenlands of zo dus, ook al zijn grootouders waren noord-groningers, en allemaal waren ze boeren (landbouwers). Dus hoe ze op die naam kwamen kan ik je zo niet vertellen, wel dat ze niet uit Noorwegen kwamen, of uit welk ander buitenland ook ;-)

Jan Alberts Noor had ook broers en zussen:
Geeske Alberts
Rijpke Alberts Beukema
Jan Boykom Alberts
Rijke Alberts Noor Beukema

Voor 1811 was een achternaam nog geen echt gebruik in Groningen. Soms had men er wel eentje, maar je maakte zelf uit welke je droeg, dat kon bv ook de achternaam van je moeders familie zijn (zie broer Jan Boykom en broers Rijpke en Rijke), of van je oma's kant.

Meestal de patroniem (je vaders voornaam, dus Alberts).

Ook kon het een bijnaam zijn die iemand had gekregen. Kinderen werden vernoemd naar familie, zoals je ziet waren er 2 broers die allebei Jan heetten, zoiets kwam veel vaker voor. Maar door de verschillende achternaam waren ze van elkaar te onderscheiden. En ja, in Groningen kwam het toen heel veel voor dat meerdere/alle kinderen uit één gezin zich anders noemden "van achteren".

Soms noemde iemand zich naar de boerderij, maar de vader van Jan Alberts Noor was boer op De Kolken te Hornhuizen, dus ook daar komt geen Noor in voor. Opa van vaderskant boerde op Westerhorn en opa van moeders kant was boer op Klein Midhuizen te Vierhuizen.

Nog niet echt een duidelijk antwoord op je vraag, maar misschien kun je hier iets mee. In elk geval misschien genoeg om het niet te ver van huis te gaan zoeken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het uit het Engels afkomstig is, is dit de geschiedenis.

Recorded as Naire, Nayer, Nare, Nore, Noor, Noore, Noar, Noare, Noah, Nower and possibly others, this is an English pre medieval surname. It was either topographical and originates from living by a "nore," meaning a shore or cliff, or was locational from residence at a place called Nore in Surrey. This village was "diminished" in about the 16th century, for reasons unknown, and the inhabitants dispersed. It is now known as Nore Farm. Locational surnames are in any case usually "from" names. That is to say names given as easy identification to former villagers who had moved elsewhere. Spelling being at best erratic, and local dialects very thick, often lead as with this name to the creation of "sounds like" variations of the spelling. Examples of recordings include John atte Nore of Surrey in the English Place Names list of the year 1263, whilst Richard att Noure appears in the place names list for the county of Sussex in 1353. According to the late Professor Reaney, the leading etymologist of his time and writing in 1959, in the counties of Surrey, Sussex, Devon and Middlesex, the spelling of the surname is usually to be found as Nower. The very earliest example of a recording is probably that of Walter Nore in the Hundred Rolls of Lincolnshire in 1275, Ann Noore christened at St Giles Cripplegate in the city of London, on November 9th 1604, and Shem Noah christened at Christ Church Spitalfields also in the city of London on September 27th 1763

Maar misschien is dit te ver gezocht?.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Kun je dat ff vertalen?????????????
Misschien dat onderstaande link je meer kan vertellen, waarschijnlijk van de herkomst Noorwegen o.i.d.