Bestaat er in het rijksarchief van limburg of gelderland bv ook nog stukken over dat je grootouders (1915-1930) nog op school zaten? klassenlijst etc?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

In de gemeentearchieven en ook rijksarchief dus ligt heel veel. Wat er ligt is ook afhankelijk van wat er binnengebracht is. Je kunt altijd op het archief gaan vragen, maar houdt er rekening mee dat gegevens van de laatste honderd jaar onder de wet op de privacy vallen.
Je hebt dus meer kans om dingen te weten te komen over je betovergrootouders dan over je grootouders
11 jaar geleden
Het regionaal historisch centrum Limburg beschikt, net als het Gelders archief, over een uitgebreide website met daar informatie over de archieven die zij in het bezit hebben. Op deze websites is te zien van welke scholen zij archieven in het bezit hebben. Maar informatie over klassenlijsten wordt lastig, want juist dit soort gegevens worden meestal niet bewaard. Mogelijke andere vindplaatsen zijn de scholen zelf, als de school nog bestaat en in het zelfde gebouw is gevestigd, dan is het mogelijk dat er op zolders en dergelijke nog oude archieven zijn bewaard. Een andere mogelijkheid zijn de leerlingenkaarten, deze bevatten gegevens over de leerlingen. Maar ook hiervoor geldt dat lang niet alle scholen deze gegevens hebben bewaard of overgedragen aan een archiefinstelling. Leerlingenkaarten zijn in de regel openbaar na 75 jaar, dus de periode 1915-1930 zou openbaar moeten zijn.
Voor genealogisch onderzoek is het handig om te weten dat geboorteakten openbaar zijn na 100 jaar, trouwakten na 75 jaar en overlijdensakten na 50 jaar. Deze akten zijn in te zien bij het gemeentearchief of regionaal historisch centrum.