Is Adriaan van Dis nou deels Indisch (bloed)?

Ik weet dat ´volledige´ Nederlanders die in het voormalig Ned Indie woonden in de tijd van het koloniale bewind ook wel Indo´s werden genoemd en hierdoor nu nog maar in hoeverre heeft Adriaan van Dis Indisch bloed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

De vader van Adriaan van Dis was een blanke ex-militair uit het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (KNIL). Zijn moeder was een Nederlandse vrouw die uit een eerder huwelijk met een Indische man drie dochters had.
Vlak voor de geboorte van Adriaan was zijn moeder met haar drie dochters uit Nederlands-Indië teruggekeerd.

Adriaan heeft dus geen Indisch bloed, zijn drie halfzussen wel.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En bedankt :)
(ik zat het me laatst - n.a.v. zijn programma - ook af te vragen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je duidelijke antwoord, Plus!
Kon het nergens vinden.

Andere antwoorden (2)

Waar die omschrijving heel precies opslaat , maar Adriaan heeft naar alle waarschijnlijkheid geen Indonesisch bloed als dat al zou bestaan .:) maar wel Indische wortels , geboren in het voormalig Nederlands Indië , ja net hoe je het zelf voelt . Indo (in nl door omstandigheden ) ja , het gaat niet alleen om de bloedlijn , maar hoe je het zelf voelt . Ik vind geboren en getogen in het voormalig Nederlands-Indië , wit of chocola , dan mag je je zelf een Indo noemen . Juist bij Adriaan v Dis dat heel typerende Indo toontje , Willem Nijholt, Oldmans , Liesbeth list . Boudewijn de groot , Willeke v Doort . Die mogen zich zelf noemen hoe ze het zelf voelen .MIZ . Ongeacht de druppel bloed , het gaat om de cultuur , die bijna weg is , dat typische Nederlands ,Indische dus niet Indonesisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kapperkort : mooi antwoord,
maar, foutje :
Adriaan van Dis is in Bergen aan Zee geboren, niet in Nederlands Indie (Indonesie) ...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergat ik : toch + !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar de omschrijving heel precies op slaat , dat weet ik niet ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval dus bij deze vraag ging het mij wel om de bloedlijn.
Ik ben ook op de hoogte dat volbloed Nederlanders (Europeanen) ook wel Indisch worden genoemd zoals je kunt terug lezen in mijn vraag waneer zij geboren of soms alleen woonachtig waren in het voormalig Ned Indie.
Echter worden zij ook wel Totok genoemd welke ik ook in de vraag had kunnen gebruiken.
Gezien ik dat een beetje een woord met een bijsmaak vind heb ik dat niet gedaan.
Ben op de hoogte dat Indische mensen ook voortkomen uit Indonesiers maar voor de vraag heb ik gekozen om het woord Indisch te gebruiken.
Hij flirt wel graag met zijn link met Indonesië door het aangemeten Indisch-achtige accent. Hij spreekt ook nogal geaffecteerd en articuleert overdreven. Het creëert afstand. Aan de ene kant lijkt hij zelfvertrouwen te hebben maar al gauw vertelt hij wat een rare jeugd hij had. Hij mag dichter bij zichzelf gaan staan en hoeft niet andermans etnische identiteit toe-eigenen noch van andere volkeren. Met name de Indische. Zo komt hij duaal in zijn denken en doen over is mijn mening en wordt hij minder voor vol aangezien als persoon hoewel hij succesvol schrijver is. Ook zijn bisexualiteit komt dualistisch over. Maar hij heeft de vrijheid te doen waar hij zich goed bij voelt ook al komt dat raar over. We leven in een vrij land. Dus dat.