mijn kinderen zijn huisgenoten, maar zijn ze ook ficale partner?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Familie
1.7K

Antwoorden (1)

Alleen in een uitzonderlijke situatie kan een kind fiscale partner van een van zijn ouders zijn.

Voorbeeld: alleenstaand kind (minstens 27 jaar) en alleenstaande ouder staan ingeschreven op hetzelfde adres in de basisregistratie personen en die ene ouder met dat ene kind hebben samen een woning in eigendom die hun hoofdverblijf is. Die zijn elkaars fiscale partner. (Zie art. 1.2 Wet IB 2001, lid 1 onder d in combinatie met art. 1.2 lid 4 onder a Wet IB 2001.

Nog een: alleenstaande ouder heeft een alleenstaand kind. Beiden zijn ingeschreven op hetzelfde adres in de basisregistratie personen. Dat alleenstaande kind heeft een minderjarig kind dat ook op dat adres staat ingeschreven. De ouder en het alleenstaande kind (mits minstens 27) zijn ook elkaars fiscale partner (tenzij sprake is van een huurovereenkomst die aan bepaalde voorwaarden voldoet). Dit volgt uit art. 1.2 lid 1 onder e in combinatie met art. 1.2 lid 4 onder a.