Wat te doen als je liegt tegen je broer?

Laatst heb ik tegen mijn broer gelogen over een bepaalde situatie. Twee dagen daarna heb ik het toch eerlijk gezegd tegen hem omdat t niet goed voelde en excuses aangeboden dat ik eerst loog. Nu is hij heel boos en wilt hij mij niet meer spreken. Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Familie
2.9K

Antwoorden (2)

Een goede spijtbetuiging voldoet aan zes elementen: Uitdrukking van spijt. Uitleg van wat er is misgegaan. Verantwoordelijkheid nemen. Berouw tonen. Aanbieden om het goed te maken. En de vraag om vergiffenis. Hoe meer van deze bestanddelen je spijtbetuiging bevat, hoe effectiever je excuus zal zijn. Maar niet alle bestanddelen hebben hetzelfde gewicht: het nemen van je verantwoordelijkheid is het belangrijkste element. Dus zeg dat het jouw fout is. Ga staan voor wat je hebt gedaan. Maar dat is niet gemakkelijk: schaamte komt om de hoek kijken.

Laat hem nu maar even boos blijven. Stuur hem over een maand een mooie kaart waarin je nogmaals spijt betuigt en dat je je kunt voorstellen dat hij nog steeds boos is omdat het ook heel erg is wat je hebt gedaan. Dat je hem mist, en dat je hoopt dat hij je het nog eens kan vergeven.
Probeer wat je hebt gedaan niet goed te praten, alsof je “er eigenlijk niets aan kon doen”.
Toegevoegd op 26 november 2021 15:12: tekst
2 jaar geleden
ik zou hem eventjes laten als hij net boos is dan koelt hij een beetje af, vervolgens een appje sturen waarom je loog en een beetje ontroerend maken. dan komt het goed
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja dat heb ik nu gedaan. Dankjewel