Worden mannen ook misbruikt?

10 maanden geleden
in: Dating
3.8K
Amadea
10 maanden geleden
Zeker wel in de homoscene.
LeonardN
10 maanden geleden
Wat bedoel je met misbruikt?
Seksueel misbruikt? Maar eigenlijk maakt het voor het antwoord niet uit. Mannen worden misbruikt, zowel seksueel als op andere vlakken.
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Is een film over gemaakt : https://nl.wikipedia.org/wiki/Disclosure_(film)
Utrecht
10 maanden geleden
@Amadea: wat bedoel je met "Zeker wel in de homoscene?"
Pieterke
10 maanden geleden
Dat vraag ik me ook af Utrecht.
Thecis
10 maanden geleden
Engels onderzoek toonde aan dat 40% van het huiselijk geweld van de vrouw tegen de man was. Fysiek geweld, mentaal geweld en seksueel geweld.
Het is te verwachten dat het in NL vergelijkbaar is. Echter zijn veel mensen van mening dat een man niet echt mishandeld of misbruikt kan worden. Hij is immers sterker. Mannenmishandeling begint nu een beetje uit de taboe te komen. Een paar jaar geleden was er 1 blijf-van-me-lijf huis in NL voor mannen. Nu zijn het er 4. Vrouwenopvang zit overvol, ca 18000 vrouwen die hulp zoeken. Als het in NL gelijk is aan de UK, dan zijn er 11000 mannen minstens die hun mond houden (12.000 eigenlijk, maar vorig jaar waren er 900 meldingen van mannen ontvangen). Een zwaar onderbelicht probleem in onze maatschappij.
Thecis
10 maanden geleden
@Amadea
Zou je deze kunnen toelichten?
Amadea
10 maanden geleden
Lees bijvoorbeeld https://zizomag.be/opiniestukken/ook-homos-kunnen-metoo-zijn
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
@Amadea
Jouw opmerking lijkt te suggereren dat alleen mannen jongens kunnen misbruiken. Dat is onwaar !!!
B.v. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5264511/aanranding-pizzakoerier-filmen-twee-vrouwen-van-25-jaar
Thecis
10 maanden geleden
@Amadea
Je eerste opmerking was "zeker wel in de homoscene". Oftewel, seksueel misbruik van mannen komt dus voor in de homoscene.
Al was er een komma ergens in de zin overgeslagen, missend of wat dan ook, het wordt er niet beter op. Misbruik van mannen is veel voorkomend en er heerst nog steeds een gigantische taboe op. Opmerkingen als de eerste zijn a) zeer misleidend en b) heel erg denigrerend. Vrouwen zijn een grote factor bij de mishandeling van mannen. Alleen willen er dat als maatschappij eigenlijk niet accepteren. Ja, mishandeling van vrouwen door mannen komt meer voor, 60% versus 40% bij mannen, maar victim blaming van mannen is eigenlijk nog steeds standaard.
LeonardN
10 maanden geleden
@Thecis / Oze De uitspraak van Amadea is toch gewoon feitelijk correct?!
A. In de homescene komt mishandeling van mannen voor
B. Sommige vrouwen mishandelen mannen
Als je bewering "A" stelt, zegt dat niet dat bewering B niet waar is.
Als je niet op de hoogte bent van B, is enkel A zeggen toch niet iets wat problematisch is?
Als je van B wel op de hoogte bent, is A ook nog steeds correct. "Oftewel, seksueel misbruik van mannen komt dus voor in de homoscene."
Ja, dat claimt ze, en ze heeft bewijs geleverd van de claim. Het lijkt alsof jullie een statement aan proberen te vallen als: "ENKEL in de homoscene."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
Amadea ken ik niet als iemand die discrimineert. Ik twijfel niet aan haar goede bedoelingen. Echter door 'homoscene' specifiek te benoemen legt ze wél specifiek de nadruk daarop. Hierdoor kan haar uitspraak wel verkeerd gelezen worden.
Door haar er op attent te maken kan ze haar uitspraak aanvullen, als ze dat wenst. Maar dat is natuurlijk geheel aan haarzelf.
Thecis
10 maanden geleden
@LeonardN
Het antwoord van Amadea was niet "In de homescene komt mishandeling van mannen voor". Het was "zeker wel in de homoscene". Er wordt dus nadruk gelegd op de homoscene, inderdaad alsof het op andere plekken (aanzienlijk) minder voor komt. De link van Amadea gaat over #metoo. Dat dat niet alleen in de heterowereld voor komt, maar ook in de homoscene. Ter aanvulling, op het moment dat je het over #metoo bij mannen had, kreeg je o.h.a. een stortvloed van kritiek om je heen omdat het ging om het misbruik bij vrouwen. En dat is juist waar deze vraag om gaat. Het komt óók bij mannen voor en de meeste mensen weten niet dat dat veelvuldig bij mannen voor komt (onderzoek UK verhouding 60% : 40% bij huiselijk geweld). Dit gaat dus eigenlijk om bewustwording welke in feite teniet wordt gedaan door opmerkingen als "zeker wel in de homoscene". Dit soort opmerkingen bij de vrouwen #metoo waren not-done.
Feitelijk is de opmerking dus eigenlijk ook onjuist. Het is niet "zeker wel".
Thecis
10 maanden geleden
Ik snap ook wat Oze bedoelt. Amadea is niet iemand die moedwillig discrimineert of dit soort dingen intentioneel op deze manier vermeld (voor zover ik het kan inschatten). Maar dit is wel het idee dat bij veel mensen speelt. Vandaar (vanuit mijn kant) de ietwat felle reactie.
LeonardN
10 maanden geleden
100% zeker wel worden in de homoscene mannen misbruikt "inderdaad alsof het op andere plekken (aanzienlijk) minder voor komt"
Zo vat jij het op. En dat is imo een aanname ter kwader trouw.
Sommigen zitten hier met een mindset om zo snel mogelijk een vraag te bekennen of ontkennen.
"Zeker wel" kan ook relateren op de kans dat Amadea dit als feit weet. Niet als de hoeveelheid die binnen een bepaalde groep voorkomt. Zeker* wel in de homoscene. (*ik heb er net een artikel over gelezen) "welke in feite teniet wordt gedaan door opmerkingen als"
OF ik had direct vrouw op man geweld voor me, en Amadea herinnerde me eraan dat het ook in de homoscene voorkomt. Het is niet "zeker wel".
Het is wel "zeker wel" het is een 100% een feit.
Thecis
10 maanden geleden
Te goeder of kwader trouw is ook een aanname.
Waar we zeker over kunnen zijn, is dat de reactie wellicht iets te kort van stof was waardoor het juist niet duidelijk was. Voor jou was het kennelijk duidelijk, echter voor mij ook. Wij beiden hebben een verschillende interpretatie.
LeonardN
10 maanden geleden
"Waar we zeker over kunnen zijn, is dat de reactie wellicht iets te kort van stof was waardoor het juist niet duidelijk was." Precies, dat is mijn punt. Het is niet duidelijk, maar er is wel een aanklacht als:
"
Dit gaat dus eigenlijk om bewustwording welke in feite teniet wordt gedaan door opmerkingen als "zeker wel in de homoscene"
" "Te goeder of kwader trouw is ook een aanname."
(daarom schreef ik ook imo in mijn ogen/opinie)
Je hebt, lijkt het, toch een behoorlijk negatieve mening over de reactie:
"Al was er een komma ergens in de zin overgeslagen, missend of wat dan ook, het wordt er niet beter op." Terwijl je er ook over kan denken als een feitelijk juist statement. "Wij beiden hebben een verschillende interpretatie."
Ik zeg meer dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn en jij de minste mooie lijkt te pakken. Ik zeg niet dat Amadea het een of het ander in het hoofd had, maar dat je nogal wat zegt over een zin die gewoon klopt.
Thecis
10 maanden geleden
Dank voor je mening.
vaassenr
10 maanden geleden
Mannen kunnen zeker misbruikt worden. Vroeger op school hadden we zelfs een mannelijke gastspreker die hierover vertelde en hoe erg dat wordt onderschat
ronron1212
9 maanden geleden
huiselijkgeweld.nl/vormen/huiselijk-geweld-tegen-mannen

Antwoorden (2)

Een op de vijf jongens en mannen krijgt ooit te maken met een vorm van seksueel geweld. Dit kan zijn: seksueel misbruik, aanranding, verkrachting of online seksueel geweld. Jongens en mannen (en iedereen die zich man voelt) die seksueel geweld hebben meegemaakt kunnen voor hulp terecht bij het Centrum Seksueel Geweld.
10 maanden geleden
jc54
10 maanden geleden
Er zijn ook andere vormen van misbruik, niet alleen seksueel.........
ronron1212
10 maanden geleden
Lichamelijk geweld kom ook voor.
Misbruik kan alles zijn. Emotioneel, fysiek of ander onwenselijk gedrag. Maar ook verwaarlozing. Dat is niet uniek aan gender. Iedereen kan misbruikt worden.
10 maanden geleden