Hoe hoog is de boete als je als minderjarige een auto bestuurt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.6K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk moeten je ouder opdraaien voor de boete en eventueele schade
maar luister maar eens naar deze dan laat je het wel ;)
13 jaar geleden
Als een persoon met een motorrijtuig rijdt, terwijl hij de leeftijd daarvoor nog niet heeft bereikt ( 18 jaar voor auto) dan hangt daar een prijskaartje aan van €220,=.

Beneden de leeftijd van 16 wordt dit bedrag gehalveerd.

Let er echter op dat als je schade veroorzaakt met de auto, terwijl je niet in het bezit bent van een geldig rijbewijs, de verzekering wel uitkeert, maar vervolgens alle schade op jou gaat verhalen. Dit kan in erge gevallen er toe leiden dat je de rest van je leven moet afbetalen. Je loopt dus veel meer risico, dan het kunnen krijgen van een bekeuring van de politie.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarnaast pleeg je een delict en loop je ook het risico (vrijwel zeker) om vervolgd ter worden. En terecht.
+1 voor ALS
Rijden zonder rijdbewijs is 220 euro en 5 jaar geen rijlessen. (dit laatste weet ik niet of van toepassing is op minderjarigen)

Wel heb ik dit even opgezocht:

Minderjarig rijden:
d. het bepaalde krachtens deze wet, voor zover die overtreding uitdrukkelijk als strafbaar feit is aangemerkt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

Dit bedraagd 3800 euro wetboek van strafrecht en 2800 uit het BES. Dit laatste zal het geval zijn bij kinderen en wordt door de ouders betaald.

Ik denk voor het kind een flinke pak slaag en flink wat schulden bij zijn ouders dus.