Mag omeprazol mee naar Dubai of heb ik daar een medisch paspoort voor nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2K

Antwoorden (3)

Ik zou het voor de zekerheid navragen bij de apotheek, maar ik denk dat het niet nodig zal zijn, het is een vrij bekend middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK vermoed dat het mee kan, maar ik zou je adviseren het na te vragen bij de apotheek, daar kunnen ze ook zo papieren in orde maken als het nodig is.
Beter mee verlegen dan om verlegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel doen! Bovendien is het voor jezelf ook handig, mocht je in Dubai naar een dokter moeten.

"Verontrustend genoeg zijn het niet alleen verboden of gedoogde substanties die je vrijheid kunnen kosten in Dubai of Abu Dhabi. Medicijnen die in het thuisland zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar zijn, staan in de VAE op een zwarte lijst. De Duitse Endemol-medewerker Cat Le-Huy werd bijvoorbeeld opgepakt wegens het bezit van melatonine tabletten, die geslikt worden tegen jetlags. Typisch, want de tabletten zijn ook in Dubai bij de apotheek te koop. Andere medicijnen die voor gevangenisstraffen hebben gezorgd zijn codeïne, anti-depressiva, hoestmedicijnen, en helemaal bizar: maanzaad.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert reizigers dan ook dergelijke producten niet in te voeren. Mocht dit om medische redenen toch noodzakelijk zijn, vraag dan bij de arts of de apotheek die het product heeft voorgeschreven een zogenaamd ‘medisch paspoort’ aan. Laat je medicijnen/dieetproducten daarin vermelden en laat het paspoort bovendien legaliseren door het Staatstoezicht op de Volksgezondheid. Tenslotte adviseert het ministerie dringend om als extra voorzorg tijdig navraag te doen bij de Ambassade van de Verenigde Arabische Emiraten te Den Haag of het medicijn / dieetproduct - ongeacht het door de Nederlandse autoriteiten afgegeven ‘medische paspoort’ en de legalisaties daarvan– NIET onder de drugswetgeving van de Verenigde Arabische Emiraten valt."