Op zoek naar een serie of film met de onderstaande scene. Ben benieuwd of deze rechtssituatie in het echt ook nog gebeurd?

De scene uit de serie of film ging over een rechtzaak waarbij een jury zat bestaande uit burgers of officiers.

Na iedere "ronde" gingen deze burgers naar een apart zaaltje waar ze ging overleggen en gingen stemmen over de verdachte of deze schuldig was of niet.

Op het laatst was er 1 persoon zeker van dat de verdachte onschuldig was en de rest was er van overtuigd dat deze schuldig was.

Er wordt enorme druk op de persoon gelegd omdat alle leden van de jury van familie en vrienden gescheiden zijn. Allemaal in een hotel zitten en geen kranten / tv etc moeten kijken. Ze zijn volledig afgezonderd.

Nu heb ik dus twee vragen:
1. Uit welke serie / film komt dit?
2. Is deze manier van rechtsspraak nog gangbaar in bepaald land?

Toegevoegd na 19 minuten:
De scene die ik zocht komt volgens mij uit JAG. Maar dat komt goed, die serie heb ik op de plank liggen en kom ik wel weer eens tegen.

Die 12 angry man lijkt er ook op. Het principe is hetzelfde.

Nu de tweede vraag, is deze manier van rechtsspraak nog gangbaar in bepaald land?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag...Ik ken de film, maar -natuurlijk, kom ik er nu ook niet op.
Ik ga de antwoorden ook in de gaten houden ;)

Het beste antwoord

Dit is juryrechtspraak. Inderdaad worden alle juryleden afgezonderd, want anders kunnen ze beïnvloed worden door familie, vrienden of media. Het komt nog in heel veel landen voor, Nederland is, zoals je kunt lezen in onderstaande bron, zelfs een uitzondering binnen Europa. Ook de VS kennen juryrechtspraak.
In de bron kan je trouwens ook de film '12 angry men' terugvinden bij het kopje 'Trivia'. Grote kans dus dat je het daarvandaan hebt.

Toegevoegd na 47 seconden:
In de Engelse wiki zie je trouwens een (niet complete) lijst van landen die juryrechtspraak heeft en in welke vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je doelt op de prachtige klassieker:
12 Angry Men (1957)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ai het was geen klassieker maar vrij recent (laatste 10 jaar). Ziet er wel redelijk hetzelfde uit qua plot en opzet.
Of bedoel je de remake van 12 angry men, uit 1997?