Moet je kiemhout in water koken of moet je er heet water over heen gieten?

Toegevoegd na 34 seconden:
Kiemhout uitkoken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Antwoorden (4)

Koken is het beste dan weet je zeker dat de bacteriën worden vernietigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kienhout kan besmet zijn met bijvoorbeeld blauwalg of andere bacteriën die voor vissen een desastreus effect hebben. Het hout moet daarom voor gebruik bij vissen goed gedroogd en hard zijn. Alle zachte delen dienen te worden verwijderd om de kans op besmetting te verminderen.

Verder kan het hout gekookt worden, of als dat niet mogelijk is, gespoeld met bleekwater of een ander desinfectiemiddel. Na grondige reiniging en een kookbehandeling is het hout geschikt voor gebruik. Kienhout is in water tussen 2 en 6 jaar houdbaar.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuw kienhout eerst nakijken op losse en mogelijk zachte delen. Voor gebruik goot ik er enige malen kokend water overheen. Bleekmiddel heb ik nooit gebruikt!

Ik heb 10 jaar aquariums gehad en nooit problemen gekend met gebruik van kienhout.
En de stukken kienhout die ik van het begin gebruikt had verkeerden na 10 jaar nog in prima staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik liet het een dag en nacht in de vriezer liggen en daarna kookte ik het een kwartier uit.