Zand dacht ik.

Toegevoegd op 20-05-2009 15:28:43
De bekendste vorm van glas, in gebruik voor ramen, flessen, (drink)glazen, vazen e.d. is een mengsel van silicaten. De belangrijkste grondstof daarvoor is kwarts of silica (SiO2) meestal gewonnen uit zand. Silica is een zuur oxide, dat met water kiezelzuur kan vormen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het meeste glas wordt gefabriceerd door aan het zure SiO2 basische verbindingen, zoals natrium- of kaliumhoudende carbonaten, toe te voegen. Ook zware metalen zoals lood (in kristalglas) worden toegepast. Glas is chemisch gezien dus een mengsel van silicaten Na-K-Ca-Mg-...-Si-O.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voornamelijk Silicium... En dat zit in zand, Si2O3... Met nog een paar andere stoffen die of de hardheid beïnvloeden zoals Aluminium of de brekingsindex zoals Lood of de kleur zoals Strontium, Kalium, Natrium...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Glas, omschreven in de Van Dale als een hard, doorzichtig materiaal, bereidt uit gesmolten zand, kalk en soda.

Deze drie grondstoffen zijn de hoofdbestanddelen van glas. Daarbij komen nog dolomiet, aluinaarde en overige grondstoffen die nodig zijn om het uiteindelijke glas te kunnen produceren dat u daadwerkelijk in uw huis, kantoor of auto geïnstalleerd hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Glas wordt voornamelijk van gesmolten zand gemaakt. Zand lijkt heel gewoon,

Dat is al geantwoord, maar wellicht is onderstaand filmpje leuk van school TV ter verduidelijking. Via de pagina zijn ook andere filmpjes.

Mocht je het antwoord voor een werkstuk nodig hebben kijk dan ook eens op de andere link. Deze is gemaakt voor een ThinkQuest website (ik denk door leerlingen). Ik kan de website niet beoordelen of deze correct is, maar de website is wel heel erg mooi opgezet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hoofdbestanddeel van de meeste glassoorten is calciumsilicaat, wat, zoals iedereen weet, niet oplosbaar is in water. Het hierboven o.a. genoemde natriumsilicaat is wel in water oplosbaar, dit heet waterglas. Het kan wel in kleine hoeveelheden in glas voorkomen, net zoals andere silicaten. Een benaderingsformule voor glas is R2O.CaO.6SiO2, waarin R staat voor een alkalimetaal zials Na (natrium) of K (kalium).