Waarom viel het oost Romeins rijk in 1453?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.1K
jc54
13 jaar geleden
Dat was de grote opstand van Asterix en Obelix, geholpen door hun hond Idefix.

Antwoorden (3)

In 1453 kwam er een definitief einde aan het Byzantijnse Rijk, toen Constantinopel door de Ottomaanse sultan Mehmet II werd veroverd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook de laatste Byzantijnse keizer ging dat jaar dood: Constantijn XI.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je hier uitgebreid lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Byzantijnse_Rijk#Verval_en_versnippering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* te groot om door één keizer bestuurd te worden
* West-Romeinse leger overspoeld door Germaanse stammen
* het leger was niet groot genoeg om de grenzen te bewaken
* economische crisis: geen geld voor goed bestuur en leger
* onbekwame keizers

Met de val doelt men op de officiële afzetting van de laatste West-Romeinse keizer Romulus Augustulus op 23 augustus 476 door Odoaker.