iemand een goede tip voor een sociale n00b als ik die niet durft te bellen voor een afspraak ergens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

Bedenk dat je voor een afspraak een goede reden hebt: Aan de andere kant zit een secretaresse welke als doel heeft met jou de afspraak te regelen. Niets sociaals aan. Gewoon zijn/haar taak. In jouw geval moet je iemand spreken / zien. Niets sociaals. Gewoon een taak. Dus gewoon doen wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een vragenlijst met open vragen zodat je door kunt vragen. Kortom bereid het gesprek goed voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Analyseer jouw angst. Waar ben je eigenlijk bang voor en is die angst reëel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over nadenken wat je precies wil zeggen (eventueel opschrijven in steekwoorden) en dan "gewoon" bellen. Vervolgens zoveel mogelijk bellen, ook wanneer je kunt mailen. Je zult merken dat het steeds gemakkelijker gaat. (Echt waar)
Heel erg veel succes gewenst!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon doen.

Ik zeg dit niet omdat ik je niet serieus neem, maar juist omdat ik je probleem herken. Voor mij was de enige oplossing: gewoon door de zure appel heenbijten, die telefoon oppakken, en te bellen wie ik moest bellen.

Wat helpt, is om dat zo vaak mogelijk te doen. Vergeet dus voorlopig even dat je e-mail , sms en MSN hebt, en laat je Hyve en eventuele andere sociale netwerksites versloffen.

Doe de komende tijd álles wat maar telefonisch kan, ook echt telefonisch. Van een afspraak maken met de dokter tot contact met de klantenservice van de webshop waar je iets hebt besteld.

Neem je voor om iedere dag iemand te bellen. En dan geen familie of vrienden, alleen telefoontjes waar je moeite mee hebt tellen mee. Kijk bijvoorbeeld in je koelkast, zoek het telefoonnummer van de 'consumentenservice' dat op het etiket van de frisdrank staat, en bel op met een stomme vraag.

En je zult zien: hoe vaker je belt, hoe minder eng het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
goeie tips :D
Er staan al veel goede tips.
Ik heb er nog een: oefen het gesprek.
Spreek eerst hardop uit, 'goedemorgen, u spreekt met .... ik bel om een afspraak te maken. '
Oefen dat voor je daadwerkelijk belt.
Bedenk vervolgens welke reacties zouden kunnen komen. Wees daar reeel in, waarschijnlijk zal het zoiets zijn als 'wanneer wilt u een afspraak maken'.
Schrijf alvast vragen op die je kan stellen en laat daar ruimte achter vrij, zodat je het antwoord op kan schrijven.
Als je even tijd nodig hebt om te denken, herhaal dan even wat de persoon aan de andere kant net heeft gezegd.
Bijvoorbeeld: 'o, dus de dokter heeft een volle agenda en ik kan deze week geen afspraak meer maken?'.
Dan kan je even nadenken en daarna verdere vragen stellen.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor alle goede tips!

Ik kan maandag pas bellen (was vandaag te laat) dus ik kan het gesprek goed voor bereiden.