Gaat het bij GoedeVraag om de vragen?

Ik begin GoeieVraag steeds meer een gezellige en leuke community te vinden, waarbij het meer en meer om andere dingen dan de vragen gaat. Ik zie ook steeds meer reacties (en vind dat best gezellig).

Gaat het nog wel om de vragen en hun antwoorden, of is dat meer een excuus om de site te runnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (13)

Ik vroeg me precies hetzelfde af... Zijn we door onze echte goede vragen heen, en wordt het nu een forum?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Er blijven altijd vragen over actuele gebeurtenissen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zouden de punten al kudo's heten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/zullen-goede-vragen-antwoorden-goeievragen.1739
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kudo-Edo :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een echt Kudo-Dier
Vraag en antwoord zijn en zullen de 'core business' blijven. Die gezelligheid is een leuke bijkomstigheid..
Ik denk ook dat GV voornamelijk blijft draaien op de nieuwsgierigheid van de bezoekers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie wel minder vaak wikipedia als bron, waar bij de eerste vragen wikipedia bij *ieder* antwoord stond ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de vragensteller ook ondertussen wel door heeft eerst in ieder geval wiki even te moeten checken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms is alleen refereren naar wikipedia of een andere bron voldoende, maar vaak ook juist niet. Dat is dan ook het voordeel van Goeievraag. Je krijgt vaak extra uitleg en kunt op elkaar reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt... Ben jij nu ook moderator geworden Biertje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep ;)
Je bent me voor. Ik had de vergelijkbare vraag willen stellen of mensen vinden dat GV een Community is.

Overigens staat dat los van, zoals jij het beschrijft, "een excuus om de site te runnen". Dat laatste geldt namelijk voor de eigenaar en voor de beheerder. Het community-gevoel geldt voor de deelnemers, voor hen dus die geen bijzondere rechten of belangen hebben. Waarbij niet is gezegd dat de groepen eigenaar, beheerder, deelnemer (gebruiker) en moderator elkaar niet zouden overlappen.

Dan terug naar je vraag. Ik heb inderdaad het gevoel dat GV, in ieder geval dat wat je als de "vaste kern" zou kunnen bestempelen, een community is. Mensen die elkaar langzamerhand steeds beter leren kennen. Mensen met karakters, die soms een beetje botsen, maar nooit zo dat het echt vervelend wordt. Het helpen is veel meer aanwezig dan eventuele botsingen. En het blijft altijd erg fatsoenlijk.

't Is gewoon leuk hier.

Ik weet niet of het voor veel anderen ook geldt, maar voor mij geldt dat ik al enige contacten heb buiten deze site om. Om met elkaar eens van gedachten te wisselen over zaken die hier ter sprake zijn gekomen. Live, in het echt, persoonlijk. Ergens afspreken, bakkie erbij, toetsenbord aan de kant. En wellicht gezamenlijk wat dingen uit te zoeken.

Heel interessant allemaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant Rotaluclac.. Count me in...
Het zal in eerste instantie om de vragen gaan, maar bij sommige vragen voel ik meer voor een reactie dan een antwoord (vooral als mijn antwoord al gegeven is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk inderdaad dat het aantal GOEIE vragen een einde kent. Gezelligheid hoeft hier ook geen tijd te kennen.
...Is ook helemaal niet erg.
Je ziet wel dat er nu vragen gesteld worden die van een lager (of kinderlijk) niveau zijn. Of van een te hoog niveau (is er leven na de dood; waar is de hemel, vergaat de wereld binnenkort, etc). Dergelijke vragen zijn natuurlijk in alle variaties tot in Sintjuttemis te stellen.
Ik hoop dat het om goeie vragen blijft gaan, want dat is de opzet van GV, mag ik aannemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vragen, antwoorden en interactie ook...

En ik vind het heel intiem om vragen te stellen en antwoorden te krijgen... Aan een paar woorden of reacties kun je al zoveel zien... heel fijn en interessant vind ik dat... en ook leerzaam...

Ik geniet ervan om hier bezig te zijn, te mogen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk blijft het op goeievraag in de eerste plaats gaan om het stellen van vragen en het geven van antwoorden. Maar sommige vragen roepen blijkbaar heftige emoties op en daar discuzeuren we met zijn allen lustig op los. Zeker als het vragen rondom seksuele geaardheid of religie betreft heb ik gemerkt. Juist die dynamiek maakt het voor mij interessanter om te lezen dan een encyclopedie. Dat kleine beetje 'je ne sais quoi' zeg maar...

En laten we eerlijk zijn... genoeg vragen vragen nu eenmaal wat meer overleg en discussie dan anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet of-of denk ik, maar gaat prima samen.
Als het puur en alleen om de vragen en antwoorden gaat, dan wordt de site "gortdroog".

Ik lach me soms rot om de antwoorden die men verzint. Een leuke aanvulling op de meer serieuze antwoorden die je gelukkig ook krijgt.

Mij gaat het in eerste instantie om antwoorden op m'n vragen, en daarnaast moet het allemaal wel op een leuke speelse manier gaan, en dat gaat het ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat zeker om de vragen, anders zou de domeinnaam aangepast moeten worden. Maar ik herken wel wat je aangeeft. Er is bij veel van dit soort sites (alhoewel deze site momenteel uniek is in zijn soort) een harde kern.

Deze harde kern leert elkaar via hun reacties steeds beter kennen. Natuurlijk zijn er ook vooroordelen, al is het alleen maar in de 1e instantie om de gekozen avatar. Toch is de kunst op een site als deze elk antwoord en reactie te respecteren. En er het liefst van te leren.

Ook vervelende, storende, of kritische reacties horen hier trouwens soms bij. Ze zetten anderen aan tot nadenken en kunnen een waardevolle bijdrage in de vorm van reacties opleveren. Uiteraard moet er hier en daar wel wat modereren aan te pas komen om het geheel in goede banen te leiden, want het moet in ieder geval een leuke en leerzame site zijn, maar vooral (met nadruk) blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben tamelijk nieuw hier en ben het helemaal met je eens dat het hier gezellig is! Er hangt een positieve sfeer. Neemt niet weg dat het uiteraard om de (goede) vragen gaat. Maar "vragen" waarin om meningen gevraagd wordt vind ik eigenlijk net zo leuk, evenals af en toe even verder discussiëren over een gegeven antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vragen zijn een aanleiding om echt te gaan nadenken en je tevens te verdiepen in de gedachtewereld van een ander. Ik ervaar het vaak als het uitdelen van sleutels, waarmee je in het privegedeelte van de vragenstellers kan komen.
Veel mensen op deze site hebben ongemerkt al zoveel over hun zelf verteld! UIt de soort vragen die ze stellen haal ik vaak onzekerheid, verdriet, frustratie, boosheid, ongelukkig voelen , maar ook opstandigheid, blijdschap, baldadigheid, vrolijkheid, humor enz. Soms is het ook een vraag om hulp! Terwijl de vragensteller dat eigenlijk niet eens in de gaten heeft!
Prachtig is het om te zien dat sommigen na een heftige reactie op hun antwoord werkelijk alle schroom en bescheidenheid overboord gooien en hun hele rol vergeten om in alle hevigheid te reargeren!
Leuk is het, om sommige mensen te leren kennen die je niet eens echt kent, soms weet je niet eens of het een man of vrouw is, maar toch ken je ze!
Dat maakt het wel gezellig. Maar ook de vragen blijven leuk! Maar of het daar echt om gaat????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat vragen het middel zijn om uiteindelijk de verschillende leden beter te leren kennen. Het gaat dus samen. Ik kan zowel goede vragen, weldoordachte antwoorden als boeiende discussies waarderen. Je leert heel veel over jezelf, het onderwerp en de andere Gv'ers. Daarnaast zie ik het als een uitdaging om nieuwe goede vragen te bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben net nieuw hier en werd op de website gewezen door het Startpagina team. Zij zijn voornemens om samenwerking te zoeken tussen de prikborden van de Startpagina dochters en GV.

Dit soort relaties zijn heel interessant omdat een GV die hier wordt gesteld over een onderwerp waar een startpagina over is ook op het prikbord kan komen van dat onderwerp. En andersom. In theorie zou het daardoor mogelijk moeten zijn dat op GV ook Goede Antwoorden komen. Vanuit mijn rol als beheerder van de http://e-learning.startpagina en http://didactiek.startpagina.nl vind ik dit een hele goede ontwikkeling.

Vanuit de didactiek hangt het van de vraag af of het antwoord reproductief (een feit), convergent (een juist antwoord mogelijk) of divergent (meer antwoorden mogelijk) of evaluatief is (zoals een mening). Vooral op divergente en evaluatieve antwoorden zullen er vooral discussies komen. Een goed voorbeeld is deze vraag. Die is niet met ja of nee te beantwoorden.

Persoonlijk denk ik dat een community met leden die open staan voor andere ideeën of meningen een perfecte omgeving bieden voor goede vragen en goede antwoorden. En in dat geval bedoel ik met goed ook het respecteren van elkaar. Wat dat betreft is de sfeer hier goed.

Er zijn ook grote verschillen met bijvoorbeeld mijn eigen prikbord van de didactiek en e-learning pagina. Daarop worden vaak vragen gesteld door mensen die alleen snel een antwoord willen weten over een specifiek onderwerp zonder daarvoor veel moeite te hoeven doen. Misschien komen ze zelfs nooit meer terug om het antwoord na te lezen of de beantwoorder te bedanken als de oplossing goed was. Op deze website zijn mensen meer geinteresseerd in het stellen van vragen op zich en het meedenken en of geven van antwoorden.

Ik ben zelf dan ook heel benieuwd naar de vragen in de categorie onderwijs op deze wesbite. Ik heb her heel veel zin in en hoop ook mijn bijdragen te kunnen leveren.