HELP MIJN VIS!!! Ik zoek snel raad!!

Mijn vis ligt op z'n zij en leeft nog wel dat kan je zien doordat z'n vin nog beweegt maar waarschijnlijk heeft hij een ziekte maar wat voor een weten we niet :-(
iemand enig idee ? help!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor vis is het, en onder welke omstandigheden leeft ie? Het kan door een ziekte of ouderdom zijn, maar heel veel huisdier-vissen gaan dood doordat ze op de verkeerde manier gehouden worden. Een vissenkom is bijvoorbeeld vragen om problemen. Daarin hebben ze veel te weinig ruimte om te zwemmen (in het wild zwemmen ze wel kilometers per dag) en vooral véél te weinig zuurstof, ze stikken gewoon. De verantwoorde manier om een goudvis te houden is in een vijver, of een rechthoekig aquarium van 100x50x50 cm, met andere gousvissen samen, met in het aquarium waterplanten, stenen en een zandachtige bodem.
Dan kan een goudvis wel 20 tot 40 jaar worden.

Het beste antwoord

Meestal sterven vissen door een slechte waterkwaliteit. Bovendien zijn het heel moeilijke dieren om te genezen ; als het eenmaal mis is, is het in de regel ook goed mis.
Je ZOU kunnen proberen hem nog over te hevelen in goed, schoon water met de juiste PH-waarde (heb je wel testsetjes voor nodig !) met de zelfde temperatuur, maar de kans dat het lukt is klein, en het is een kostbare 'operatie' . Ook antibiotica aan het water toevoegen kan in sommige gevallen helpen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het middel (antibiotica in het water sodemieteren) erger is dan de kwaal (een dooie vis).
Het hangt dus een beetje van de waarde van de vis af of je dergelijke dure maatregelen wilt treffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

goudvis in een kom?
Water vernieuwen zodat hij makkelijker zuurstof krijgt, maar waarschijnlijker is het dat er niks aan te doen is. Behalve straks een nieuwe kopen dan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En áls het inderdaad een goudvis in een kom is, meteen een fatsoenlijk onderkomen kopen in plaats van die kom.
ja je vis ligt te sterven...
als hij een ziekte heeft is het beter je als hij dood is de viskom goed te ontsmetten..
sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de staart pakken en bewegingen van links naar rechts maken. Hierdoor gaan zijn kieuwen openstaan en krijgt hij zuurstof binnen.
Bij mij werkte het en waarschijnlijk is je water inderdaad niet goed. Denk aan zuurstof halte, Ph enz enz.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een vis eenmaal op de zij ligt, is hij al min of meer aan het sterven. Kijk eens of er witte stippen op de staart of vinnen te zien zijn. Dat is een beruchte ziekte bij vissen en het heet dan ook "witte stip".
Ik ben bang voor je, dat jouw vis niet meer te redden is.
Als je nog verder gaat met een nieuwe vis, moet je de kom of het aquarium eerst echt heel grondig ontsmetten.
Kan het ook de leeftijd van de vis zijn ?
Elk dier (en mens) gaat nu eenmaal een keer dood.

Sterkte !